Att tänka på?
HejHej!
Min mamma har velat ha fiskar i några år nu, så jag bestämde mig för att läsa så mycket som möjligt om dom.
Vår tanke var ju ett kar med guppys, hanar i detta fallet (har förstått att man kan ha ett litet ''stim'' av hanar)
Men, kan man ha räkor där också? eller är det helt fel värden och så?
Tycker att Blue Tiger räkorna ser fantastiska ut!
Men som sagt..
Guppys ska vi iallafall försöka ha.
Vilka pH-värden och vilken temperatur ska guppys ha, hur stort kar?
Vilka andra fisksorter funkar enligt storlek, pH-värde och temperatur?:)
Skulle även vara bra om jag fick förklarat hur man startar upp ett kar, steg för steg. :)
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
Räkor kan vara svåra, Blue Tigers brukar man inte rekommendera till nybörjare - men självklart går det! Dom, och många andra räkor, kräver väldigt specifika vattenvärden. Dom är känsliga. Och Blue Tigers är ju dyra, så jag personligen hade inte vågat haft dom med glupska guppys.. Jag håller själv på att starta upp två räkakvarium och jädrar vad jag får fiffla med olika medel för vattenvärdernas skull. Inte vågat köpa räkor än för jag är rädd att dom ska dö när jag lägger i dom 😂
https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=34 info om Guppy.
Guppy är en otroligt enkel fisk som trivs i de flesta akvarium. Om du gillar blå räkor, kolla på Blue Pearl och Blue Jelly. Dom är lättare :)
Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕
Hur stort akvarium ska ni ha? Köp ett akvarium, fyll det med sand/grus/plantsoil/shrimpsoil, dekorationer och mycket växter - och vatten ;) Köp en pump/filter om du inte fått med det med akvariumet - finns många rätt billiga "startpaket" numera. Köp bakteriekultur som du doserar enligt flaskan, låt oss säga varje dag i 10 dagar. Köp vattenberedeningsmedel för att göra kranvattnet fiskvänligt. Om ni vill ha guppys, släpp i bara TVÅ stycken efter någon dag och låt deras mat och bajs skapa en fin bakteriekultur i akvariet. Köp nitrit-test som du testar vattnet med varje dag och håller koll, ett medel mot nitrit kan vara bra att ha.
Att starta med räkor i ett nytt akvarium rekommenderas inte vad jag har förstått utan det ska vara ett väl inkört akvarium. Det är vad jag har hört i alla fall. Att starta ett akvarium så måste man börja från grunden genom att läsa om hur man startar det och det kan du göra här: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287 Sedan är akvarievatten är kunskap i sig och du kan läsa mer om det här: http://www.zoopet.com/artiklar/index.php#akvarievatten Det finns många bra länkar på sidan som du kan ta del av. Ett tips är att använda bakteriekultur som t ex EasyLife FFM för att stärka och stabilisera vattenvärdena bättre vid uppstart av akvarium. Ta dig tid och läs på ordentligt och är det fler frågor som dyker upp så fråga bara på ;) Lycka till!
Tack så mycket för era tips!
Ska läsa vidare och se vad vi kommer fram till!
Vet inte riktigt hur stort karet blir, men det finns ett startpaket i en av butikerna här i närheten, ska kolla nogare hur många lite det rymmer
/ Cornelia Andersson,
Om du vill ha räkor så köp shrimpsoil samt PH, GH och KH test. Håll koll på värderna hela tiden, plantera massa mossa och sånt som räkorna gillar. Köp medel får att höja eller sänka ph, gh eller kh om det behövs. Dom flesta brukar säga att man ska låta karet stå i en månad innan räkorna släpps i, men det beror ju också på vilka räkor man ska ha. Du behöver bakteriekultur och vattenberedningsmedel även här. Vet att det finns folk här på forumet som köpt räkor och bara släppt i deras befintliga akvarium(har jag uppfattat det som), och det har gått bra. Men det är lätta räkor som inte kräver så mycket. Jag kommer låta mina kar stå i minst en månad innan jag släpper i några räkor där, och då ska jag ha lite dyrare och känsligare räkor i klass med blue tiger. Jag vill inte avskräcka dig alls utan menar bara att jag också är nybörjare och tycker det är ett jäkla jobb med dom här räkakvariumen ^^
Jag tror att vi väntar ett tag med räkor, dels för deras välmående!
Har kikat lie, och enligt värdena så borde man kunna ha guppys, svärdbärare och Platy fiskar (hanar?) tillsammans?:)
/ Cornelia Andersson,
Mja, men det beror på hur stort erat akvarium är. Alla har olika åsikter inom denna fråga, om man bara ska ha guppyhanar tillsammans. Eftersom en guppyhanes liv i stort sett bara handlar om att "sprida sin säd" så märks detta även när man bara har hanar. I mitt första akvarium hade jag själv 6 guppyhanar utan honor och eftersom det inte fanns några tjejer så jagade dom varanda istället. Det var väldigt stressande för hanarna som blev utsatta, jag gav bort dom till en kille som hade både hanar och honor för jag tyckte så synd om dom. Så personligen anser jag att om man vill ha en fisk som i det vilda fortplantar sig 24/7 så ska man ha honor också. Finns ju andra små fiskar ni kan ha som inte förökar sig som kaniner :)
Vill dock inte ha en massa yngel :O
Samtidigt som mamma vill ha lite spännande färger och så, humm
/ Cornelia Andersson,
Neontetra, microrasbora kubotai, killi, Dvärggurami, dvärgciklid, moskitorasbora, dario dario, Kampfisk, pristella, regnbågselritsa.. finns jättemånga fina färglade fiskar :)