Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 4031 ggr
ariaam
0

Blått sken i akvariet

Hallå alla fiskintresseradeGlad. Vilka lysrör rekommenderar ni att man ska ha i akvariet? Mina lysrör måste snart bytas ut och jag vill ha lite blått sken i akvariet. Hitta ett lysrör brevid akvariet hemma som hade grönt omslag, o så bytte jag o hela akvariet blev nästan gult, inte snyggt!!

Tips på lysrör, tackFlört

KerstinL
0

Varmvita lysrör på biltema fungerar bra.. ; )

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

Nooon
0

ahh… men ljus påverkar växterna! ..och alldeles säkert fiskarna också… Bara blått är inte bra. Växterna behöver ett fint spektrum av blått och rött ljus för att fungera. Varmvitt tycker jag personligen är för gult men det är en smaksak. Jag har forskat i det och kommit fram till att det är komplicerat så jag köper rör på akvariebutiken för sötvatten - det jag köpte är klart blåare än varmvitt… men det ser inte blått ut i akvariet.

/Nooon

Nooon
0

Ska bara tillägga att jag också använt varmvita rör länge… och det gick så bra så… det växte! :) Klart billigare är det också.

/Nooon

KerstinL
0

Du har inte testat med färgfilm på täckglaset?? Jobbigt förstås om man inte har täckglas.., hmm får försöka klura ut ngt fiffigare.. Skrattande

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

ariaam
0

Oki tack för tipsenFlört, mitt akvarium har inget täckglas, lysrören sitter liksom i själva plastkåpan som sitter på akvariet. (250L)

myhombrero
0

Kan ju köpa salt rör ;)

volvo-sport
0

vill man ha ett kallare ljus kanske du ska använda den vita

eller det blå moonlight som man använder till saltet

ariaam
0

Ja, det lät spännandeGlad

[figge72]
0

Jag köpte en ledlist på Ikea för 299. Det följer med en fjärrkontroll på sladd som man kan styra vilken färg msn vill ha på ljuset. Jag använder min som skymningsbelysning på kvällen när lysrören är avstängda. Färgerna är vitt gult blått och rött, och nyanserna däremellan.

MrJLundin
1

4år gammal tråd ;) Men du hjälpte säkert någon annan!