Nystartat 120 L
Hej hej! Har ett nystartat 120 L (Lido) och vill ha lite coola, fina, annorlunda förslag på vilka fiskar som skulle passa! Vill inte ha för färgglada firrar(möjligen åt gula hållet)…just nu är det ett stenröse med få växter i det..men de kan ändras! Kom med några roliga förslag som jag kan läsa på om innan jag bestämmer mig helt :) De fiskar jag har funderat på är (och då inte tillsammans): Guldgurami Indisk glasmal Fantomtetror Ciklid av nått slag (vilken passar? Fläckig pansarmal Gröngöling (sån som liknar en liten rocka) Men vilka förslag som helst uppskattas :) Har en Ancistrus hane som dock kommer få bo där eftersom han bråkar med den andra hanen i mitt 240 L kar! Btw..vattnet karet ser lite mjölkigt ut…vet..men nystartat och lite skit kvar i grusen efter sköljningen :/
Kanske någon av följande:
http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=415&SOK=1
http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=176&SOK=1
http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=149&SOK=1
Har dock ingen erfarenhet av dessa själv utan har plockat från zoopet, där du förresten skulle kunna gå in å kika så kan du söka på dina kriterier :)
Pansarmalar tror jag förresten behöver sand, tror att dom vill gräva och att gruset förstör deras spröt eller nått sånt :)
Hej, tack för svaret! Grottetran har jag kikat på innan..riktigt söt! Vilka fiskar kan gå med dem? Och som sagt..inga tradiga fiska ;) De andra två fiskarna fastnade jag inte alls för..men beskrivningen lät passande.. Har kommit fram till att jag inte vågar ha fiskar som gräver ifall stenarna skulle få för sig att ramla då :O På tal om pansarmal..som jag för övrigt tycker är jätte söt…de hade inte kunnat klara sig på lite grövre grus då? Ett stim såna (gärna sv den svarta sorten) hade jag uppskattat :)
Pansarmalar vill ju ha sand för att dom ska kunna gräva lite och på så vis leta mat.
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Okej, var går gränsen för pansarmalarna…hur stort får gruset vara? ..kanske får byta grus i karet ;) Fiskarna måste juh trivas också :)
Någon annan fisk som skulle passa med grottetran?
Indisk glasmal? (även om de inte är från samma värdsdel har jag för mig)
Tigergrönling/Soptted grönling?
Jag vill ha fler förslag och höra era erfarenheter om dessa fiskar och om att ha grottetror med andra fiskar!? :) Eller ska jag ta något helt annat än grottetror?
Hah lite förvirrad :)
#5 Var gränsen går vet jag inte :P
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
#5 Det ska vara finkornig sand. Det står max 2mm på Zoopet 
Nyckehålscikliderna är otroligt fina, man tror det inte när man ser dem.
Inte färgglada, men diskret vackra.
Men de är nyfikna om än ngt försiktiga. Jag har ett par och är helnöjd med dem. Rekommenderas
Sewellia Lineolata är en fisk som vill ha strömmande vatten o syrerikt.
http://uploads.ifokus.se/uploads/295/2952d21b6f4b7030a8cc4fc02e2b3ddd/img-9699-1jpg.jpg
Dom är väldigt roliga att se på simmar runt o smågruffar med varandra så man bör ha minst en 4st av dom. Det står att det inte ska va för varmt vatten för dom men mina har gått i 28 gradigt vatten o det har funkat men det ska va bra rörelse i vattnet. Men det är noga med att dom får bra med syre o det värdet sjunker när vattnet blir varmare. Jag har fått 2 yngel som har överlevt i huvudakvariet.
En som liknar sewellian i karaktär fast ca 6cm större (mina är nu ca 5cm). http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=267
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
Ok, inga pansarmalar i detta karet just nu då :) Angående Sewellia Lineolata.. Hur gör du för mer syrerikt vatten? Räcker det att sätta in en syrepump med stor syresten…för de gör att vattnet pch vattenytan rör sig betydligt mer…har en i de andra karet som jag kan flytta på :) Hur stort kar behöver dem? Den länken du skickade sist va i te exakt den jag tittat på men den behövde 150 L..räcker det med mitt 120 L till ett antal sånna? Skulle dom fungera med grottetran? :) Sewellia Lineolata har jag tittat mycket på i djurbutiker..jätte fina tycker jag :) egentligen lite dyra..99:- /st i de butiker jag sätt dem…men kan vara värt de :) vill de ha algtabletter? :) Grottetran skulle heller inte ha så varmt om jag förstott det rätt så temperaturmessigt hade det fungerat :)
Sewilia L är lite mindre så den borde kunna gå i i ditt akvarium. Man ska ha vttenrörelse i ytvattnet så får man mer syrerikt vatten. Dom smågruffar bara med varandra på ett snällt sätt dom bryr sig inte om om andra fiskarna. Jag har inte matat dom med något speciellt dom gnager av algerna på stenar, ruter o rötter det är bra om du har alger i akvariet.
Ja, köpte en syrepump som va kraftigare än jag behöver egentligen…ytan på 240L karet rör sig hela tiden..tänker att de blir ännu mer rörelse i 120L då..sen har jag riktat filterpumpens utblås upp mot utan för att ha cirkulation på vattenytan :) går de bra tror du? :) Då får dom nån algtablett eller nån grönsak om jag köper dem..de har ju inte hunnit bli alger i karet än :) är de stimfiskar så man ska ha många annars mår de dåligt eller 1-3 e bra? :)
Ja dom ska stimma o stöka med varandra för att må bra o det blir mer liv i akvariet när dom simmar omkring. Jag rekomenderar att ha minst 4st. av dom. Ta o googla om sewilia L det finns mycket att läsa om dom som andra har. Det är bra att utblåset är mot ytan då bör det klara sig.
De värkar vara en passande fisk ändå…riktigt söt!! :) får väl se om jag hittar såna :) tack för hjälpen :)