Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 2920 ggr
inthegame
0

Aggresiv guppy!!

Hej!
min ena guppyhane är väldigt aggressiv och biter alla guppyhanar som kommer in i akvariet!! Har nu haft en liten tid utan hanar (förutom den  hanen som bits). Då har jag 2 Guppy honor och en hane då.
Först hade jag 2 hanar och 4 honor.
Ena hanen dog. Då köpte jag två hanar till och de dog, stracks efter så dog även två honor. Hanarna som dog låg stilla på bottnen och liksom simmade lite med fenorna och kippade efter luft (tyckte så synd om dem). Och sedan dog de:(.
Men denna hanen som biter andra Guppy hanar va på och ville bitas hela tiden! Och nu när jag hittade de två sista döda hanarna så var fenorna avbitna!! Kan de ha varit han eller blev fenorna mat efter döden?
Sedan fick min hona 13 små Guppy yngel. Då kanske någon av dem är hanar!!
Vad ska jag göra när jag släpper de i de vanliga akvariet?
Då kanske han börjar bitas igen!! HJÄÄLP!!

MVH: En djurälskande ClaraSol 
54 liter sällskap      10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk    2 Sibiriska dvärghamstrar<3

-Cissi-
0

Låter kanske lite tufft men jag skulle tagit bort en sån hane..

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

[dynamitella]
2

Och vad jag tänker är, varför dör alla fiskar hela tiden? :) Hur stort är akvariet, och hur är det inrett?

Dels så hade jag på plats avlivat den besvärliga fisken. Såna ungar vill man inte ha efter honom :) Nej, kan de inte uppföra sig som "folk" så hör de inte hemma i akvariet, tycker jag.

Men det är nog minst lika viktigt att få ordning på akvariet så att fiskarna slutar dö. En Guppy lever ju i ett år eller två ibland, och dör av anledningar ibland som man kan undvika.

inthegame
0

Akvariet är 54 liter, inrett med en kruka, två rötter och ett par växter:)
Och sand.

[dynamitella]
0

Det är stort nog i alla fall :) Kan alltid rekommendera att öka mängden växter samt vattenbyte (ca 30% av vattnet i veckan bör bytas).

Och att omplacera eller avliva problemfisken :) Så bör det säkert fixa sig.

inthegame
0

Okej, jag byter ca 30% av vattnet varje vecka:)
Väljer att omplacera fisken i så fall…
Jag har även tänkt på att skaffa fler växter:)
Sedan hade jag en fråga. Jag har 10 neontetror i akvariet också.
De håller inte alltid ihop som ett stim?
Är detta konstigt?
Föresten kommer det upp ett växtskott ur sanden i akvariet, ett litet grönt! Vad är de?? Är det farligt??

molly00
0

jag tror nog inte att det är så bra att ha flera hanar tillsammans!

❤️2 sköthästar: Eden's fabulous & Bronar världens bästa!❤️
❤️hundar,hästar,sköldpaddor,ödlor,renar,axolotlar!❤️
❤️5 Akvarium & 1 damm❤️
❤️EN ÄKTA SAME MED RENAR❤️
❤️"DJUR ÄR MITT LIV"❤️

[dynamitella]
0

Guppys är kända för att vara sociala och artiga fiskar annars. Så flera hanar är ofta inga problem alls.

[Jens]
0

Jag har flera hanar tillsammans med flera honor och det är inga problem alls. :)

Sweetbebban
0

Ja samma här har haft många hanar och har det nu, du har nog bara råkat få en väldigt agresiv hane. Hoppas det löser sig:) Bara det finns honor till alla hanor så går det oftas kanon:)

inthegame
0

Okej, tack:)
Hoppas att jag får många honguppys nu då:)