Nybörjare
Hej jag tänkte skaffa mitt första akvarium efter tt sett hur otroligt fint och mysigt min kompis Tollarpojkens akvarium var :) jag tänkte skaffa ett 54l akvarium men tänkte fråga lite vad ni tycker jag ska ha för fiskar i :) Det kommer dröja till slutet av månaden innan jag skaffar det om inte längre. Jag älskar Svarta slöjstjärtar de är så fulsöta så det har jag tänkt ha 1-2 st men vad skulle man mer kunna ha??
Ni får gärna länka artiklar som har med akvarie skötsel och så att göra, har läst en del men man kan aldrig få för mkt kunskap ;)

Stygg nybörjare! Inte ha Guldfisk i 54 liter!😉
Du kan ha Fjärilsciklid, boliviansk Fjärilsciklid, kakaduaciklid, Dvärggurami, Honungsgurami, chokladgurami, Kardinaltetra, Kardinalfisk, Neontetra, amanoräka, otocinclus, och en hel uppsjö av andra fiskar!
Zoopet är din vän. På www.zoopet.com kan du söka efter fiskar som passar storleken på ditt akvarium. Det finns bra allmän info där också.🙂
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
Varför får man inte ha guldfiskar i sånna?? :O

Slöjstjärtar bli 20 cm och bajsar något förfärligt. De skulle inte kunna simma och de skulle dö av nitritförgiftning.🙂
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
instämmer med lajvkrattan.
kan man ha t.ex Dvärggurami och Choklad Gurami i ett 54l tillsammans eller ska man ha ett 80l akvarium då?? ha i sånnafall bara tänkt två av varje.
Läs på ordentligt om fiskarna du är intresserad av, så att du vet att dom funkar ihop, vilken temperatur dom vill ha och framförallt om dom passar storleken på ditt akvarium. Din vän har ett jättevackert akvarium men tyvärr gjorde han misstaget att köpa fiskar som kräver mer än dubbla mängden liter vatten han har i sitt akvarium. Gör inte det misstaget du också :)
Du har redan fått svar angående slöjstjärtarna. Två stycken vill minst ha 120 liter, som sagt. Jag har själv haft slöjstjärtar och precis som Lajvkrattan säger - med deras bajsande så skulle vattnet i akvariet bli giftigt riktigt fort. Att man kan ha guldfiskar och slöjstjärtar i skålar och andra små akvarium stämmer EJ. Det är djurplågeri enligt dom flesta. Kolla in fiskarna som Lajvkrattan tipsade om, dom är jättefina :)
Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕
Även jag instämmer med Lajvkrattan. Slöjstjärtar hör inte hemma i ett litet 54 liters 😐
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
Okej men då förstår jag ^^ Men de är så söta 😍 men då får jag givetvis ta andra fiskar :) har kollat på de du föreslog #1
tyckte om Fjärilsciklid,dvärggurami,chokladgurami,kardintetra,kardinalfisk sen funderar jag på hur Guppy skulle fungera ihop med dessa?? och Nätbarb. Kanske köper ett större akvarium för att det inte ska bli trångt och jag ska få andra valmöjligheter ;) men vad tror ni om dessa fiskar och hur de skulle fungera ihop?? :)
Du kan omöjligt ha sådär många sorters fisk. En kombination som skulle passa ditt akvarium är en hona och en hane av fjärilsciklid/dvärggurami/chokladgurami och sedan 10 stycken kardinaltetror eller Kardinalfisk. Om du vill ha Guppy så tycker jag att du bara ska köra på dom med tanke på att dom förökar sig så snabbt, så 10 guppys blir lätt 50.
#8 Jag röstar på att du skaffar ett större akvarium! 😃 Då kan du ju skaffa dina efterlängtade slöjstjärtar.
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
Jag måste säga att jag inte håller med riktigt gällande framförallt chokladguramin som inte direkt är en nybörjarfisk, de är kräsna när det kommer till både mat och vatten.
Dessutom så är de (vad jag har hört) proffs på att mobba varandra och skall hållas i grupp. Och överlag så är INTE labyrintfiskar smarta att ha i par utan det blir ofta bättre i grupp om man inte hittar två jämnstarka som kan hålla varsitt revir.
Kardinalfisken är liten ja, men den är ju även en aktiv simmare och lite av en kallvattenfisk. ;)
Tycker nog att den bolianska blir lite i största laget för ett 54l akvarium. :P
Jag skulle nog köra på en duo av kakadua-ciklid ihop med 10-15 kardinaltetror och 5-6 panda-pansarmalar, ihop med 3-4 otocinclusar (är lite känsliga för dåligt vatten) som jag skulle stödfordra. :P
MVH//Patrik
Vill du ha slöjstjärtar(guldfisk) så köp ett 120l, det tar inte mycket större plats än 54l faktiskt. Det är inte mycket dyrare heller. Mitt 54l kostade 500kr och 120l 900kr, nya. Billigare kan du hitta på blocket annars.
