Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1404 ggr
Lamina
2

Drömmer...

För ett tag sen råkade jag snubbla över mitt gamla 30-liters nano (Aquael) som stod i förrådet och skräpade. Drog fram det och skrubbade ur det med tanken att jag skulle skaffa Kampfisk igen. Fast inte just nu, har fullt upp med annat. Så nu står det på toan och skräpar. Och jag funderar.

Jag undrar om jag verkligen ska skaffa Kampfisk. Har ju varit sugen på räkor i flera år nu. Några crystal red och crystal black hade inte varit helt fel. Är inte helt säker på att jag vill ha just det karet heller. Funderar på att skänka bort det och skaffa ett kar med lite mer bottenyta. Dom hade några grymt snygga på djuraffären jag brukade handla på innan dom la ner. Undra vart man kan hitta sånna… Samtidigt kommer det dröja evigheter innan jag skulle ha råd med ett helt nytt kar. Vill inte vara "fisklös" så länge till. 😕

I veckan fick jag även hem ett 200liters. Lyckan är total, jag har velat ha ett riktigt stort kar lääääänge. Men det kommer dröja år innan jag kan starta upp det då jag måste ha det till dom envisa gerbilerna som inte låter sig hållas instängda i plastburar. 🤓 Men jag drömmer om den dagen det äntligen låter sig göras.

Jag ska ha fjärilsciklider. Funderar på om man kan ha guramis tillsammans med dom? Kanske någon molly eller sånnadär riktigt stora och ståtliga svärdbärare som jag hade i mitt gamla 90-liters. Ett litet tetrastim vore kul, och khuliålar är nästan givet. Äppelsnäckor tänker jag ha, oavsett vad lagen säger. Och någon/några städare som t.ex. ottosar eller pansarmalar. Självklart kommer jag inte trycka ner alla dessa fiskar i karet. Men jag har ju tid på mig att fundera ut vad det blir.

Och redan nu drömmer jag om ännu större akvarium. Jag vill kunna ha scalarer, praktbotior, påfågelciklider och diskusar. Men tja, det kanske bara förblir en dröm…

Förlåt för ett ganska meningslöst inlägg. Tycker bara det är så tråkigt att vara fisklös att jag måste skriva av mig lite. Sen kanske ni kan skriva lite om vad ni drömmer om..?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

LajvKrattan
0

Lycka till med allt!👍🌈

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

mimåne
0

Åh jag drömmer om precis samma sak just nu! Det är på tok för länge som jag har tvingats vara fisklös (snart 1år…). Det kan omöjligt vara hälsosamt längre!

Jag vill också ha ciklider, antingen någon apistogramma eller fjärilar. Guramis har jag för mig att man inte kan ha tillsammans med dessa ciklider då dom kommer från olika miljöer. Men Gurami är fina dom med… Och jag vill också ha äppelsnäckor, gula! Dom är fina…

Min "drömfisk" när jag startade med akvarium som 7 åring, var en praktbotnia. Det har jag fortfarande inte fått förverkliga.

Vi borde slå oss ihop du och jag, vi verkar längta efter samma sak!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Jens]
2

Tycker det är fantastisk roligt att du delade mig dig av dina drömmar för jag var i nästan samma sits som du med undantag att jag hade inget akvarium alls tills en vännina frågade mig om jag var intresserad av ett 375 L akvarium. Den stod tom ute på altanen hos dem och de ville bli av med den.

Jaja, tänkte jag och tänkte på kostnader och sånt. Sedan visste jag inget om hur man sköter ett akvarium 'idag' gentemot när jag var ung. Så jag bad att få återkomma om en vecka och då satte jag mig ner framför datorn och läste på om allt! Hur man startar ett akvarium, fiskar och växter, inredning, pumpar. Precis allting och kände efter några dagar att det bara är att sätta igång. 

