Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: reptilhörnan
Läst 3017 ggr
theraphosa
0

Kardinal räka, Caridina dennerli

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag ville bara visa mina nya pärlor! Så sjukt fina, tog hem dem från jobbet nyligen och de bor nu i 25 liter med snäckor och en snäl kamp hane. Har läst om dom men nån kanske har bra tipps? För de värkar inte vara så vanliga.

theraphosa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tog även hem några stora fina pink dust

-Cissi-
0

Pink dust? är det inte en snowwhite med rosa shade?

Angående kardinalräkorna ska dom tydligen vara svåra att ha (Vad jag uppfattat) kan tyvärr inte så mycket om dom men läs på länken nedan om du inte redan läst det :)

Var jobbar du föressten som kan ta hem så fina räkor? ;P

http://www.redbee.se/content.php/36-Kardinalr%C3%A4ka

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

GuUuLd
1

Kardinalräkor är sulawesiräkor som kräver högre pH gärna runt 8 och högre temp. 27-30grader. De har heller inte samma "luktsinne" och behöver speciell mat som sprider sig överallt i karet pga det. De kräver även ett väl inkört akvarie med en del alger då de annars svälter ihjäl lätt..

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

theraphosa
0

Tack för länken! Då vet jag hur jag ska  mata bättre, märkte att de värkar lite skygga då de inte kom fram till maten på en gång som de andra. 

Mmjo, vad jag förstått de som så värkar räkorna ha många "tilltals namn" men snow withte med rosa shede stämmer =) Har även nån som va mer gul, goden dust kallar vi dem på jobbet men snow white gold shade kan jag gissa är vanligare att man säger då. Jag satte bara samma namn som våran fisk leverantör säger ;P
Jag jobbar i en djurbutik i barkaby (Stockholm)

-Cissi-
0

Ah då förstår jag :) skulle oxå vilja jobba i djurbutik ^^  dom vita ser ut att vara honor iaf :P

Skulle faktiskt oxå vilja ha just kardinal räkor men tror det tar för mycket tid och så :/ men snygga är dom! :)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

theraphosa
0

#3 hmm då får jag strö i lite ostronkross och hoppas att övriga invånare tycker de är okej, eller fixa ett till akvarium… Få se till att de äter ordentligt annars blir de ett till akvarium. Bara att ta vatten från Tanganyika tanken där ph:t är typ 8. Få se hur jag gör, men än så länge har de gått bra iaf

theraphosa
0

#5 hihi då får jag fixa lite hanar och hoppas på räkningar.

Ja de är mysigt faktiskt, ända som är jobbigt är alla "puckade" kunder och dem som inte lyssnar på vad man säger.

GuUuLd
1

Du bör inte ha dem i samma kar som de andra räkorna heller (snowwhite pink shade) eftersom de räkorna har helt andra krav på både temp och pH.

//GuUuLd, 

-IE Photography-

theraphosa
0

så de är för kräsna för att leva som kardinalerna ?

GuUuLd
1

Ja, de ska ha surt vatten med pH på 6,5- (max)7 och inte temp över 25grader. Det är klart att räkorna klarar sig ett litet tag men vill man få dem att överleva och ev. Föröka sig så måste man anpassa sig efter deras önskemål.

//GuUuLd, 

-IE Photography-

theraphosa
1

då blir de ett till akvarium till kardinalerna =)

GuUuLd
1

Och ett nytt akvarium till kardinaler bör stå igång en månad innan man låter kardinalerna flytta in med belysning minst 12h/dygn gärna mer för att det ska bildas riktigt mycket alger i det.

//GuUuLd, 

-IE Photography-

theraphosa
0

De går att lösa, ingått vatten från Tanganyika akvariet och algia växter

GuUuLd
0

Nja riktigt så enkelt är det inte, enbart algiga växter räcker inte riktigt. Det ska vara riktigt algigt! gärna hela karet.

//GuUuLd, 

-IE Photography-

theraphosa
1

Oj okej. Få se hur jag ska göra

GuUuLd
3

Köper man på sig bland de svåraste räkorna som finns utan att ha läst på innan så kan de bli lite fel.

//GuUuLd, 

-IE Photography-

theraphosa
1

Jag har läst, men han som odlar dem sa att de gick bra. Hans odlings akvarium har inte 8 i ph och de gick ju bra eftersom de är ung djuren jag har……….

GuUuLd
0

Om du läst borde du veta vad de kräver och att de då inte bör gå med tex. crystalräkor?

//GuUuLd, 

-IE Photography-

GuUuLd
0

Det finns en anledning till varför inte så många har just kardinalräkorna. De är svårare och mer krävande än många andra räkor, Sulawesi är speciella räkor som man inte ger sig på i första taget om man inte hållt andra räkor under längre perioder.

//GuUuLd, 

-IE Photography-

theraphosa
1

Jag såg ingen sådan rekommendation bland art faktablad jag läste. Vilket inte är så konstigt eftersom jag läste om bara den räkan. Och visst de har olika levnads områden i de vilda men antog att de kunde gå endå.

GuUuLd
0

Anta saker är inte så bra, räkarter ska man inte blanda hur som helst eftersom kraven på vattenvärden de olika räkorna ställer kan skilja sig mycket. Samt att det är lätt att en art konkurrerar ut den andra och även korsningsrisker.

//GuUuLd, 

-IE Photography-

theraphosa
2

Vi får se hur de går då. Men om grossisten lyckas odla dem väl i lägre ph än vad som rekommenderas och utan massa alger bör jag få den att funka med

GuUuLd
0

Algerna är viktigast i början, sen är det ju stödmatning med pulverfoder som sprider sig så de har att plocka med. Antar att grossisten skulle kunna vara Asplund.. Lägre pH jo visst men det understiger säkerligen inte 7,5.. Nu tycker jag du låter lite som "dina kunder" du skrev om längre upp faktiskt. Även jag har dessa räkor OCH lyckas få en del avkommor efter dem, men ja.. Gå ut på ett räkforum eller en räk fb grupp får du se vad du får för rekomendationer.

//GuUuLd, 

-IE Photography-

theraphosa
1

Som sagt han lyckas och har massa räklingar, så de är möjligt. Jag tar alla rekommendationer jag får. Och de äter av fodret jag ger, algerna kommer säkert ta sig. Jag tror de kommer gå bra

GuUuLd
0

Jag har haft dem mer än en gång och både lyckats & misslyckats så den biten kan jag fakitskt.

//GuUuLd, 

-IE Photography-

theraphosa
1

Va bra