Rekommenderar ett 120 liters akvarium vilka fiskar du än väljer. Men kör på storleken som känns bäst och anpassa invånarna efter det :)
Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram
#11 Jag tycker det verkar vara vanligt här på forumet att ha en hane och en, eller två, honor. Om det inte funkar så kan man ju köpa fler :) Min idé om fisk var anpassat till ett 54-liters som TS pratade om. 15 stimfiskar, 6 pansarmalar, 2 kakaduaciklider och 4 ottosor som du föreslår låter som väldigt mycket fisk för ett 54-liters. Dessutom är det i minsta laget för pansarmalar.
Man kan ta Kolglödstetra istället för Kardinaltetra som ju blir mindre och dessutom är den tåligare (i alla fall i mina ögon).
Just därför som jag sa 10-15 tetror.
Vi verkar ha lite olika syn på vad som blir mycket fisk, tycker det känns som en rätt så lagom mängd då pandapansarmalen bara blir cirka 4 cm och gör inte så mycket väsen för sig. :P
Istället för ottosar så kan man köra på posthornsnäckor.
Den population jag har föreslagit är en som jag troligen skulle kunnat köra på, man skulle ju kunna köra på apistogramma borelli som ju blir mindre än cactuides. ;)
MVH//Patrik
#14 Fast om man går efter 1 cm fisk - 1 liter vattenregeln så har du skrivit upp fisk för drygt 120 liter. Nu behöver man inte följa den till punkt och pricka och i vissa fall stämmer den inte så bra, men det ÄR mycket fisk. Håller med dig om en mindre tetra skulle passa bra, och posthornsnäckor var en bra idé! :) Däremot skulle jag skippa pansarmalarna eftersom det är i minsta laget för dom och köra på bara ottosar istället :)
I mina (och vad jag vet även andras) ögon så är den regeln helt urlöjlig och inget man ska gå efter.
Som sagt vi verkar ha lite olika syn på vad som är mycket fisk. ;)
Skulle man gå efter den så kan man ju tydligen ha slöjstjärtar i 54l utan problem då de blir 20 cm för den regeln säger ju att man bara behöver ett kar på cirka 20 liter. ;) Redan här ser man det enorma felet i den regeln. ;) Den är helt felaktig på alla möjliga sätt och det går inte att få ihop en bra fisksammansättning med den, så var snäll och peka inte på den nästa gång du försöker förklara varför det är för mycket fisk. :)
Zoopet säger ju 60l för pandan så jag kan backa där nu är jag såg det.
Att ha både ottosar och snäckor samtidigt är lite overkill i mina ögon då båda ju brukar hållas för att käka alger och hålla rent i akvariet i övrigt.
Däremot så kan TS köra på ottosar och amanoräkor eller snäckor och amanoräkor ihop. :)
MVH//Patrik
#16 "Nu behöver man inte följa den till punkt och pricka och i vissa fall stämmer den inte så bra, men det ÄR mycket fisk." Självklart gäller det att ha sunt förnuft, vilket jag hoppas att människor har. Jag ser det som en tumregel så att nybörjare inte ska överbefolka sina kar. Bara för att det står att vissa pansarmalar behöver minst 60 liter så betyder det ju inte att man kan köpa 20 pansarmalar, tillexempel.
Jag prioriterar fiskarnas välmående, inte att akvariet ska se fint ut för ägaren med så mycket fisk som möjligt. Om man vill ha massor av olika sorters fisk så får man skaffa ett större akvarium - tycker jag. 54 liter tycker jag är för litet för en fisksoppa. Dessutom är TS helt grön på akvarium och det är väl bara bättre och enklare för henne att inte ha ett akvarium med jättemycket fisk med tanke på nitrit? :)
Nu avslutar jag denna diskussion eftersom det handlar om våra olika åsikter och förvirrar säkert TS mer än vad det gör nytta.
Nitrit är det störst risk att man får i början och absolut jag var nog lite otydlig med att man ju inte ska slänga ner alla fiskar på en gång. :P
Just därför som jag skrev 5-6 st och inte 20 när det kom till pansarmalarna. ;)
En sak som jag kan se som positivt med sådana här diskussioner är att även om det kan vara en smula förvirrande ibland så kan TS få hjälp och tips genom att vi argumenterar för våra saker och om man försöker använda ett enkelt språk (eller vad man ska säga) så kan TS lära sig en del på det speciellt om TS läser om det flera gånger om.
Läser TS om det några gånger så kan TS bearbeta innehållet lite i sänder och kan lära sig väldigt mycket på det. :P
Ser man på det generella så är min fisksammansättning rätt liten mot vad det kan se ut i en del akvarier och med rätt mängd mat så blir det riktigt bra, håller dessutom TS på vattenbyterna så är nitrit inget problem. :)
Nitrit kommer ju utav överbliven näring och av att det inte finns några nyttobakterier (om jag minns och har förstått rätt) och det kan man enkelt avhjälpa med snabbväxande.
