Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 3677 ggr
Kalashnivik
0

Fiskar i akvarium utan värme + odling

Hej. Tänkte ha 5 st Guldfisk-Slöjstjärtar i ett 130-150 liters kar. De kommer stå i svalare rumstemperatur så temperaturen ligger runt 17 grader C just nu. Stått i 4 dagar. Blir nog inte kallare inne än nu under vintern så vattnet blir då inte heller det. 

Tänkte även se om jag kan få yngel nån gång, har läst på om basic, belysning och temperatur men tycker det är diffus fakta kring odling. Har ett 300l kar, ett 120l och två 54l till förfogande. Även ett 20l och ett 30l men verkar inte vara till nytta vid odling? Tror ni jag kan "pull it off" så att säga? (Med lite mer kött på benen tills det är dags)

Vilka fler fiskar kan bo där, tillsammans med Guldisarna? Googlade lite nyss och hittar bara information om aborrar och sånt… Kul med någon stimfisk kanske. 

Ha en bra dag!

Ellenor123
3

5 slöjstjärtar i 130-150 låter lite trångt. 120 liter rekommenderas som minsta literantal och då brukar man bara prata om två slöjstjärtar. Om det är guldfisk(förstod inte vad du menar med Guldfisk - Slöjstjärt. du vill ha så kräver även dom ett mycket större akvarium, större än slöjstjärten - gärna en damm. Kan du ha fiskarna i ditt 300-liters? :) Det är en mer passande storlek för fem slöjisar. Eller tre stycken i ett 150-liters. Angående odling så behöver du ju plats så att alla ynglena kan växa upp, 20 och 30-liter är för litet skulle jag vilja påstå. Slöjstjärtar kan lägga hundratals ägg, och även om såklart inte alla överlever, så bör du som sagt ha plats för att låta låt oss säga, 30 av dom, växa upp. Eftersom dom äter mycket och bajsar mycket rekommenderar jag ett större kar för ynglena. 

Mina slöjstjärtar lekte en del men honon släppte inte några ägg. Om du kan "pull it off" är nog mest upp till fiskarna ;) Blir det yngel, så blir det yngel. Finns ju dock tricks om hur man kan få dom att börja leka, men det betyder ju inte automatiskt befruktade ägg. 

Jag hade inte mina slöjstjärtar med annan fisk, förutom under en vecka när de bodde med fyra ancistrusbäbisar. Slöjstjärtar är OTROLIGT glupska, deras liv kretsar kring att leta mat, och jag har svårt att se att någon annan fisk skulle hinna få i sig någon mat med slöjstjärtar i akvariet. Jag gömde maltabletter i växterna och under rötter åt ancistrusarna men slöjstjärtarna hittade dom och käkade upp dom. Dessutom är slöjstjärtarna stora och småfisk skulle nog inte ens våga försöka ta maten om ett par slöjstjärtar är och äter på det. Eftersom dom är glupska och har stoora munnar så finns det väl en chans att småfisk skulle bli tagen, även om dom vill ha vegetarisk kost. Vi sålde våra slöjstjärtar eftersom dom bodde i ett 200-liters men skulle behöva ett större när de vuxit klart, och vi kände att vi inte riktigt hade lust eller bra med plats för ett 300-liters i vår lägenhet. Dessutom älskar jag växter men det går inte att ha med slöjisarna eftersom dom käkar dom.

Glöm inte att skaffa ett filter med kapacitet för dubbla akvariemängden. Jag hade ett filter för 350 liter i ett 200-liters och det fick jag tvätta typ varje vecka för när jag säger att slöjstjärtarna skiter som f*n - så är det ingen underdrift :D

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

Mantissa
0

När jag växte upp hade alla i min kompisgrupp inkl jag själv slöjstjärtar med diverse andra fiskarter, vissa skulle jag kunna tänka mig idag och andra var direkt olämpliga (hade till exempel två hajmalar, en Guldfisk och en slöjstjärt plus lite guppys en Ancistrus och en långsträckt Pansarmal i ett 63 liters akvarium på min djuraffärs inrådan 😕 )
Det försvann någon Neontetra ibland när de blev större, men jag upplevde aldrig att det vara någon som blev utan mat, slöjisarna var för långsamma för att hinna vara överallt hela tiden. Men visst stal de några maltabletter 😉

[dynamitella]
5

Jag vill varna lite för slöjstjärtar :) Mina 3 monster åt både upp alla maltabletter i hela akvariet (gärna 5-10 stycken på en gång), de åt posthornsnäckor, ancistrusbebisar och en vuxen Pansarmal!

