Gurami-språk
Är hyfsat bra på att läsa fisk, men just Gurami är jag grön på.
Har tre st, en hane och två honor. Det känns som om hanen är mer "fäst" vid den ena honan som är lite mer åt marmor/vanlig blå än den andre som även är aningen mindre, och som han jagar mer.
(Om det nu är så att när dom jagar varandra lite överdrivet, klassas det som mobbning? Den mindre honan gör sig ofta ganska liten, drar ihop fenorna. Ibland överväger jag att lämna tillbaka henne).
Nu dom senaste veckorna har jag sett en skymt av att den honan han jagar minst, båda placerar sig framför varandra med utspända fenor och hans färger blir aningens mörkare, simmar ("gungar") fram och tillbaka, tillslut möts de och "kysser" varandra.
Är det ett elakt kroppsspråk eller en "närmare" kontakt mellan dem?
Urkass bild, men en blick.
Det låter som lek beteende, eller i alla fall som att hanen visar upp sig för honan..

Jag tänkte tvärt om, att det kanske var två hanar som spände sig mot varandra och en ensam liten hona som är överväldigad över att jagas av pojkar och försöker att inte synas. Men det var länge sen jag hade Blå gurami, och det var inte särskilt länge då det var strax innan jag la av med hobbyn.
Jag ser inte jättebra men tycker att det ser ut som två hannar på bilden.
Hur stort är akvariet?
Blå guramier är väldigt duktiga på att mobba sönder varandra, jag brukar säga att man antingen ska ha minst 4-5 st, 1 ensam eller inga alls.
De som säger att de är parfiskar har tokfel, de är "gruppfiskar" som går utmärkt att ha ensamma då de inte bryr sig ifall de har andra guramier i samma akvarium eller inte.
Trichopodus trichopterus (blå gurami) är revirhävdande mot andra guramier, men har man tillräckligt många ihop så spridds aggressionerna ut bland alla och alltid så dyker det upp två där i "gruppen" som är väldigt jämnstarka och försöker mobba alla andra och slåss med varandra.
MVH//Patrik
Har ingen aning vad de betyder… Jag menar, hanen jag vet är en hane skulle nog döda en annan rival till hane. Den enda han har respekt för i karet är min Ancistrus hona. När jag köpte dom, ville jag att den allra bästa och kunde mest skulle titta så det verkligen var helt rätt, och det var det. Killen är superduktig med fisk och har haft ett 100tal sorter hemma som hobby. Tvivlar nästan på att det är två hanar, för hanen i karet är den enda som skiftar färg väldigt starkt..
#3 Jag har haft dem sedan i slutet av februari, hanen som är hane har byggt ett bo, dock ganska dåligt då de är unga. Först i början jagade han båda de andra lika mycket. Enligt vad jag vet på bilden jag la upp är honan på vänster sida och hanen på höger. Syns jättedåligt, men kan försöka ta några nya.
Hanen jagar alltså bara den minsta guramin mest, den andra han har liiite mer respekt för men han är ändå bossen. Om det skulle vara två hanar tycker jag ändå de skulle ha gjort upp för liv och död för länge sedan…?
Att de är parbildande har jag hört, kan ha fel. Men köpte, som skulle ha varit, en hane och två honor för att minska stressandet på en hona. Karet är på 180L. Övriga fiskar är bara fantomer och en mal.

En hane som går med en väldigt dominant hane kan hindras i utvecklingen så att den ser ut som en hona. Det är ganska små könsskillnader i bästa fall på unga blå guramis. Alla kan ta miste på en sådan "könsbytling". Men det kan ju även vara så att det är den lilla grå som är en hane som inte vågar färga ut. Kanske är de hanar alla tre ;)
Nej, men i vilket fall så en fisk som bli uppenbarligen stressad av en annan fisk bör man flytta alt flytta "mobbaren" om det inte blir bättre av att ordna naturliga avgränsningar och insynsskydd där de kan komma undan.
Det är bara paradisfisk och Kampfisk hannar som dödar varandra.
Men låter man hannarna växa upp ihop så kan det gå riktigt bra, utöver söndertrasade fenor.
Jag har 7 Blå gurami hannar hemma i samma akvarium, visst blir det bråk men de försöker inte att slå sönder varandra.
Som jag skrev, blå guramier är INTE parfiskar.
