Mosaikgurami
Har ett 112-liters med massor av växter och flytväxter där det ska flytta in ny fisk inom snart framtid. Har haft många olika idéer angående vilka fiskar men blivit lite sugen på en asienbiotop. Ni som haft Mosaikgurami, hur många har ni haft? Har dom bråkat mycket? Vad jag läst mig till verkar mosaiken inte lika aggressiv som andra guramisorter, men det kan ju vara helt fel. Vill ha en hona och en hane. Vad är era erfarenheter? Hur beter dom sig i akvariet? Aktiva simmare eller hänger mest bland växterna? Är ju inte skitmycket simyta pga alla växterna och är därför orolig att det är för trångt om dom bråkar med varanda hela tiden, för då behöver dom ju varsitt space.
Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕
Jag har både haft grupp och Pär funkar vilket som snälla men vrå med fart i gillar även att simma runt i växter så växter e bara bra :-)

De tre som bor i skolans akvarium är jättegulliga! De simmar omkring tillsammans, utforskar och nafsar på växter. De kommer bra överens och bråkar inte med de andra fiskarna, som förvisso är pansarmalar men ändå. De håller sig mest i den bakre halvan men det är nog för att det inte är tillräckligt tättplanterat än. Jag rekommenderar den starkt! 👍
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
Mitt mosaikgurami-par var först väldigt skygga. De gillade att gömma sig i roten och växterna, så det är ju att rekommendera - mycket gömställen. Sen var den förlösande faktorn i vårt akvarium att vi skaffade ännu fler fiskar. Så fort ett par fjärilsciklider kom in i karet blev guramihanen supersocial, kungen i karet och färgade ut något enormt! Sedan dess gick han igång och började jaga honan för lek. Hon kan ev vara lite stressad av detta, men de simmar sött runt tillsammans ibland också. Funderar nu själv på en till hona, om nu det inte förstör stabiliteten i hackordningen totalt.
Summerat: kan vara stillsamma skygga fiskar, men de kan också simma runt en hel del, snabbt. T o m hugga efter andra fiskar de stör sig på vid vissa tillfällen. Men inget blodvite eller så ;)
#3 Det tycker inte jag, med med tanke på hur mycket plats växterna tar så ja - det kan mycket väl vara trångt. Tycker det är för lite simyta för en ändå ganska stor fisk. Mina växter är lite för tätväxta för att en vuxen Gurami skulle kunna simma bland dom.. Synd, dom är så himla fina och verkar vara en sån trevlig fisk! Jag får kika närmare på chokladguramin :)
Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕
Hade ett par mosaiker som var lite för stökiga för mitt akvarium och gav bort dom. I sitt nya hem slog dom ihjälp några fiskar. :/ Inget kul alls.
Chokladguramis verkar underbara! Är sugen på att skaffa dom också, men de ska ju vara lite känsliga så jag avvaktar och ser om jag hittar odlade istället för vildfångade. ;)
På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr