Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettberättelser-bilder-bildtrådar
Läst 5479 ggr
JessicaN
0

Mitt akvarium - Bilder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Håller precis på och sätter lite nya växter i mitt akvarium, vill att det ska bli lite "lummigare".

Idag blev det 4 st anubias och nästa vecka kommer det lite nya växter från KerstinL :) Har beställt lite fler växter från den lokala djuraffären, får hoppas att dom får tag i allt jag vill ha.

Här är en bild från akvariet när det var nystartat i april så att ni får se förändringen :)

JessicaN
0

Efter en månad ungefär såg det ut så här :)

JessicaN
0

Den här bilden är från idag innan jag planterade ner de 4 anubias :) Ska ta bort växten till vänster sen när de andra växterna kommer.

JessicaN
1

Och så här ser det ut nu :) Konstigt nog ser det knappt ut som om jag har några fiskar på den här bilden men det har jag :) Vattnet blev lite grumligt när jag rotade i gruset.

JessicaN
1

Fler bilder kommer sen när jag har satt i nya växter :)

GuUuLd
0

Snyggt! {#emotions_dlg.laughing}

En liten fråga, vilken djuraffär brukar du handla i?

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

JessicaN
0

Brukar oftast handla på Arken Zoo i Hallsberg, det är dom som ska försöka ta hem en massa olika växter till mig :) De senaste firrarna, 4 silver molly och en albino Ancistrus inköptes dock på akvariekällaren i Örebro.

GuUuLd
0

Okej, det finns fler än arken i hallsberg också va? funderar nämligen på att kanske åka och kolla lite.

//GuUuLd, 

-IE Photography-

JessicaN
0

Ja, det finns Akvarietjänst. Dom har flyttat så jag vet inte exakt vart det ligger, tror det ska ligga i närheten av Sydnärkehallen i Hallsberg om du vet vart den ligger..?

Vi handlade alltid där när jag var liten och hade akvarium men när jag och min man skaffade vårat första egna så åkte vi dit och det fanns knappt några fiskar men dom kanske har ändrat sen dess. Jag tycker iallafall att Arken Zoo i Hallsberg är bra, dom försöker ta hem det man ber dom om :) Dom har dock också flyttat så dom har inte kommit igång med så mycket fisk än.

GuUuLd
0

Är det större nu och vart ligger det? Lokalen som dom hade vid veterinären var väldigt liten.

//GuUuLd, 

-IE Photography-

JessicaN
0

Ja, det är mycket större nu. Dom ligger i Handelshuset vid Netto ungefär. Man går in från Esplanaden. Dom tar inte kort än men dom jobbar på det. Antingen så kan man använda kontanter eller så får man med sig en faktura.

JessicaN
0

Har varit och hämtat några växter till idag och idag kom även växterna jag har beställt från KerstinL :)

Av KerstinL blev det bacopa monnieri, vallisneria americana "gigantea", vallisneria spiralis, javamossa och musselblommor.

Från djuraffären blev det 3 javaormbunkar, 3 mossbollar (hade en sedan tidigare), 2 lobelia cardinalis och tre små plantor skruvvallisneria som sitter ihop till en stor.

JessicaN
0

Från sidan :)

JessicaN
0

Från andra sidan :)

JessicaN
0

Det är ytterliggare några växter jag vill få tag på :)

LisaR
0

tjusigt! Skrattande

Yrrblossets Sällskapsmöss

~  http://yrrblossets.weebly.com/

JessicaN
0

Måste bara lägga ut en bild på min "ägg-kaka" också :) Har äpplena i ett annat kar och den här kakan har jag nu lagt på lite frigolit i en plastback med vatten. Spännande när man ser vilka färger det blir :)

JessicaN
0

#15 Tackar! :)

[hilevij]
0

Läckert akvarium! Det var verkligen kul att se utvecklingen :D Spännande ägg… :P

JessicaN
0

#18 Tack så mycket! :) Kan knappt vänta tills äggen kläcks :D

sophia007
0

Vad fint akvarie du har! Det är så mysigt då det blir liksom lummigt med växter.

