Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 2406 ggr
[[Mellebelle]]
0

skaffa akvariefiskar

min bror har ett akvarie som han vill ha fiskar i, min fråga är vad behöver man i ett akvarium? 

och vilka fiskarter passar bäst i ett akvarium som inte är så jätte stort.

LajvKrattan
1

Vi behöver literantal. 🙂Ta höjden gånger bredden gånger längden i decimeter så får du volymen i liter. I akvarium behöver man (oftast) filter och lampa. Du måste ha grus eller sand på botten och helst en hel del växter.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

[[Mellebelle]]
0

okej ska mäta den då jag kommer hem så skriver ja måtten :)

[raichu]
0

Sen beror det också på hur mycket tid han vill lägga ner på akvariet. :P

Finns fiskar som kräver en hel del skötsel och det finns sådana som det bara behövs lite vattenbyte en gång var eller varannan vecka och lite mat per gång var eller varannan dag. :P

MVH//Patrik

[[Mellebelle]]
0

tror han hellst vill ha en lite enklare fisk ^^

[raichu]
0

Kopparbarben skulle jag rekommendera för ett lite mindre akvarium.

Fast det bror ju också på hur litet det är.

En söt liten tetra som funkar för det mindre akvariet är Kolglödstetran. :)

MVH//Patrik

[[Mellebelle]]
0

okej! super :) hur mycket kostar sånna då?

[KiwieMie]
0

Jag instämmer med att vi behöver veta litermåttet. Alla fiskar enligt mig borde ha ett filter som är lagom starkt till fisken & akvariets volym (dock så kan man ha en strömbrytare som gör strömmen svagare). Olika fiskar kräver olika temperaturer; men alla tropiska fiskar ska ha en doppvärmare som värmer vattnet.

ptb
0

håller med folk som svarat tidigare ett "litet" akvarium kan ju vara allt från 10 cm långt till 100 egentligen sen djup och höjd gör en redig skillnad =) 10 liter eller 100 liter tex etc =) och i 10 liter kan man inte ens ha fisk utan enbart räkor medans standard på vad jag kallar små är 54-60 liter ( det vanligaste som säljs i normala djurbutiker eg ) och där kan man ha ett antal olika sorters fiskar men dock inte så många av dem =) sen beror det helt på vilken fisk art man väljer hur många man kan ha och hur mycket utrymme just den arten kräver =) samt hur starkt filter dom behöver samt vissa behöver andra botten material tex sand ist för sten etc. =) 

öjja vilket utlägg lol sry =) lycka till

[[Mellebelle]]
0

akvariumet är inte här just nu, men mamma sa typ att den skulle rymmas 10 liter i den. hoppas det hjälper

inthegame
2

Då ska du ha räkor eller snäckor och en skog av växter;)

MVH: En djurälskande ClaraSol 
54 liter sällskap      10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk    2 Sibiriska dvärghamstrar<3

MittHundliv
0

Om de är så litet så kan ju en Kampfisk funka? :)

[KiwieMie]
4

#10 för litet för en Kampfisk tycker jag :/

inthegame
1

#12 Tycker jag med.

5 körsbärsnäckor (eftersom de snabbt blir fler)
Och 1-2 posthornssnäckor (de blir också snabbt fler)  + en skog av växter! 
Ett förslag bara:)

[[Mellebelle]]
0

så inga fiskar kan va i den?:p

[KiwieMie]
0

#14 Enligt mig; ja :) för litet

inthegame
0

#14 Tror faktiskt inte det:)

idaaforsling
0

14# inga fiskar nej :)

[[Mellebelle]]
0

har ju set folk ha ännu mindre med fiskar i? varför skulle de inte gå o ha typ 2fiskari den? :) den e ju inte såå liten

LajvKrattan
8

#18 Jo, den [!] är såå liten. Du kan helt enkelt inte ha fiskar i den, det är olagligt. 😐Sen så funkar det inte att ha fiskar i den bara för att du har färre fiskar. Varje art ställer sitt krav på akvariets volym. Om karet är för litet kan de inte leva bra oavsett hur få de är.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

ptb
0

som #19 säger så är det tyvär olagligt att ha fiskar i ett så litet kar dock så kan du ha räkor i det

Ellenor123
0

#18 Små fiskar är näst intill alltid stimfiskar och därför kan man inte bara ha två av dom, dom vill vara minst 10 stycken. 10 liter är verkligen jättelitet, och din bror kommer få vara väldigt noga med vattenbyten varje(!) vecka och köpa vattentester så att han hålla koll på vattenvärderna. Är svårt att hålla vattnet bra i ett sånt litet akvarium. Och efter ni hällt i grus/sand, växter, en rot eller annan dekoration så kanske det bara återstår 5 liter för fiskarna att simma i.. funkar absolut inte. Räkor eller snäckor.