Tycker personligen att akvariet är för litet för en grupp guramier, jag skulle göra mig av med två och låta den gå ensam.
Som jag också skrev så bryr sig inte guramier ifall de går ensamma eller ihop med varandra.
MVH//Patrik
Ni har nog rätt i att honan som jag trodde var hona är en hane… Mantissa, de är nog så att honan som är en hane inte har fått utveckla sig ordentligt. För det är som sagt för några veckor sedan detta började och nu när jag tittar riktigt noga så skiftar denna "hona" ganska mycket i färg, dock inte mer än den riktiga hanen. Trist att sådant ofta blir fel i affärer. Vad tycker ni jag ska göra? Ska jag enbart ha den stora fina hanen kvar och lämna tillbaka de andra?
Lägger upp någorlunda bra bilder så får ni en titt;
Ska vara en hona, den minsta av dem.

Nu får någon med färskare erfarenheter komma in och rätta mig om jag har fel, för det var som sagt länge sen jag hade dessa fiskar.
Men att de ändrar färg har inget med kön att göra utan mer "humör". Vilket kön fisken har vill jag minnas syns lättast på ryggfenen på vuxna fiskar. På hanen är den spetsig och når normalt till svansen. Honans är rund i änden och lite kortare. Ingen av fiskarna på bilderna har vad jag kommer ihåg som typiskt "hane utseende", men beteendet låter mer som pojkar än flickor. Jag tror inte att jag såg en sån där liten vit prick på buken som kampfiskhonor har, men igen: ta mina erfarenheter med en nypa salt. Googla lite på blå (eller marmorgurami)gurami och lek. Det är ju en ganska vanlig fisk så info borde finnas. Hinner tyvärr inte hjälpa dig med det nu.
Efter att ha tittat på fler guramibilder från andra, så känns det som om guramin på bild #9 är en klar hane. Ska jag jämför den "hanen" med den andra så har dom lika spetsig ryggfena, lite mer taggig. Dom är ju ganska unga, ca 8-9cm. Nu har hanen (har väl hållt på ett tag utan att jag har brytt mig) tagit ut sin frustration mot fantomerna och jagar dom…
Blir så less när det inte går som man vill, och när man inte kan lita riktigt på djuraffärer att det blir helt rätt. Hedanefter ska jag köpa fisk från en riktig fiskaffär.
Överväger att följa ditt råd, Raichu, och lämna tillbaka honan och den nu blivande hanen, så jag enbart har kvar den stora fina hanen. Framöver får jag väl skaffa annan art, vad de nu blir.
Efter att ha kollat på alla tre så har jag lyckats lista ut att det är två honor och en hane.
Som jag ju sa, guramier bryr sig inte ett skvatt ifall de är ensamma eller inte och jag tycker ju att det känns som ett lite litet akvarium för en hel grupp på 4-5 gärna 8-9 guramier som kommer att sluta på mellan 10 och 15 cm (olika individer blir olika stora)
Har vad jag kan minnas bara haft en hane som blivit 15 cm, runt 13 brukar man säga att de blir.
MVH//Patrik
#13 Jasså, så du tror de är en hona ändå? :O Förvirrande de här.
Jo, jag skulle kunna tänka mig att dom inte bryr sig så pass mycket. Vet att några har just en Gurami eller fler. Jo, ibland känns de som om karet är aningen för litet… de har lixom delat in karet i tre delar att vara på för sig. Tycker du jag ska göra mig av med båda honorna ändå, eller spara en? Har ju önskemål om mer fantomer och någon annan art så de blir fyra arter i karet, ser lite tomt ut just nu.
Btw, tack för hjälpen :)
Ja, efter att ha sett bättre bilder på firrarna så är jag säker på att det är två honor och ja du ska ta bort dem.
Spara du en så kommer han att jaga ihjäl henne, de är proffs på att mobba varandra om de är för få.
Du kan ju alltid ha någon rasbora som kilfläcksraboran eller så kan du försöka med några danier som zebrafisk eller leopard danio.
Annars om du vill ha något på bottnen så kan du ju alltid köra på pansarmalar eller någon annan allätande mal. :)
Skulle även kunna köra på någon mindre ciklid, typ kakadua cikliden. :)
Finns mycket roligt att kolla igenom. :)
MVH//Patrik
Hej!
