Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettnybörjarhörnan
Läst 1018 ggr
megaandy
0

Gravida/övergödda platys?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tjabba!

Är helt ny på detta med akvarium. Har några platys som ser gravida ut men dom serut som hanar så är rädd att jag kanske bara övergött dom. Vad säger ni?

megaandy
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

nummer 2

[raichu]
1

Jag skulle inte säga tjocka riktigt än, men inte för långt ifrån heller och ja, de är hannar på båda bilderna.

MVH//Patrik

megaandy
0

Tack! Då är det uträttat!

[Jens]
1

Dina fiskar kan ha precis ätit mat och då får de en extra stor mage och då tänker jag på bild 1. Den andra såg inte så farligt övergödd ut. Om den första inte har ätit precis så kan den vara lite lite övergödd men ingen fara. Minska och mata rätt helt enkelt. Raichu (#2) har rätt i att den första fisken (bild 1) är en hane men jag har dock svårt att se utifrån bilden 2 att det är en hane. Kan du ta en bättre bild? Är det bara dessa två av platt-arten du har i akvariet?

När man matar fiskar så ska man inte mata för mycket. Jag har en regel som jag själv kör med och det är att om du tar flingfoder och tar en nypa av det så ska alla dina fiskar kunna äta upp det på 15-20 sek utan att något ramlar ner på botten. Gör denna process tre ggr och börjar det ramla ner 'en massa' på botten redan innan så avsluta för då har du gett dem för mycket mat. Max 1,5 minut är regeln och sen får det vara bra för fiskarna den dagen 😉

Har du malar, ålar som gärna äter på botten, då är det okej att låta nåt och annat ramla ner på botten. Annars finns det även mat att köpa till dem som ramlar fort ner till botten som t ex "Dr Bassleer Biofish food" av märket Aquarium Münster. Dessa ramlar direkt ner på botten och Corydoras och Kuhlii-ålar älskar dem men det gör även andra fiskar också. Man kan även mata fiskar som gärna går på botten med maltabletter som är anpassade till t ex ancistrusar m.m. men även där äter de vanliga fiskarna av det också.