JessicaN
0

#20 Tackar! :) Ja, det blir mysigare både att titta på och för fiskarna när det är lite lummigare. Längtar tills växterna har kommit igång ordentligt så att dom blir fylligare och högre.

KerstinL
0

#16 har du ngt lock på lådan som du har kakan i..? : )

Vad är det för växter du vill få tag på??

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

JessicaN
0

#22 Ja, jag har ett lock på så att det håller sig fuktigt :)

Växterna jag vill få tag på heter; Vallisneria asiatica var. biwaensis, Cryptocoryne wendtii, Cryptocoryne willisii, och lite mer javamossa.

KerstinL
0

cryptocoryne wendtii har vi, vi har även en sort som heter Cryptocoryne becketti "petchii" (se bilden..)

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

[fantasi]1
0

#16 - vilken liiiten gullig klase =)

mina snäckor lägger klasar som är större än dem själva, säkert 5-6 cm långa =)

jag har dock upptäckt att klasarna inte vill kläckas om det är för kallt i luften, så håll din lilla klase varmt =)

JessicaN
0

Har fått en till kaka nu, såg den idag men den ska få sitta kvar ett tag innan jag tar flyttar på den.

Den här kakan sitter inte under täckglaset utan någon av snäckorna har krupit upp på täckglaset och lagt på undersidan av plastlocket, gör det något?

Tyvärr såg jag inte den här gången heller vem som gjorde den men jag såg mina vita hålla på och krypa upp ur vattnet tidigare idag, dock så gjorde dom ingen kaka så jag vet inte om det var dom.

Den sitter i ett hörn under locket men ovanför lampan i mitten är det ett litet hål, gör det något? Har hört att dom måste "torka" innan man flyttar dom så då gör det kanske inget att det är ett litet hål i locket.

Tänkte vänta någon vecka innan jag lägger kakan på frigolit i plastbacken.

Men min kaka jag fick för ungefär en månad sedan har inte kläckts än, kan jag göra något eller är det normalt?

Äggen är inte helt vita, har hört att om dom är det så kan dom vara obefruktade men den ser likadan ut som den alltid har gjort.

Har hört att dom kläcks lättare om dom får värme, har inget bra varmt ställe i lägenheten. Kan man skaffa en värmelampa att hänga över backen? Locket på backen sitter på så det hålls fuktigt men jag öppnar då och då och kikar, räcker det med syretillförsel?

Kan jag lägga den nya kakan på samma frigolitbit som den gamla kakan ligger på..?

JessicaN
0

Har skaffat ett till kar nu. Ett kar för bara rosarandiga äppelsnäckor, några Körsbärsräkor och några red crystal räkor.

Har nu tre kar, det stora på bilderna ovan, ett för några äppelsnäckor och en Kampfisk (har förresten massor av äppelbebisar i det nu, gula eller vita, svårt att se) och det här nu för snäckor och räkor.

Så här såg det ut som nytt.

JessicaN
0

Här har jag lagt i rot och lite växter. Trots att gruset sköljdes säkert 10 gånger så blev det ändå grumligt.

JessicaN
0

Planterat växterna.

JessicaN
0

Äntligen har vattnet klarnat.

JessicaN
0

Här har snäckorna och körsbärsräkorna flyttat in.

JessicaN
0

En körsbärsräka. Har tyvärr ingen bild på CR räkorna, dom är så små..

JessicaN
0

Och en lite suddig bild på en snäcka.

bblomquist
0

åh, fint akvarium! vill själv köpa nya fina växter, och flera! men dom har inte så fina växter här, alla e lite halvtrasiga å så :/

[vargflick-a]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

jäkligt snyggt kar!

Vovisch nr2
0

Vad fint det blev med de nya växterna!😃

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

inthegame
0

Riktigt snyggt!!

MVH: En djurälskande ClaraSol 
54 liter sällskap      10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk    2 Sibiriska dvärghamstrar<3