Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 4356 ggr
Smuligkaka
0

Slöjstjärten dog

Hej! Min slöjstjärt som bodde med min andra slöjstjärt dog i morse! Den var 5 cm lång ungefär, snäll, ville ofta komma fram osv. Men igår, innan den dog så såg jag att den låg och simma på bara samma ställe väldigt länge. Dens fenor såg jag även att hade sjunka in, för i vanliga fall så har ju slöjstjärtar som slöjor till fenor, men dens fenor hade han dragit in. Den bråkade inte med den andra fisken och åt bra innan detta, då slutade den äta nästan helt. Den höll på så här i ca 2-3 dagar innan den dog. Deras akvarie var inte det största men enligt djurskötarna på Arken Zoo räckte den. Den hade oxå en växt och n liten kanon till prydnad. Min fråga är av Vilken anledning kunde detta hända? Så när jag inte gör detta misstag på min andra slöjstjärt och dens kompis som den snart ska få, vill verkligen att de ska må bra. Tack i förhand och svara gärna på frågan!

[Geekinblack]
1

Hur stort är akvariumiet då? :) det kanske är för trångt ändå? Om det blir för lite plats så kanske vattnet blev så smutsigt så att dom blir sjuka av det :/

Tänkte eftersom du skrev "Den hade oxå en växt och n liten kanon till prydnad." så låter inte akvariumet så stort :)

[dynamitella]
2

Mina varningsklockor ringer också :) Slöjstjärtar och liknande fiskar behöver i alla fall 200 liter. Ofta mer.

Så är akvariet litet kan det vara mycket svårt att få dem att må bra.

Med ett stort akvarium, med många stadiga växter (mer än man egentligen vill ha), och ordentligt foder och vattenbyten, så bör de klara sig fint. Lika så är detta kallvattenlevande fiskar, så över 25 grader vill de inte ha, gärna runt 20.

Hoppas det blir bra för dig :)

Smuligkaka
0

Tack båda två för tipsen! Fisken som är kvar och den som dog var/ är ju bara runt 5 cm och för tillfället är den väldigt rymlig för fiskarna. Men när de växer lite grann så ska jag köpa ett större. Just nu när jag köpt ett av de dyraste akvarierna på affären så vill jag inte byta efter 3 veckor:) Byter vatten 1 gång i veckan, ofta en gång mer tom. Sen har jag ingen termometer för vattnet men ska köpa en och Se till att temperaturen är okej. Ännu en gång, tack för tipsen.

Smuligkaka
0

Jag tror inte att den dog pga. smuts då jag tvättade akvariumet dagen innan den började bete sig såhär.

[dynamitella]
1

Storleken på fisken spelar ingen roll :) Vattenkvalitén kan mycket väl vara dålig ändå. Hur stort är akvariet?

Jag menade inte att du skulle slänga växterna, utan kanske plantera ner fler. Jag skulle aldrig be någon att slänga växter. Det är skitbra för akvariet :) Bättre än man kanske tror. Det tar bort nitrit och nitrat ur vattnet som annars kan ta död på fiskarna.

Slöjstjärtar skitar ner något enormt nämligen. Så man måste ha överdimensionerat filter, och noggranna vattenbyten. Jag har själv förvarat tre slöjstjärtar i 50 liter i en vecka, och det var det svåraste jag varit med om, att få vattnet stabilt :)

Smuligkaka
0

Jag har pratat med min familj oc de gick med på att köpa ett större akvarium, sen tänkte vi oxå köpa lite växter! Tack för tips. Är det något mer att köpa eller göra för att få dom att må bra?:)

[dynamitella]
0

Hur rengjorde du akvariet? :) Det skulle kanske kunna vara så att slöjstjärten mådde dåligt och dog efter städningen för att något gick fel, tänker jag. Det kan vara något annat annars, såklart, men jag vill vara säker bara.

Ja, mata dem gärna med grönsaker ibland, och aldrig aldrig med röda mygglarver :) De tycker om fryst artemia, algtabletter, kokt broccoli, kokta ärtor och sånt roligt. Så prova gärna det. Det är bra för deras mage med "grönsaker" eftersom det hjälper matsmältningen.

