idag kom dom!
Elva stycken blå postisar. Större än vad jag hade förväntat mig var dem. Och alla var pigga och satte igång att äta och krypa. Nu ska här avlas på blått!
Har även fått tag i några sandsnäckor som såg lila ut på bilderna. Hoppas de har samma färg i verkligheten, men om inte så är de nyttodjur för bara 30:-, så jag är nöjd i vilket fall🙂
Akvariets små testpiloter, skräpsnäckorna (posthorn?)som följde med växterna finns kvar men ska väll fasas ut nu för att inte störa färgaveln. Har tyvärr inga bilder för jag har ingen kamera som kan fota i akvarier.
Kul! Lycka till med aveln. :)

första äggklumpen idag🙂
Ska jag plocka bort ursprungssnäckorna (de som följde med växten)? Jag tror de är en annan art, de kryper med skalen mer vinkelrätt mot rutan och är genomskinliga.
Jag vet att jag är lite överdrivet lycklig över snäckor som många andra akvarier svämmar över av, men detta är de första vattenlevande djuren jag har sen jag slutade med hobbyn (ofrivilligt). Efter detta (om det går bra) avancerar jag kanske till räckor!
De skräpsnäckor som du pratar om tror jag är skivsnäckor (kanelbullar)? De gör ett bra jobb i akvariet också men vill du inte ha dem så kan man naturligtvis ta bort dem.
http://www.zoopet.com/medlemsbilder/data/1127/medium/Kanelbullar.jpg
Sånna snäckor har jag! Fast jag vill ha bort dem så jag släppte i två praktbotior. De gör ett bra jobb men en del är fortfarande kvar!!
Fast de har säkert halverat mängden!
MVH: En djurälskande Clara
54 liter sällskap 10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk 2 Sibiriska dvärghamstrar<3

japp jag har kanelbullar :)
Men föredrar klart postisarna