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

[KiwieMie]
1

Många är omedvetna om att det är olagligt; och förstår inte heller varför det är olagligt. 

Små fiskar är stimfiskar och behöver simma i stim. Ammoniak byggs upp i vattnet fort och det blir svårt att hålla fisken lycklig. Som tigrar och andra djur som hålls i för små utrymmen så simmar fiskar fram och tillbaka i en upprepande rörelse om och om igen. Dem mår dåligt, inte bara fysiskt utan även psykiskt :/

LajvKrattan
0

Som #22 säger så har fiskar faktiskt hjärnor och kan lida. Om TS nu inte skulle veta det. 😐

Emelie
0

Jag instämmer på det de andra säger. Akvariet är alldeles för litet för atr ha fisk i. "Det är bara fiskar" är ett vanligt tankesätt, men vi måste tänka på att detta fortfarande är levande djur, och köper man ett måste man båda tänka på att ge djuret det den behöver samt följa lagar gällande storlek för varje enskild art. Det finns inga ursäkter när det kommer till att hålla djur! Studier har gjorts om att även fiskar kan lida och det bör man veta om. Räkor är också jätteroliga, om inte roligare än fiskar. Kolla upp det vettja! :)

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

[raichu]
0

Räkbråk kan vara bland det roligaste som finns, kan se skitroligt ut. :P

LajvKrattan
0

#25 Lulz!😂

[[Mellebelle]]
0

Tack så mycket för alla svar! :) nu vet jag ju hur det ligger till och ska säga till min bror att inga fiskar blire isf får han skaffa sig ett större akvarium.. men en sån där liten vattensköldpadda skulle man kunna ha den i en sån eller är det också för litet? eller nått annat vattendjur? annars kan nån skicka lite länkar om dom där räkorna:)

LajvKrattan
2

#27 VAD?😂 Vattensköldpaddor vill ha MYCKET mer plats än räkor! Snäckor går att ha men om du knappt godkänner räkor så tycker du väl inte bättre om snäckor. Här finns länkar: 

http://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=3

http://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=1

[[Mellebelle]]
0

hahah jamen inte vet jag xD jag kan inget om fiskar och vattendjur, frågar bara :) de e endå brorsan som ska ha inte jag så tar reda på lite fakta. bli inte sur :p 

har inte sagt att jag inte godkänner räkor, jag tycker själv dom e as cool så kan kika på dom, men som sagt inte jag som ska sakffa nått sånt djur :)

[KiwieMie]
1

Omg! Skratta skiten ur mig! xD 10 liter till en sköldpadda! haha!

[[Mellebelle]]
0

hahahaa jaa men sorry xD inte vet jag ^^

Emelie
2

#27 Inte för att verka spydig eller elak, men där tappade jag lite tålamodet, det är ju djur vi pratar om här! Dessutom djur som faktiskt fortfarande är nästintill vilda fortfarande. Går man smådjurslinjen på gymnasiet så borde man (även om man inte vet) iallafall förstå att en sköldpadda INTE kan bo i ett kar med ynka 10 liter. Det är en 10 liters hink?! 

Som sagt, jag är inte ute efter att hacka på dig och det är suveränt att det finns folk som du som faktiskt kollar upp vad som funkar och ej 👍

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

[[Mellebelle]]
3

Jag skulle aldrig kunna stoppa en sköldpadda i en 10 liters akvarium om jag inte var 100% säker på att den kan eller inte kan vara i den.

och jag har aldrig jobbat med sköldpaddor och kan ingentingt om dom så vad spelar det för roll om jag frågar om det? det är ju bara en fråga. Och bara för att jag går djurlinje behöver inte det betyda att jag ska kunna allt om sköldpaddor och hur stor deras utrymme ska vara då jag inte ens gått 1 år på skolan. 

men nu vet jag iallfall att man inte kan ha jätte småsköldpaddor i ett sånt stort akvarium så nu kan vi lämna det. räcker med att en säger att det inte alls går alla behöver inte upprepa det, jag är inte trög 🙂

[[Mellebelle]]
2

och nu när jag tänker efter så lät frågan riktigt dum! tror jag tänkte lite slarvigt och bara skrev de utan att tänka själv så ber om ursäkt för det!

Emelie
2

Jag ber också om ursäkt för mitt inlägg, det var onödigt! Helt onödigt. Men som jag också sa, det är superbra att du kollar upp det innan! Det är långt ifrån alla som gör, och det är därför det är så många djur som lider. Så tummarna upp till dig!

Jag är inte ute efter att vara elak, jag är bara rädd att djur ska fara illa 🙂

[[Mellebelle]]
2

#35 det är lungt! jag förstår hur du menar :) 

jag själv älskar verkligen alla djur och behandlar alla med respekt, men förstår din tanke, lät så dåligt då jag skrev det. ber om ursäkt för det!

ha det så bra!

Emelie
0

#36 👍 Ha det bra du med!