Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: sydamerikanska-ciklider
Läst 2329 ggr
[Pollyboll]
1

Nyinköpta fiskar

Hallå hallå! :) 

Idag har jag köpt två nya fiskar. Palettciklider, en hona och hane. 

Tänkte kolla om nån har råd och tips och lite rolig information till mej om mina nya små :)

Ellenor123
0

Vad vill du ha tips om? :) Hur man tar hand om palettciklider?

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

[Pollyboll]
0

Ja, och hur det funkar när och om de får yngel. Hur länge man kan ha dem med föräldrarna. Vilka andra fiskar man kan ha tillsammans med dem. Allt möjligt :)

[raichu]
0

Rymmer akvariet mindre än 100l liter så ska man inte ha något annat med dem då risken är stor att de slår ihjäl alla andra fiskar, det ända man kan ha då är en Ancistrus.

Man kan ha ynglen ihop med föräldrarna fram till de börjar leka igen. :)

Har du ett tillräckligt stort akvarium så kan du ha tetror, barber och ungfödare ihop med dem utan problem. :)

MVH//Patrik

[Pollyboll]
0

Har ett 240 liters, med några platys och Svärdbärare. Men är sugen på ett gäng tetror av nåt slag eller barber. Har även två gibbiceps.

[raichu]
1

Då kan du slänga i ett gäng barber eller tetror. :)

Du är fullt medveten om att gibbis blir för stora för ett 240l akvarium va? :P

[Jens]
2

Jag tycker Zoopet är en utmärkt sida att få information ifrån. Både från deras faktasida samt i deras forum. Här är en länk till deras faktasida där man kan läsa lite om arten som flera kommentarer från människor som har haft palettciklider: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=159

I forumet på deras sida kan man söka just på ordet palettcikid och läsa vad de säger om just arten.

[Pollyboll]
0

Jag hade en gibbi förut, men han dog. Han blev kanske bara 20 cm. 

Hur mycket kostar tetror och barber, med tanke på att man borde och vill ha ett stort antal? Tänker mej kanske 15-20st iallafall. Förstår att det är olika, men ungefär :)

Taggeman
0

Beror på var du köper dom på Hornbach koster dom ca 20kr st.  Kardinaltetror är lite dyrare än neontetror men kardinalerna lever längre o inte så sjukdomskänsliga, en del kardinaltetror jag har brukar leva i 5år eller mer.

Köper du 10st eller mer av samma art går det att pruta ner priset för det mesta.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

[Jens]
0

Det är som du säger om tetror allt från 9 kr och uppåt beroende på vad det är för tetror du har tänkt dig.

[Pollyboll]
0

Vill inte ha de här vanliga blå och röda. Ska finnas några med mycket röd klar färg, lite svart i. Även kopparbarber är fina.

Eliinn
0

Palettciklider är roliga att kolla på när de har yngel då det är riktigt duktiga på att ta hand om sina yngel och håller dem tätt intill sig och vaktar dem ordentligt :) Lättlekta är de iallafall ;)

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

[Pollyboll]
0

Mina har inte lyckats få några yngel än. Jag behöver inte göra nåt för att trigga upp till lek?

[raichu]
0

Du behöver bara ge dem en grotta att leka i, resten fixar de själva.

Eliinn
1

precis som #13 säger så ska det räcka med att sätta in en grotta, knappt de… ;P

Ett vattenbyte kan också trigga igång dem till lek, dvs att du byter en viss mängd vatten, ca 10% av akvariet.

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

[kajsa112]
0

hej  jag har en bar baletciclider men hannen jågar henne hela tider vad petyder att dom leker eller??? hur serman att honan är med ungar???

[kajsa112]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

vad är för sorts mal??

inthegame
1

Gibbiceps:)

MVH: En djurälskande ClaraSol 
54 liter sällskap      10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk    2 Sibiriska dvärghamstrar<3

[KiwieMie]
2

Om du hade en gibbiceps som dog, varför köpa två nya?? Ditt akvarium är för litet :( visst fungerar det men när dem blir +20 cm tycker jag att man borde uppgradera så fort som möjligt. Det bästa är ju att välja en bättre art från början så man inte behöver uppgradera. 

Om du bor i stockholm skulle jag ringa aquaria och kolla om dem kan ta emot dina gibbiceps när det är dags. Dem har redan en vuxen gibbiceps som troligen kommer från någon som upptäckte att den behövde mer utrymme att vara på.