Mitt nya räk+guppy kar!
Jag har ju ett 112l kar som jag haft sedan många år tillbaka. Men nu ska jag försöka satsa på att få fram guppys (yngel som mat till andra fiskar men även till fina akvariefiskar), så ska jag åka och köpa ett 54l "yngelkar" imorn! Men det kommer även att bo små räkor däri, just nu står det mellan amanoräkor och Körsbärsräkor. Vad tycker ni?
Ska bli kul att starta nytt, då jag aldrig gjort det förrut. Jag kommer att få med lite olika växter, tror det var algbollar, javamossa, javaormbunke och anubias (dock tror jag att min kompis ska få de sistnämda då hon hade större intresse för dom än vad jag hade). En rot kommer även med! Ska bli så himla kul!
Har ni några tips för en nybörjare? :) Alltså några allmäna tips om när man ska starta nytt, om räkor eller ja vad ni kommer på egentligen :)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Jag gillar Körsbärsräkor! Kul att se alla små räkor i karen efter tag. Just därför skulle jag inte vilja ha amano, då dom inte förökar sig inte i sötvatten. Men det är ju helt beroende på om du vill att det ska bli räklingar eller inte :) Algbollar är inget jag själv skulle ha. (har inte heller haft) just för att dom jag vet som haft det, har fått alger i hela karet från just bollarna. Långa strån från dom å ut i hela akvariet. Men de kanske bara haft otur.
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
#1 det lutar mer åt Körsbärsräkor just nu bara för att dom är lite mer färglada! Det där med förökningen visste jag inte dock! 😃 Hmm, trådalger vill jag inte ha.. Får testa och se om det blir, isf får jag väl göra mig av med dom då :)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Var tänker du köpa Körsbärsräkor ifrån MelvinMimmiLufsen? För jag själv kollar runt lite och det finns inte överallt verkar det som =)
#3 jag vet inte, ska höra med en djuraffär (djurmagazinet) om dom kan köpa in, då de köpt in albinomalar utan problem till min kompis :)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Aha, ja det är ju alternativet som jag tänker på att göra en beställning. 😉
Nu har jag fått hem karet, och hon som jag köpte allt av sa att sanden var kokad, rengjord och fri från snäckor… När jag vaknade idag är vattnet brunt och bottnet likaså, och på rutan sitter självklart en liten snäcka. Surt, men får hjälp av en kompis att tömma akvariet och koka allt igen (plus skrubba växter). Ska se om jag får in en bild ikväll när det är klart!
Tyvärr kunde inte min platyhona vänta en vecka så hon släppte ynglena idag. Synd, men det kommer fler gånger. Såg ett litet yngel idag, hoppas att något överlever. I förra kullen överlevde tre stycken så…
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Nu har jag fått tag på 5 st crystal red räkor, och hoppas att de ynglar av sig så att de blir fler, då jag vet att de ska vara minst tio st! Ynglar de inte av sig på ett tag kommer jag alltså köpa minst fem till.
Nu har vi hållt på i ca fem timmar med den där förbenade sanden, och den är fortfarande inte helt ren. Ska vänta och se om det lägger sig tills imorn, och så ska jag göra vattenbyte på fredag, söndag och tisdag (eller/och dagen innan räkorna kommer) och slamsuga bottnen varje gång, så får jag hoppas att smutsen försvinner! Sanden är även kokad, och så även roten och stenarna. Puh!
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Idag har räkorna kommit, det blev tio stycken ändå! Pigga och frächa efter den långa resan från nedre delen av landet upp hit till Gbg var de också, och började direkt att städa akvariumet när jag släppte i dom. Hela familjen har suttit bänkade framför karet ikväll, då de tycker räkorna är så facinerande… Haha :)
Imorgon ska jag se om jag hittar lite fler växter att ha i karet, för än så länge känns det lite glest. Guppysarna trivs, och de två ynglena växer så att det knakar. Är det honor får de förhoppningsvis flytta när de vuxit till sig, är det hanar får de stanna :) Men jag borde kunna se könet nu, ska titta närmare imorn.
En av guppyhonorna är även väldigt dräktig, och jag går bara och väntar på att hon ska släppa de små.
Här kommer även lite bilder, inte så värst bra men tog på kvällen :)
Först ut, ena hanen och en av honorna (som tyvärr är lite krokig)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
En räka :)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Den väldigt tjocka honan :) (någon som kan säga på ett ungefär när ynglena borde komma? Själv har jag ingen aning, då detta förmodligen är hennes första kull så vet inte vem som är pappan. Kan vara någon som är kvar hos djuraffären)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Kul med räkor! :) Guppyn borde yngla inom nån dag :)
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Ja verkligen, var inte lätt att släcka karet ikväll kan jag lugnt säga ^^ (timern funkar än så länge inte, så släcker och tänder manuellt) Hoppas verkligen det, hon ser ut som om hon kommer att spricka! Hon är mycket tjockare i verklgheten :)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
När dom blir så fyrkantiga är det inte så långt kvar :)
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Härligt, då borde det inte vara alls långt kvar :)
Har en fråga ang. räkor för någon som vill svara? Mina räkor sitter bara still, vissa rör på benen men vissa bara sitter där. Dom lever, har kollat det. Ska kolla ph värde, hårdhet och lite sådant på Lördag, men jag funderar på om det kan vara stressen sedan igår? Vattentemperaturen ligger på 24 grader, och har 10 räkor och 7 guppys (varav två är yngel). De är inte bleka i färgen utan väldigt starka, de har inte ändrats i färgen sedan igår.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Gick till affären och självklart hade jag nitrit i karet. *suck* Så det var bara att köpa ett gäng medel och nu har jag precis hällt i den sista (bakteriekultur) och ska hälla i det varje dag tills nitriten är 0. En fisk har dött, de andra beteer sig hyfsat normalt, leker o.s.v. Räkorna är pigga och har ömsat, simmar och håller på. Konstigt nog, då jag trodde att räkorna skulle påverkas mest.
När detta fixas ska jag leta lite mer växter, och en ny hane. Det var den svarta som gick bort, gick ganska fort (som tur var för honom). Lite synd, r.i.p lillebror (som han hette).
_(f.d MelvinMimmiLufsen)