Jag har 3 guramis, en gul, en blå och en med massa färger. jag vet inte vad det är för kön på dem men de gör också sådär. Skulle bli jätteglad om de fick yngel! men jag vet inte vad det är för kön på dem, vet du möjligen hur man ser det??
Hej! :)
Om du kan lägga upp bilder på dem så kan jag både berätta art och kön på dem.
Då jag inte vet vad det är för arter så är det lite svårt för mig att berätta.
Finns inget riktigt facit att gå efter. :P
Hur stort är det akvariet som du har dem i?
MVH//Patrik
Tack, Patrik för hjälpen! Ska hitta en bra lösning på detta så de blir lugn å ro :)
Det var så lite så! ^^
Jag är bara glad åt att kunna hjälpa till. :)
Om du har några som helst frågor så tveka inte att fråga, jag kanske inte har svaret. Men då lär ju någon annan ha det. ;)
MVH//Patrik
Behöver lite råd, igen!
Tiden har gått, så jag har inte hunnit ge bort fiskarna. Men jag är helt, nästan 99% säker på att denna hona är en hane. Dom har bråkat och "hon" har fått ryggfenan skadad… Dock har de läkt ihop igen. Men så gör väl ändå inte hona + hane…?
Nu har jag fångat upp "honan" och den andra honan med hanen kvar i karet. Han är lite paff över att han helt plötsligt blev själv, hans färg har bleknat och han rör sig ganska nervöst. Men han kommer fram när jag kommer närmare.
Jag vet inte om jag bara ska lämna in "honan" till djuraffären eller båda. Just nu är dom i en liten förvaringslåda från ikea. Tyvärr har inte, Pets som jag ska lämna dom till, svarat än när jag ringer.
Om någon är en ängel att svara inom iaf två tim skulle det vara jättebra, för jag ska ändå passera djuraffären om en stund.
Om jag hade varit du hade jag bara lämnat tillbaka "honan" till affären. Du kan ju se om du ser en Gurami i affären som du är säker på att det är en hona, och fråga om du kan byta den mot den andra som du lämnar in. Eller testar du med att bara ha en hona och en hane i ditt akvarium. Men i vilket fall så hane jag bara lämnat in "honan". Men såklart det är ju du som väljer:) Lycka till:)
På vilket sätt rör han sig nervöst?
Att han är blekare är för att han inte har någon att bråka med, när han är så mörk så visar han upp stridsdräkt. Han ska visa sin motståndare att han är tuff och hård och inte kommer att vika sig förrän denne har dragit.
Som jag sa, jag är väldigt säker på att det är två honor, jag har sett lite för många guramier för att inte vara säker. ;)
Att han är paff har nog att göra med att han med att han är van vid att ha andra guramier runt sig som han kan bråka med, men kan kommer att vänja sig om ett litet tag ska du se. :)
MVH//Patrik
#22 Han rör sig mer i hela karet, känner av lite mer och gömmer sig bland växterna vilket han nästan aldrig har gjort tidigare. Det är som en annan fisk. Men det är nog för som du säger att han inte ha någon att konkurrera med.
Det måste vara en väääldigt hård hona med stor personlighet isf. Jag är kluven i vilket fall på vad de är för kön på denna fisk.
Du tycker alltså att hanen ska få vara själv? Han rör ju sig mycket finare än innan faktiskt.
Fantomerna har faktiskt börjat sprida ut sig lite mer, känner sig nog inte lika trängda som innan.
Pets svarar inte i telefon…. typiskt. Behöver åka snart och fiskarna är inte så förtjusta i att sitta så trångt tillsammans.
Honor kan vara lika förbannat hårda som hannar och ja, jag tycker att han ska få vara själv om du inte kan tänka dig att slänga i 2-3 guramier till (kön spelar ingen roll). :)
Personligen så tycker jag att det känns som för litet för 5-6 guramier som kommer att bli mellan 10 och 15 cm. ;)
MVH//Patrik
Lämnade in dom igår. Så nu återstår bara hanen kvar. Känns väldigt tomt i karet nu, de har blivit betydligt mycket lugnare.
Kan väl ändå passa på att rensa bort en del växer, köpa nya. Snyggare "stenrös" ska göras och en bättre passande fiskart får de bli framöver :)