En sak man kan göra ät att om djuraffären har plantor i akvarierna se om man kan få med sig en av dessa, bland rötterna så brukar det finnas nyttobakterier som man då får med sig som start. :)
MVH//Patrik
Okej tack så länge ^^ det kommer dröja ett tag innan jag skaffar mitt akvarium som sagt så vi får se vad det blir för storlek på det och kanske anpassa akvariet efter fiskarna istället, tror nästan det är lättare, dessutom måste jag kolla vad de har för fiskar på vårat djurmagazin ^^ är ganska litet :) Anledningen till att jag ville ha 54l Var att jag måste bära hem det då jag inte har bil… Men kan säkert få hjälp med att få hem ett större och så :) men ska läsa på om olika fiskar och så får vi se hur det går :) Kanske slutar med neontetror och platys :P
#19 Bra att du inte gick till djuraffären på en gång och frågade vad för akvarium & fiskar du borde skaffa. Dem hade troligen sagt något som ett 60-liters till +4 guldfiskar, eller en skål helt enkelt och en Guldfisk.
På tal om det omoraliska med skålar (det brukar vara det lättaste för nybörjare att förstå), tänk om guldfisken hade varit en hundvalp istället, och skålen en glasbox. Du har denna hund i glasboxen, du matar den och ger den vatten, och det finns syre hål. Hundvalpen lever ju, men är detta på något sätt rätt eller humant att göra? :) Detta kan du koppla till att ha en slöjstjärt i ett 54-liters också, även om det är mycket mer än en skål så är det absolut fortfarande för litet (när det gäller moral m.m).
Läs på ordentligt som sagt innan du skaffar något akvarium eller fisk, googla och fråga här på iFokus akvariefisk ^^ glöm inte att låta akvariet vara igång i några dagar (eller helst en vecka) innan du köper fiskar. Och att tillsätta start bakterier, även att ha ett akvarium filter självklart (det är svarta box-liknande saker ofta som suger in & sprutar ut vatten, filtrerar vattnet/försöker hålla vattnet rent). Även så behöver du en doppvärmare (ser ut som en stor termometer) till dina tropiska fiskar, ha inte på för varmt.
Jag har tänkt att skaffa ett sånt där startpaket där man får med allt man behöver för att komma igång :)
Jag håller med dem som säger att du bör läsa på ordentligt. Gå gärna till biblioteket och låna en nybörjarbok om akvariehobbyn! Där står allt du behöver veta väldigt bra sammanfattat. Att söka information på nätet går förstås också bra, men risken är då att du hittar så mycket att det kan vara svårt att sovra och välja ut vad som är viktigt. Zoopet är en fantastisk kunskapskälla, men inte helt ofelbart. Kolla andra ställen också! Däremot ska du inte lita för mycket på zoohandlarna, som ofta inte är så kunniga som de borde vara och dessutom vill sälja sina varor (levande och andra) oavsett om de är bra eller inte. Vanliga slöjstjärtar blir nog omkring 20 cm, men det finns också varianter som blir betydligt större: http://www.dr.dk/Natursyn/Udsendelser/2007/05/20070515110755.htm
Det är långt ifrån säkert att zoohandlarna kan skilja mellan ungdjur av de olika sorterna. Jag blir glad när du nämner nätbarb, då den är en väldigt fin och lättskött liten fisk som är alltför bortglömd numera. Ett litet stim sådana rekommenderar jag starkt! Chokladgurami är som sagt ganska känsliga, och frågan är om du inte bör avstå från ciklider i ett 54-liters.
Olle
Hur många fiskar kan man ha i ett 80 liters akvarium??
Tänkte en kobination av Kolglödstetra, nätbarb,platy,Kardinalfisk och Dvärggurami.
Så jag har förstått är kolglödstetror,nätbarber och Kardinalfiskar stimfiskar så man ska ha minst 6 av varje. Platyn tänkte jag 5 st och 2 dvärgguramis, en av varje kön. då skulle en vattentemperatur på 24 grader fungera och ett ph på 7.
Jag gillade den kobinationen av fiskar så tänkte eventuellt att jag kör på den och sen anpassar jag akvariestorleken.
det kommer dröja 1-2månader innan jag skaffar mitt akvarium men tänkte det kunde vara bra så kan jag läsa på lite extra om skötseln på de fiskarna :)
#23 Jag rekommenderar att du ej skaffar så många olika arter, utan istället rätt många av en av stimfiskarna :) och då rekommenderar jag platys eller Kardinalfisk. Så får dem mer än det "minimala" när det gäller ett stim. Och håll akvariet på 20 grader (dem klarar mycket kallare dock) till kardinalfiskarna, och ej över 24 till platysarna (jag rekommenderar 22). Du kan ju börja med fyra platys, fyra honor sedan köpa en hane efter någon månad (så vet du att den troligen inte kommer från samma kull, förebygga inavel). Sedan låter du dem föröka sig.
Växter rekommenderar jag att du köper innan du köper fiskarna, och låter växterna vara igång dem dagarna då du har startat akvariet (man låter akvariet vara igång med start bakterier några dagar innan man tillsätter fiskar).
Sedan frågan om "hur många fiskar i ett 80-liters?" det beror ju helt och hållet på vad för art man snackar om och hur många av den arten (dock ska man bara hålla en av vissa fiskar, som Kampfisk hanar till exempel).