Guppyakvarium?
Hej! Jag kommer starta upp mitt första akvarium inom kort, och har funderat i oändlighet på lämpliga fiskar att ha i det.
Akvariet köpte jag begagnat på Blocket, det är 60 liter och har metallram. I botten ska jag ha ett ganska grovt grus (köpte det innan jag bestämt fiskarter, men hoppas det ska funka bra) och jag ska ha ganska mycket växter men inte så mycket att det blir en djungel.. En del av växterna ska sitta på rötterna (red moor) som jag köpt.
Tror ni att jag skulle kunna ha detta som guppyakvarium? Jag skulle vilja ha 4 honor och 6 hanar, och en liten guldancistrus. Vet att Ancistrus egentligen ska ha mycket större akvarium men har sett att många har dem i mycket mindre och att de då "anpassar" sin storlek efter det..?
Guppyhanarna tänkte jag ha 3 olika färger på, två hanar av varje färg. Honorna är ju oftast bara grå, spelar det nån roll vilken hane de parar sig då eller ska man köpa honor av samma "strain" som hanarna? Kommer köpa av djuraffärer pga att jag har svårt att hitta uppfödare här, och jag såg riktigt fina hanar på Djurens Värld i Älmhult igår men de hade inga honor i samma kar..
Ska även ha några rosa posthorn har jag tänkt. Tror ni att detta kan fungera eller bör jag tänka om? Fler honor så att de inte blir för stressade av hanarna? Kan jag ha en Ancistrus eller blir det djurplågeri då? Vad skulle jag i så fall kunna ha istället? Pansarmal går ju bort pga gruset och för att de är stimfiskar, kan ju inte ha hur mycket som helst i ett 60L.. Har ni fler tips & råd så vill jag gärna höra dem också!
Tack på förhand, Amy. :)
Du kan ha Ottosar i midre kar. Superbra algätare och söta.
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=329&SOK=1
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=329&SOK=1
annars låter det supertrevligt fast jag har ingen erfarenhet vad gäller guppys
Guppys bör du ha fler (helst dubbelt så många) honor än hanar. Annars kan hanarna stressa ihjäl honorna. För många år sen vet jag att djuraffärer sålde guppys styck eller 1 hane 2 honor som ett paketpris.
Fiskar som inte får tillräckligt mycket utrymme för att växa kommer inte heller att växa normalt. Köp inte en guldancistrus. Dem borde få tillräckligt mycket utrymme att växa på, växtproblem kan vara mycket smärtsamma.
Börja med en Guppy hane och tre honor. Håller med om att ottosar är mycket, mycket bättre. Detta är en stimfisk.
Tack KiwieMie, kunde inte säga det bättre. Samtidigt så måste jag säga att jag är otroligt glad över att du (AmyPond) har kommit till detta forum med dina frågor. Jag gillar när folk tar reda på saker och ting först innan man startar ett akvarium. Lycka till med med akvariet. Läs gärna på hur man startar ett akvarium så du får lite mer på fötterna. Söker man här på forumet så hittar man massor med tips men jag kan nämna en som jag skrev lite kommentarer i: http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/527024b6ce12c41180001d3b-totalt-nyborjare?bookmarks-1 Vid fler funderingar så tveka inte att fråga!
måste säga att du har ballaste nicknamet;)
jag måste tipsa om animalix ;) de ska ha öppnat i älmhult, och så hälsar du från mig :d praktiserade där :) väldigt trevliga, :D
Tack för svaren, allihop!
Okej, fler guppyhonor än -hanar alltså. Men hur många guppys kan jag ha sammanlagt? Med tanke på att karet bara är 60 liter alltså.. Vill gärna ha så många vackra hanar som möjligt men jag vill såklart inte skapa obalans eller ge dem för lite utrymme. Och vad säger ni om honorna, funkar "vanliga grå" med vilken hane som helst?
Otocinclus var ju jättesöta! Hur många är lagom i mitt akvarie tror ni? Vill ju ha dem som städpatrull och de verkar vilja leva i små stim men vill inte ha så många att det blir obalans i akvariet. Dessutom vill jag "få plats" med så många guppys som möjligt, som sagt.
#6 tack för tipset men jag vet inte vart det ligger, har bara varit på Djurens Värld (som jag nämnde i #0) där i förbifarten efter en lunch på Ikea. Bor inte i Älmhult själv utan hjälpte min syster flytta dit igår, så jag tänkte passa på att smita in på den djuraffären nästa gång jag hälsar på henne bara.
okej, vet att animalix tillhör djurens värld :) du skulle ju kunna ha ett kar med bara hannar?
Som #8 säger så kan du ha ett gäng med bara hanar :) vet dock inte hur många du kan ha i ditt kar. Det är jag inte så duktig på ^^
Jagar de inte varandra istället då? Läste någonstans att guppys i princip bara lever för att föröka sig och att om man inte har några honor så jagar hanarna varandra istället.. :o
Korrekt! Bättre att ha fler honor än hanar.
Tack! Såå.. Hur många (sammanlagt/av vardera kön) kan jag ha i mitt 60 liters? 🤔 Och hur många ottosar är lämpligt?
Börja med t ex 5 Guppy, två hanar och tre honor. Läs om hur man får igång bakteriekulturen i vattnet, alltså hur man försiktigt går tillväga för att inte orsaka nitritspik m.m. Tror det skulle räcka i slutändan med max 10 guppys och 5 ottosar. Sedan kommer du säkerligen få yngel. Ha inte för bråttom vid uppstarten. Kan tänka mig att alla dessa kommer vara i akvariet efter ett par månader. Glöm inte att läsa hur man startar ett akvarium. Du fick en länk av mig tidigare i tråden.