Pansarmalen lyckades jag få tag i stjärten då jag hittade slöjstjärten vid ytan, med munnen full av Pansarmal. Så båda klarade sig.

Men man får ha koll. De är söta men råkorkade och konstant utsvultna (tror de).

Emelie
3

#3 Haha jag gillar verkligen ditt inlägg Dynamitella! Man förstår vart uttrycket "IQ som en guldfisk" kommer ifrån när du beskriver detta 😂

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

LajvKrattan
1

#3 Hrmm… Guldfiskar kan säkert uppföra sig väldigt korkat ibland, men det ska påpekas att de är fantastiskt intelligenta för att vara fiskar. De kan tränas till att göra konster på kommando och skilja på Bach och Stravinskij. Så så dumma är de inte.😃

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

[dynamitella]
2

Absolut :) De kommer när man kallar, och är alltid uppe i handen om man grejar i akvariet. En av mina favoritfiskar ändå.

De är väl som en väldigt korkad hund :) Vilket är rätt intelligent med tanke på att det rör sig om en fisk.

[Eheim]
0

Är det inte bättre att inrikta sig på fiskar som man har plats till,för många som har Guldfiskar/Slöjstjärtar i för små akvarium, ingen bra lösning.

[dynamitella]
0

Vi har ju sagt det redan :) Ts. har inte lämnat respons på tips och råd än.

Kalashnivik
0

Ja alltså det är 5 st eller inga :P Min polare vill bli av med dem (bor i 50l så det blir skitigt som fan fort och det är lite vääl litet).

Hade 1 när jag var barn som hette Tom, han var tam och kunde trixs. Gjorde en ring med tummen och pekfingret så lärde jag honom att simma igenom och djupdykning vilket innebar att han skulle simma ner till botten och upp när jag knackade två ggr på glaset vid bottnen (vilket han inte fattade naturligt utan vi fick öva lite :P) Och höll man ner handen som en skål simmade han in där och fick sig en godbit haha! rip Tom Dans.

Kan ju köpa andra fiskar och bara 1-2 slöjstjärtar (för det är ett måste) men då är ju de 5 stackarna kvar och kanske slutar i toastolen :/ Han är inte så mån om djur så vet inte vad han gör om jag inte vill ta dem… Känner honom inte så bra, nämnde bara fiskar och Tom dans så sa han att han inte ville ha sina. Jag skulle ändå starta upp mitt igen.

Akvariumet var större än jag trodde och rymmer hela 140 liter

[dynamitella]
2

Det är bara att ta dem och ge bort 2 eller 3 på blocket eller omplacera genom vår sajt här.

Det går att lösa. Självklart ska de inte spolas ner.

Så länge de är små kan de 5 gå tillsammans i 140 liter. Men när de når 10+ centimeter kommer det bli trångt. Som tur är är de mycket sociala fiskar, och trivs i grupp. Så jag vill väl påpeka att 140 liter är tio gånger bättre än 50.. Men ha inga andra fiskar då. Alls.

[KiwieMie]
0

#10 Jag håller med om att du kan köpa alla så dem får något större att leva i.

Alla fiskar kan få växt problem om dem hålls i ett litet akvarium/skål/burk/vas/osv. Då växer inte fisken på storleken, trots att den borde göra det. Om man lyckas hålla en Guldfisk levande i 4L skål så kommer den ju inte växa och växa tills skålen spricker. Utan den slutar helt enkelt att växa. Även så växer deras inre organ fortfarande, så växt problem är väldigt smärtsamt för fiskar. Vet ej om 50L är tillräckligt lite för att dem ska få växt problem. Växtproblem är även orsaken varför en Guldfisk kan få allt den behöver förutom utrymme, och då inte bli mer än max 5 år (vilket är ungt för en guldfisk). 

Här på iFokus akvariefisk finns det säkert någon som kan ta hand om dem :)

Kalashnivik
0

Har redan utlovat en ev. två av dem till en här på sajten som jag känner lite löst 😃

Ringde och snackade med honom nu så jag hämtar upp firrarna imorgon. Fick även akvariet! Så där ska jag ha mollys ("byter" guldfisken mot ett gäng (ca20-25st ganska små yngel). Haha nu blev jag helt exalterad över både firrarna och bäbisarna! Om många överlever så köper jag ett 200l eller nåt sånt, flyttar över guldisarna dit och mollyna till 140.

