Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: reptilhörnan
LĂ€st 4160 ggr
lelli
6

Eldbukssalamander bebis

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Eller heter det yngel?

Hittade iaf en liten krabat nu i akvariet😃

söt Àr den. Men jag har inte sÄ stor koll pÄ hur de ska skötas, har sökt lite men vill kolla hÀr om nÄgon har erfarenhet och kan ge lite tips.

Har inte sett att de har parat sig eller nÄgra Àgg, sÄ jag blev allt lite paff nÀr den kom simmande. Har inte haft dem sÄ lÀnge heller typ 2 mÄnader bara. har tvÄ stycken. i affÀren visste de inte hur gamla de var, men tydligen könsmogna iaf.

[dynamitella]
1

Jag vet ingenting. Men jag dör sÄ söt den Àr. Grattis!

Parvel
1

Herre min skapare, sötast idag! 

Och dÄ har jag 8 veckors kaninungar hemma ;)

Elin Eliasson, Uppsala LĂ€ns Kaninhoppare

Medarbetare pÄ Kaninhoppning ifokus

sallad
1

Jag matade mina med svartamygg/artemia, det Ät dom! Och grattis! :D

-Rasmus đŸŒˆ

lelli
1

Ja visst Àr den söt. men hoppas den överlever, trodde inte att det var sÄ lÀtt för dem att fÄ ungar. lÀste nÄgot om att de ska ha levandeföda. sÄ blir till att fixa lite.. sen att honan kan lÀgga mellan 10-200 Àgg. sÄ fÄr se om det dyker upp fler sen. men som sagt jag har inte sett nÄgra Àgg, vet inte hur de ser ut heller, men med tanke pÄ denna lilla krabat sÄ bör de inte vara pyttesmÄ heller.

lelli
1

#3 var det levande dÄ?

sallad
0

#5 Nepp, fryst. Men dom fick smÄ smÄ metmaskar ocksÄ :)

-Rasmus đŸŒˆ

Krille12
8

Den ser mer ut som en liten axelotl :)

Medarbetare pÄ Vetenskap.

lelli
0

okej Tack

kan man ha dem i samma kar som förĂ€ldrarna eller mĂ„ste de flytta?

Är det sĂ„ att de Ă€r pĂ„ land sen nĂ€r Ă€r 3-6mĂ„nader? dĂ„ mĂ„ste jag skaffa mer landdel i mitt kar tror jag.

lelli
1

#7 ja visst gör den. men det Àr det inte de ser ut sÄ nÀr de Àr smÄ.

TccT
2

För förĂ€ldrarna Ă€r det nĂ„t Ă€tbart om dom nu hinner pĂ„ den.

Jaguar_
0

Ojojoj vilken söt liten en!😃 En sĂ„n skulle man ju vilja ha i karet haha

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

plutopellis
1

Åh! Grattis! :)

lelli
1

nu har jag tvĂ„ 😃

-Cissi-
1

Ă…Ă„h sĂ„ roligt ^^ Är den andra lika mörk? Har du nĂ„n bild pĂ„ förĂ€ldrarna? 😇

Medarbetare pÄ Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

[Evisen]
2

Men sĂ„ liten och sĂ„ sööööt. Du följer vĂ€l upp hur det gĂ„r för de smĂ„ liven, sĂ„ vi fĂ„r följa dem under deras uppvĂ€xttid?👍

lelli
4

HĂ€r kommer mamman och pappan :)

kommer följa upp hur det gÄr, jag har inte hittat sÄ mycket info om uppfödning, sÄ fÄr se hur det gÄr.

Inte sett nĂ„gra Ă€gg Ă€n, fast jag har kollat. Mamman och pappan sitter mest i en vĂ€xt som stĂ„r upp över vattnet nu, det har de inte gjort förut iaf inte sĂ„ hĂ€r mycket sĂ„ möjligt att de vaktar Ă€gg kanske,  vill ju inte störa för mycket heller. sen har de mĂ„nga gömstĂ€llen i karet oxĂ„.

lol girl
2

Åhh, jag har haft eldbuks salamandrar förut
 Gud vad ja saknar dem
 <3

Mvh/ Filippa

Medarbetare pÄ Vinthund

TccT
1

Dom vaktar inte sina Ă€gg sĂ„ vill man vara sĂ€ker fĂ„r man flytta vĂ€xten Ă€ggen sitter pĂ„.

