Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettlabyrintfisk
Läst 2270 ggr
Nashi
0

Blå Gurami & Kampfisk?

Hej! en kortfråga. 🙂

Jag undrar om man kan ha Blå gurami både hane och hona ihop med en kampfiskhane. Jag har hört att det går att ha dem ihop om de inte är av samma kön. Eller att det beror på vilken typ av Gurami det är? 

Men just Blå gurami och Kampfisk vill jag veta om ! 👍

LajvKrattan
0

Storlek på akvariumet? Inredning? Hur det går beror också på fiskarnas temperament. Om akvariumet är 80+ liter och har mycket växter kan det gå, men du riskerar ändå dödskamp. 😕

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Nashi
0

Jag har ett ca 200 liters akvarium med en del växter. Har ju haft annan små fisk och räkor som gömt sig bra och levt ifred. Men om det nu är så att de kan bli dödskamp så är det iförsig kanske inte en sådan bra idé. Bara en liten idé jag fick eller att kampfisken få ha ett mindre akvarium för sig själv 🙂

LajvKrattan
0

Du kan ju testa att låta honom gå i karet. Om det verkar funka så kan du ju fortsätta ha det så. 😉

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Nashi
0

Aao, Får väl se! 😃

[raichu]
4

Blå guramis ska man ha i ha ensamma eller i en grupp på minst 4-5 st, gör man inte så, så är sannolikheten stor att den ena stressar ihjäl den/de båda andra.

MVH//Patrik

IdaStranne
0

200l med en Kampfisk skulle inte jag rekommendera. Är ingen Kampfisk expert men haft en hel del. ska du ha dem i ett 200l så se till att de finns mycket gömställen och få öppna ytor. Mina mådde inte bra alls när jag satte en av mina hanar i ett 150l så han börja bita av sig fenorna :/

MVH en djur o kramgalen Ida Galen
lifewithapaw.blogg.se - Bloggar om djur, natur, fotografering och mitt iv

Medarbetare på Bortskänkes och Chihuahua

LajvKrattan
0

#6 Det är inget fel med storleken. Som du säger är problemet att folk inte gör det tättplanterat nog. 🙂

emmej62
0

Ida stranne: jag trodde den myten som du nämner var utdöd men tydligen inte. kampfiskar lever ibland i sin naturliga miljö i en meters djupa pölar som brukar ibland ha en längd på cirka 3 meter eller ibland mer. det jag mer tänker på är om fisken var sjuk eller hade fenbitare tillsammans med sig🙂

[Seaside]
0

#8 Jag har samma erfarenhet av denna "myt". Hade min kampfiskhane i ett 60L akvarium förut, men han blev jättestressad av denna - för honom - för stora yta. Numera bor han i ett 20L akvarium och mår fina fisken😃. Det här med kampfiskar och yta känner jag är väldigt individuellt och det går inte att säga varken att de ska bo i mindre akvarium eller i stora. Man får testa sig fram, kampfisken visar vad som är rätt för just honom/henne🙂

emmej62
0

som sagt skulle jag vilja vetta vad som var skillnaden på 20 liters akvariet och 60 liters akvariet: i hur stark pumpen var i båda akvarien och vilken temperatur det var i skillnad var det var för mat ni använde båda.