Ellenor123
0

Jag tycker din kompis ska lägga ut en annons på blocket och skänka bort dom. Kommer finnas jättemånga som vill ta hand om dom på blocket, jag la själv ut mina slöjstjärtar där och fick massor av svar från akvarister med stora akvarium. Självklart var det några mer oseriösa/okunniga som erbjöd 60-liter som hem men mest var det faktiskt seriösa människor med stora kar :) 

Om du vill ha 2 stycken, ta dom av henne men som sagt, skänk bort dom andra 3. Jag uppfattar det inte som att du skulle vara nöjd med att bara ha slöjstjärtar, du verkar verkligen vilja ha andra fiskar också, och precis som Dynamitella redan sagt så är 5 slöjisar i ett 150liters + andra fiskar ingen bra idé. Därför är det väl en jättebraidé som redan nämnts att du tar 2 och dom andra 3 hittar nya hem :) 

Tänk på att de nya fiskarna som du vill ha ihop med slöjstjärtarna också måste tåla kallare vatten, helst äta vegetarisk kost, vara fredlig och inte revirhävdande och ingen febitare - och inte för liten och inte för skygg/lättskrämd så att den vågar äta fast än slöjstjärtarna är på maten.

Ellenor123
0

Jag förstod inte riktigt, ska mollysarna och slöjstjärtarna bo tillsammans?

Kalashnivik
0

Nejnej, mollysarna i 140l och slöjstjärtarna i 200l eller större. Men tills mollysarna växt till sig så får de bo i 50l karet jag får med slöjstjärtarna. De ska bo i 140l när jag hämtar dem imorgon, och där i kommer bara 3 eller 4 st bo, inga andra fiskar. 

Flyttar hemifrån ganska snart så tänker inte smälla upp ett 200l+ hemma just nu utan blir inom ett halvår eller så.

Kalashnivik
1

Oj vad rörigt jag skrev. Kort och gott mollysar = 50l. Slöjorna = 140l.

Vill någon ha en eller två av Slöjstjärtarna skicka PM.

TccT
0

#11 Det att fiskars inre organ fortsätter att växa även om en fisk inte växer till maximal storlek är en gammal myt som inte är mer än en myt. Organen fortsätter inte att växa och växa. Själva fisken kan hända blir missbildad om den har otur men det är en annan sak.

[dynamitella]
0

Instämmer.

Det är av helt andra anledningar att man inte ska ha dem i små utrymmen (så anledningen att man säger så är ju godhjärtad). 

Om man däremot stoppar ner fiskar i för små utrymmen och matar med mycket dåligt foder under en lång period, så kan de sluta växa. Precis som barn kan sluta växa under mycket hemska förhållande. Det är någon slags hormon som säger till kroppen att sluta växa.

Kalashnivik
1

…Alltså 50 liter sa han. Var där nyss och tja vad ska jag säga.. Akvariet är på 20 liter och ja… nej det var allt.

Sa till honom att wtf och frågade om han visste hur stora guldfiskar blev och berättade lite snabbt om guldfiskar. Han sa att dom i affären sa att det gick bra och varför skulle det finnas ett "akvariepaket" för guldfiskar om man inte kunde ha såna där i. Fick känslan av att han varken brydde sig eller trodde jag "visste bättre" än dom i affären. Så jag tog fiskarna tackade för mig och undrar om det inte blir bättre än såhär…

Så här är ännu ett exempel (ang en annan tråd) på djuraffärer som säljer på korkat folk helt fel saker.  Tydligen så hade han frågat vilka fiskar han skulle ha till det akvariet och fått svaret att just det var ett kallvattenakvarium för guldfiskar och ingick litet häfte om guldfiskar och guldfiskmat så Guldfisk blev svaret. Han köpte 6, varav 2 är lite större (!), ingen protest från personalen och nu undrar jag vad fan det är för fel på folk!!

Anyway nu har alla 5 fått dyka ner i det stora och jag får inte rent det lilla jäkla akvariet. Alltså jag tänkte katastrof när han sa 50 l och möts av något annat, värre. Misär.

[dynamitella]
0

Jag har varit med om exakt samma sak. Många gånger. Vi har faktiskt en tråd pågående angående dessa ljudande djuraffärer (se i senaste inlägg till vänster där uppe).

Tyvärr gör många allt för att sälja.

Jättebra att du tar hand om dem! :D

Kalashnivik
0

Ja jag har läst den.

Blev på sjukt dåligt humör och funderade på att kasta ut fanskapet (akvariet, eller han killen med förresten) genom fönstret. Blev dessutom lite besviken över att jag inte fick 50l akvarium men allt känns ändå bra nu när jag ser mitt fina akvarium och fiskarna :)

Får se hur det blir med mollysarna (som jag såg fram emot)…

Ellenor123
0

Mollys vill ha minst 70 liter. Skaffa räkor istället! :D Roliga djur.

[dynamitella]
0

:) Du kan säkert få tag i ett 70+ akvarium på blocket för 200 spänn eller något. Bara att leta så ska du se.