Jättebra!

Smuligkaka
0

Vilka grönsaker funkar bra, och går det att ta råa då?

[dynamitella]
2

Skulle uppskatta om du svarade på någon av mina frågor också, du har ännu inte svarat en enda gång :)

Inte råa, bäst med kokt. Broccoli och ärtor. Men även rå gurka, det är ju mjukt och behövs inte kokas.

Smuligkaka
0

Jag rengjorde den något flytande filtermedel! Bytte inte riktigt halva men en 3del av vattnet bytte jag och hällde i medlet! Glömde att svara, förlåt! Medlet blev grumligt, vilket det skulle bli enligt bruksanvisningen. Ska man hacka gurkan i små bitar om jag nu vill ge dom det?

millan2000
1

Du behöver integöra småbitar. Jag slänger ner hela broccolibuketter till mina fiskar,dom älskar det,den är slut på nolltid. Koka först annars kan det lukta. O kyl förståss innan du hivar ner det. Måste få berätta om hur okunniga dom är på djuraffärer..skickade sms till min man om att köpa 4 Guppy till vårt lilla kar på 54 lit. Mobilen stavade fel och gjorde ordet Guppy till Guldfisk. I djurbutiken sa butikschefen att det måste vara slöjstjärt jag hade menat för Guldfisk ska leva utomhus för dom blir så stora. Så min man kom hem med två slöjstjärtar…det var ju bara att vända o åk in igen 2 mil…o be att få byta. Dels är karet är för litet o dels för dom vill ha svalare vatten och jag har äppelsnäckor däri som vill ha varmare. Väl i butiken,inga problem att byta. Jag sa till butikschefen som även nu expedierade att det var ju bara 54 liter o att mobilen stavat fel. Jamen det går alldeles utmärkt att ha svärdbärare i 54 liter sa hon. Menar du det sa jag. Jadå sa hon,det går jättebra…det var först när jag sa att mina snäckor vill ha kring 27grader som hon sa,ja då år det ju inte. Man blir lite mörkrädd när butikschefen för en stor välkänd djurbutikskedja säger så..å andra sidan så var det exakt hon som sa till mig när jag hade undulater och ville ha ungar att jag skulle köpa filtervadd att lägga i holken. Undulaten kastade ut det ur boet. Då sa hn att jag skulle sticka in det i gallret för dom vill hämta och bygga boet själv. Samma visa, vadden låg på burgolvet. Det visade sig sen när jag lärt mig lite mer via forum o böcker att undulater vill inte ha något i holken, dom lägger sina ägg i den där lilla trälådan utan några som helst krusiduller. Så jag fick mina undulatungar. Ja en liten parentes. Men det är ju tyvärr varken första eller sista gången man hör eller själv råkar ut för okunniga djurbutiksexpediter. Så bästa sättet är att själv ta reda på det man behöver veta och bara ha djurbutiken som inköpsställe, inte som frågeställe.

[dynamitella]
0

Okej :) Det låter jättebra! Jag ville bara se så att du inte rengjorde med något rengöringsmedel eller tog 100% nytt vatten, eller hett vatten eller så.

Det låter som att du gjort helt rätt.

Och som millan säger så behöver du inte hacka något :) Det går bra med större bitar. De är ganska vilda av sig och sliter av bitar själv.

Men lämna aldrig grönsaker i akvariet i mer än 10 timmar eller så. De kan lätt börja lukta förfärligt.

MagArne
0

#11 Ja, säljer de även hundfoder så ska man ju vara på sin vakt.
Nätt och jämt de har kunskap och intresse ens för det.

Emmetem
0

Hur stort är det nya akvariet?

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

[Seaside]
0

#11 Många/alla? har tyvärr bara säljfokus. Sorgligt, det handlar ju om levande varelser som oxå har rätt till ett bra liv

aqvarius
4

Det är helt klart att det är kanonen som är boven,slöjstjärtar är ju kända för att vara skotträdda!

niklassandgren
0

#0 hur stort var akvariet som den dog i?

// Niklas Sandgren

125 l växtkar

35 l blandat :)