Neutralisera klor eller kloramin ?
Jag har fått en sjuhelsikes nitritspik i mitt ena akvarium. Jag har hett i både toxivec och nitrivec, men inte gjort något vattenbyte.
Att jag inte har gjort vattenbyte ännu, beror helt på att de har hittat E-kolibakterier i vårat kranvatten, och de har klorat vattnet. Området där jag bor är ett av de drabbade, tyvärr :(
Kan toxivec neutralisera klor eller kloramin, är osäker på vilket de har använt här. Om det inte går, så måste jag ut och jaga askorbinsyra, för att neutralisera vattnet innan jag heller ner det i akvariumet.
Vågar inte riktigt göra vattenbyte innan jag har fått besked. Än så lkänge lever fiskarna, och jag hoppas att det skall förbli så i fortsättningen också 😓
http://www.akvarieshopen.com/vattenpreparat-EN/sera-toxivec-5000ml.html
Släng ut 40% av vattnet i akvariet. Häll sen i toxivec i rätt mängd enligt instruktioner i spannen innan du häller i kranvattnet i akvariet för att fylla på igen.
Så borde allt lösa sig :)
Tusen tack för snabbt svar dynamitella. Då blir det vattenbyte direkt, för att få bort eländet. Men är det inte 50% vatten man skall byta vid nitritspik, eller fungerar det med 40% ?? Om det gör det så byter jag hellre 40%, akvariumet är nyligen omstartat. Så det känns väldigt onödigt med ett större vattenbyte ;) men för att få bort nitriten så måste jag ju. Och då tar jag ju mindre ju bättre 👍
Jag tänkte lite snabbt bara att medlen du redan hällt i neutraliserar nitrit "ändå", så därför bör man kunna minska på vattenbytet.
Har du nitrittest hemma? I så fall kan du säkert se hur pass hårt det tagit på akvariet med spiken. Är det på rött är det 50% som gäller, men du kan fuska ner det lite om det stannar på orange.
Jag har dropptest hemma, och det blev blodrött inom en halv minut när jag testade 😮 Nu har jag hällt i Toxivec som en akut åtgärd igår kväll när jag upptäckte det. Nu under dagen gjorde jag ett nytt test, det är fortfarande högrött, så jag hällde i nitrivec, i väntan på svar. Skall avvakta tills ikväll och göra ett nytt test då. De fiskar som är däri nu, är inte påverkade av nitriten, så jag avvaktar en stund.
Med tanke på att det är så mycket klor i vattnet, så avvaktar jag hellre än att utsätta fiskarna för ytterligare stress genom att utsätta den för klorförgiftning också 😕
Här är två tips:
Kokning:
http://rentdricksvatten.wordpress.com/koka-vattnet-innan-du-dricka-det-tips/
Askorbinsyra:
Lycka till!
Tusen tack för tipset/länken om askorbinsyra. Har letat dosering, men inte hittat någon. 🙂