Kostnaderna för att starta ett så pass stort akvarium som jag har ska vi inte prata om för då blir man gråtfärdig ;) Men ack så bra det blev. Jag kämpade verkligen och hade tur att inte få nitritspik i karet utan jag tog det väldigt lugnt i början. Jag hade ju läst på! ;)

På tal om fjärilsciklider så är de otroligt vackra att se på men tyvärr måste jag säga så är de sönderavlade. De lever inte så länge som man önskar men det finns en annan fjärilsciklid-art som inte är lika sönderavlade och det är bolivianska fjärilsciklider. På tal om dvärgcikider så finns det en uppsjö av olika varianter och som jag själv tycker är finare än fjärilscikliden. Länk till olika dvärgciklider, klicka här

Det går bra att ha fjärilsciklider med guramis men läs på om dem vad de gillar för miljö och hur de trivs bäst.

Låt drömmarna bli verklighet för du kommer inte ångra dig en sekund !

Lycka till!

[Tilde!]
0

Ge aldrig upp dina drömmar om Discus!❤️❤️

[Parlplattan]
0

Ge inte upp:) Blanda dock inte crystal red och black. Blir inte aå fint när de får räklingar.

mimåne
1

Jag hade pandaciklider tidigare, eller apistogramma nijsseni som dom heter. Var helt fantastiskt roligt att se deras beteende vid reviruppdelningen och lek.

Här tycker jag faktiskt att honan är vackrare än hanen.

mejamylove
4

#5 Om man blandar cr och cb så blir det bara cr eller cb. Om man har tur kan man få fram crystal brown som är värda mycket mer än varken cr och cb :)

[Parlplattan]
0

O då har du lärt mig nå nytt. Har bara hört att man inte ska blanda. Tackar!

litettrassel
0

Jag drömmer just nu om ett akvarium. I det vill jag helst ha microrasboror, minipansarmalar och nån betta som inte är den vanliga siamesiska kampfisken. Håller tummarna för dig! Drömmar ska man ha :D

Lamina
0

Tack alla för svar. :)

#1 #4 #5 Tack. :)

#2 Ja precis! Gula äpplen ska det vara! Get out of my head, man! 😂

#3 Tack! Jag har hört att just fjärilsciklider är ska vara väldigt sönderavlade. Men jag tycker dom är så sjukt snygga! Särskilt några jag såg på djuraffären för något år sedan; Electric Blue. *dog en smula* Men ja, efter att ha pysslat något år med sönderavlade kampfiskar så vet jag hur jobbigt det kan vara. Så jag funderar fortfarande på den. Kollade på listan du länkade till, men tyckte inte det var många som ens kom i närheten av fjärislciklid. Och dom som gjorde det måste jag vara guldmedlem för att kunna titta närmare på. Får googla lite senare.

#7 Tänkte väl att det inte skulle vara något problem. Har sett många youtubevideos, bland annat från stora uppfödare, där CR och CB går tillsammans. Visste dock inte att det ens fanns något som heter Crystal Brown.

OnT: Jag kollade runt lite och kom fram till att det var ett Fluval Edge dom hade på djuraffären. Ett sånt vill jag ha! Jag googlade och hittade någon jätteliten röd fisk som jag tänkte jag kanske kunde ha i karet tillsammans med några räkor. Sjukt kul! Det lutar mot att jag skänker bort mitt Aquael (med en del tillbehör, om någon är intresserad) och satsar på att spara ihop till ett sånt istället. Men jag måste nog tänka på saken ett tag till först.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[Jens]
0

Kan hålla med om Electric Blue. Har haft sådana själv och de är otroligt snygga så jag förstår dig. Däremot måste jag ge dig en liten varning och det är att de kan vara väldigt 'elaka' mot andra fiskar. Men med tanke på storleken på ditt akvarium och om du har många gömställen, växter och rötter så ska det nog gå bra för de övriga invånarna.

Mina electric blue som jag hade var på min kardinaltetror och även mina snäckor och det ogillades så jag lämnade tillbaka dem. Guramis är väldigt lugna fiskar och vill ha lugna fiskar att vara tillsammans med men det kan gå bra.

mimåne
0

#10 Sedan tycker jag många av zoopets bilder på dvärgciklider inte ger fisken rättvisa. Kanske det är en idé att undersöka fliken "ciklider" här på iFokus ihopp om att hitta fina bilder där istället?