Projekt: Low tech växtkar med räkor!
Hejsan allesammans! Jag har startat igång ett litet projekt, närmare bestämt ett 54 liters low tech växtkar, där jag ska ha räkor och snäckor.
Det är redan uppstartat, men jag kommer lägga in lite bilder här på hur det såg ut innan jag hade planterat osv.
Jag har fotat allt med en mobilkamera så kvalitén är inte bästa tänkbara direkt, men det får funka!
Här kommer en bild på karet när jag bara hade lagt i jord i botten.
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
Jättefint! Gillar hur du har använt olika sorters sand.
Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕
Riktigt snyggt! :)
Här har jag bytt lysrör från mitt gamla Sylvania Daylight till ett Sylvania Aquastar T8, 15W. Är dock osäker på om ljuset kommer att räcka, så det kan bli att jag byter till en annan form av ljus senare.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
Tack #7 och #8 🙂
Jättefint! Verkligen! Nu blev jag sjukt sugen på att möblera om i mitt 54L :P
Ljuset är väl nätt och jämt som det räcker. Jag har nämligen samma och letar själv efter något bättre. Men svårt att hitta ett bättre lysrör till locket, i så fall får man nästan byta ut allt.. Dvs skaffa täckglas och annan lysramp.
// Sofia
Växter jag har i akvariet är:
Najas Guadalupensis (Guppygräs)
Microsorum Pteropus (Javaormbunke)
Vallisneria
Marsilea Hirsuta
Riccia Fluitans (Dammlevermossa)
Egeria Densa (Vattenpest)
Pistia Stratiotes (Musselblomma)
Salvinia Natans (Simbräken)
Leptodictyum Riparium
###
#12 Ja det är ju så synd att det bara går att ha 15W i denna lysrörsramp (lock), dock har jag satt in en reflektor också så jag hoppas iallafall på att det ska ge växterna lite bättre förutsättningar. Jag får väl se hur de växer och frodas i mitt avarium helt enkelt.
Gört vettja! 😃
#14 Ja precis, det är synd! Jag ska också skaffa en reflektor tills jag hittar något bättre. Finns hyfsat billiga (880kr på akvarielagret) ljusramper för två T8-rör, 2x15W. Funderar på det faktiskt.
// Sofia
#15 Oj tack för tipset! Det är helt klart värt att tänka över iallafall. Då skulle växterna trivas förhoppningsvis växta på ordentligt!
Frågan är dock om det inte är billigare att köpa spotlights från IKEA typ, och sätta på kanten av akvariet.
Jag håller på med ungefär samma sak, att starta upp ett 54 liters low tech, och hade innan en 15 W lysrörsramp men jag valde att skaffa en glödlampsramp som jag satt två 12 W lågenergilampor i på 6500 K. Kostade 260 för rampen och ca 40 kr/lampa. Är en lite billigare lösning kanske men vet inte hur den fungerar än. Ha haft växter i karet ungefär en vecka och de mår bra än.
Riktigt fint kar blev det! Det jag undrar över är hur du lyckades sätta i en reflektor i locket. Har svårt att se på bilden om det är samma 'tak/lock' som jag har till min men det ser ut så och i den så är det inte ens en centimeter mellan tak och lysrör?
Skulle man kunna få se hur det ser ut under locket och var köpte du reflektorn? Nyfiken 🙂
korrigerat: Såg på en annan bild att det inte är samma tak som min. Jag har bara ett 'lock' för att öppna och jag tror det är två lock på taket på din. hmm… Då sket sig den tanken som jag hade.
#18 Tack Jens! Ja när det gäller mitt lock så är det ett mellanrum på några centimeter från lysrör till tak, så reflektorn passar in med bra marginal. Japp, det stämmer bra att det är två små "lock" på mitt lock haha.
Dock har jag problemet att det sitter som en "låda" längst med bakre kanten på locket som är ungefär 6-7 cm bred. Detta ger skugga i bakre kanten av akvariet, och jag är rädd att mina växter som växer i bakkant inte får tillräckligt med ljus. Någon som vet vad jag kan göra åt detta?