[Seaside]
1

KĂ€ra hjĂ€rtanes sĂ„ söt liten en!!!! 😍. Fina förĂ€ldrar oxĂ„ đŸ™‚

lelli
2

#18 hittar ju inga Àgg :(

men nu Àr det tvÄ smÄ iaf tvÄ Àgg har ju klarat sig..

plutopellis
1

Dösöta! :) hur bor dom? Ensamma eller med fisk? Hur stort kar? Har funderat pÄ sÄnna hÀr men inte vÄgat..

lelli
1

De gĂ„r inte med fisk, bara nĂ„gra posthorn :) tror karet ligger pĂ„ ca 100 liter. liten pump i, ingen vĂ€rmare. just nu Ă€r det uppbyggt med sand pĂ„ ena sidan sedan ett rör som avgrĂ€nsar + sten sĂ„ de fĂ„r lite landdel. kan lĂ€gga in bild senare😃.

de Ă€r inte sĂ„ tama Ă€n men matas ur handen gĂ„r bra iaf. mamman o pappan alltsĂ„đŸ˜‰

plutopellis
0

LÄter helmysigt! Och de verkar ju trivas ;)

lelli
2

SÄ hÀr ser akvariet ut nu.

lelli
1

Idag har jag matat med mygglarver, och den ena lilla(hittade bara en nu😕) stoppade i sig en eller tvĂ„ iaf, sĂ„ nu har jag sett att den har Ă€tit lite och det Ă€r ju bra.

plutopellis
0

Den Àr sÄ söt! :) och sÄ fint de bor, tack för bilden :)

-Cissi-
0

Jag gillar akvariet :) #25 du ska nog se att den andra gömmer sej :)

Medarbetare pÄ Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

lelli
1

Ja fÄr hoppas den kommer fram igen..

sÄg att det var lite varmare nu i akvariet, funderar pÄ om jag mÄste flytta ner det i kÀllaren under sommaren, dÄ blir nog inte dottern sÄ glad, men det blir varmt i hennes rum och jag har inget kylsystem. fÄr se hur det gÄr.

lelli
1

uppdaterar lite med nya bilder😉

en utav de smÄ.

lelli
2

den andra som Àr nÄgot större.

[Evisen]
0

JĂ€ttekul med bilder sĂ„ vi fĂ„r se hur det gĂ„r för dem👍.

Nwmo
0

Det ser exakt ut som en Axolotl! :O

- Emil

mejamylove
1

#32 Salamander Àr typ som ett samlingsord för axolotler och liknande :)

Nwmo
0

#33 Jag vet. Men, det Àr en Eldbukssalamander bebis som ser ut som en Axolotl! :)

- Emil

theraphosa
1

Med tanke pĂ„ hur stort ynglet Ă€r sĂ„ har den ju Ă€tit nĂ„got och de Ă€r antagligen av de du matat de vuxna med och sina syskon. Mata som vanligt och observera att den Ă€ter. Om den vĂ€rkar ointresserad sĂ„ köp levande tubifex eller artemia, de brukar trigga igĂ„ng aptiten.

lelli
0

hÄller pÄ att göra i ordning ett nytt kar ditt dem nu, sÄ jag kan ha större landdel, sÄ bebisarna kan komma upp pÄ land nÀr det Àr dax för dem.

Nwmo
3

Nu nÀr jag kommer tillbaka till denna trÄd och kollar pÄ mina kommentarer sÄ tÀnker jag: "Why old me, why?!" JÀvlar vad trög jag var. "En salamander bebis ser ut som en Axolotl, Ämg Ämg" :D

- Emil

lelli
1

ja sĂ„ kan det vara😉

Söta Àr de iallafall

lelli
1

har börjat med nya karet. vad tycker ni om det? Ska jag Ă€ndra pĂ„ nĂ„got? Ska ju i lite vĂ€xter ocksĂ„ sĂ„ klart😃

Jamie+Engla
1

Coolt!

VĂ€lkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare pÄ HundutstÀllning

[Geekinblack]
0

#39 JÀttefint! Tur jag fÄr idéer frÄn dig tills jag köper mina ;)

Har du ingen pump i till dom? Vet att vattnet inte ska vara strömt eller sÄ, men behöver man inte ett filter som rensar vattnet?

lelli
1

Jo klart jag har pump, inte i akvariet pĂ„ bilden dĂ„ jag just fyllt pