tvätta sand?
Hur viktigt är det att tvätta sanden?
Köpte svart råda sand till mitt nya akvarium och ärligt talat tvättade jag den inte. Jag la bara i den med vatten tillsammans med resten av gruset som jag tvättade.
Är detta farligt eller är det något annat fel?
La ner 10st rosa posthornsnäckor i detta kar och dem slutade rölra på sig. och fiskade upp alla idag varav två vcar döda.
Är detta för at jag slvarade rejält med att utelsuta tvättning av sanden?
Ville inte få ner allt i avloppet då jag har en bredbenad sil/durkslag.
Kan jag ens fölåta mig själv? :(
Vad har jag gjort? Är sand så giftigt?
Haft akvarium i flera år alltid tvättat gruset/sanden och gjorde inte det denna gång vad har jag gjort?
Får bara säga att två kanelbullar är dunder friska i karet :/
Om det är helt ny sand tycker jag d låter knäppt o behöva tvätta den
Är ingen expert men det låter sjukt att man ska behöva tvätta ny sand
varför man tvättar det är ju mest för att det blir mindre grumligt i karet om man tvättar gruset men att dom skulle dö låter konstigt :(
Jag har alltid tvättat ny sand :/
Kollade vattenvärdena nu och det ser helt okej ut ite hårt vatten bara. Men det bör ju snäckorna inte ha något emot eller?
e det för stor ändring så direkt kan det ju kanske göra nått men snäckor är ju tåliga ändå :)
Dessa grus sorter använde jag:
Svart dekorationsand 0,2-1,5 mm 1,5 kg Lösvikt
Collux Blå 2 kg
Svart Blanktpolerat grus Lösvikt 3-5mm
och ett aqua nova innerfilter :/
Den sanden jag hittar som matchar det du skrivet står uppskriven som ej lämplig för akvarium tyvärr är många svarta sand eller grus olämpliga man måste vara extra noga att kolla upp lämpligheten ifall man vill ha svart substrat.
Var köpte du sanden?
Jag avråder alltid från att köpa färgat grus. Det är stor skillnad på naturligt svart grus och färgat. Även naturligt svart kan ibland vara opassande för akvarium.
Var glad att det bara var snäckor du förlorade. Jag har förlorat räkor för 2000 kronor på grund av ett sådant nybörjarmisstag när jag började med dyra räkor för första gången.
Jag har bra svart grus :)
- Emil
Jag köpte allt på pwss akvarieavdeling "/
Det mer grova gruset har jag köpt förut och inte haft några problem alls. Menar ni att akvariesanden jag köpt inte skulle vara bra att ha i akvarium?
Vad ska jag göra? Byta ut ALLT eller går toxinet bort efter ett tag? hum mycket besviken och ledsen nästan alla mina renavlade rosa snäckor dog :(
Vet inte om det slutar vara giftigt eller inte men det står på deras sida att den sanden inte är lämplig till akvariefisk.
Gör det? Såg inte jag -_- Tog liksom för givet att allt grus/sand gick att ha till akvarie invånare "/
WHAT THE HELL!!!! Läste nu. Varför säljer dem ens skiten BLÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ
bara dra upp allt och köpa nytt grus -_- FAAAAAAAAAAAAAN!
En del personer har rena växtakvarium utan invånare och då fungerar det nog, jag har alltid hört att man ska vara extra aktsam när det gäller svart.
Det är ju hlt absurt. Sånt kan ju omöjligt sälja. kan ju säga att växterna inte har trivts utan snarae halvt dött många v dem i det karet. bara att göra om antar jag. jobbigt att sortera ut 4sorters grus/sten/sand bara för att få ur det giftiga så kan ju lika väl slänga allt -_- SUCKT!
Utav ren nyfikenhet.. Skulle du kunna prova att dra en magnet över den svarta sanden?
Jag vet flera som testat det på svart akvariegrus och upptäckt stora mängder metaller.
Förövrigt har jag också köpt snygg, svart grus som efter noggrann efterforskning skulle vara helt ok. Vilket fungerat för alla individer förutom just Snäckor. Vissa snäckor klarar det bättre än andra. Äppelsnäckorna reagerade värst och deras fot började till och med löddra vid kontakt med underlaget.
Jag har numera den svarta gruset som dekorationsgrus på mina krukväxter. Jädra snyggt och de behöver inte vattnas lika ofta som förr.