Jag skulle köpa ett akvarium av min vän för ett år sen ungefär. 25 liter sa han. När jag kom dit rymde det 5 liter och hade ca en cm tjockt ingrott alglager på HELA ytan av alla glasrutor. Likväl hade hans fisk "försvunnit". Så där i vattnet låg en rutten fisk sen 6 månader tillbaka.

Korkad som jag var tänkte jag att det säkert var i alla fall 15 liter (storleksblind) och betalade 300 kronor för skitet :) Rengjorde det en hel kväll och släppte ner några räkor som gick där i några veckor. Men sen insåg jag att det var helt hopplöst med vattnet och kastade det i ren ilska på tippen :)

Likväl har jag köpt akvarium, så när jag kom dit säger de "Ja, förresten. Vill du ha fiskarna också? Annars spolar jag ner dem".

Så kom jag hem med 20 fiskar också.

Kalashnivik
0

Ja, mollysarna skulle ju få växa ett tag i ett 50l sen flytta till 140l men får se hur det blir med dem öht.

Inget fan av räkor :P Funderar på att odla artemia istället men det kan jag INGET om, haha. Ska läsa på lite först men min far skulle nog uppskatta om jag gjorde det.

Ellenor123
0

Odla artemia vore ju coolt :) Jag vet inte heller hur man gör det.. vet bara att det ser krångligt ut ^^ Ge det inte till slöjisarna ofta bara, då kan dom bli sjuka. Du är inte sugen på annan fisk då? Kampfisk? Någon liten rasbora eller killi kanske? :)

[dynamitella]
0

Nejdå, artemia går bra att ge slöjstjärtar också. Även om de till 80% är växtätare. Röda mygg är strikt förbjudet däremot. Likväl flingor.

Om ni undrar på allvar hur man odlar artemia hemma (odlar, inte kläcker) kan jag länka lite länkar som förklarar hur man går till väga :)

Ellenor123
0

Varför går artemia bra när dom är känsliga mot annat foder med högt proteininnehåll? :) Vet inget speciellt om artemia förutom att det just ska ha ett väldigt högt proteininnehåll.

Kalashnivik
0

#25 Nej inte just nu. Dessutom är detta lilla 20l inte tillräckligt snyggt att ha snygga fiskar i :P

#26 Länka gärna! Hur jag än gör är det alltid intressant att veta. Man blir snäppet mer allmänbildad på köpet!

Artemian skulle främst vara till Discusar och deras avkommor om jag startar ett atremiaprojekt.

[dynamitella]
0

Jag vet inte riktigt. Ska läsa på om saken! :) Allt jag vet är att vi alltid utfodrat våra med artemia en gång i veckan utan problem i 10+ år. Och att jag har hört andra på youtube som håller dessa som också gör det. Men inget annat än artemia i proteinväg.

Det kanske inte var bra att jag rekommenderade det? Återkommer om jag får reda på något om det :)

Ellenor123
0

#29 En gång i veckan tror jag också är okej :) Jag menade mer att det inte skulle vara en större del av deras kost. Researchade som tusan innan jag köpte mina och stod det på flertal ställen att dom är väldigt känsliga för fel kost, med högt protein, och dom kan bli väldigt förstoppade av detta eller få en sjukdom som jag glömt namnet på, inte simblåseproblem dock, där dom blev uppsvällda och flöt. Högst 35% protein rekommenderas :) Därav ska dom helst inte heller hållas med andra köttätande fiskar. Hm, det är mer skötsel med slöjstjärtar än vad folk tror 😃 Veggiefoder, svalt vatten, superfilter, inte låta dom äta vid ytan för dom kan dom få in luft m.m.. Synd bara att många inte vet om det och sätter dom i alldeles för små akvarier utan pump :(

Emel
0

Att ge artemia i normal till mindre mängd i veckan borde inte vara skadligt utan snarare hyfsat hälsosamt om man förutser att de får i sig det de behöver i det stora hela.

Min bror hade 1 Guldfisk och 2 klogrodor för typ 12 år sedan och den fisken fick i sig mycket protein men verkade må bra ändå (tror jag, var inte så gammal). Den dog av svampinfektion när den var 4 år. Så att de skulle vara överdrivet känsliga kanske är liten överdrift.

Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram

[dynamitella]
0

Jo, precis :) Våra gick bort i bukvattensot efter att ha fått i sig för mycket röda mygg. Min far hade missat vad jag sa och matade på för glatta livet utan att jag märkte det.

Så det gör vi aldrig om igen. Stackars små.

Vi hade dock våra i 500+ liter :) Alldeles lagom storlek och filtrering.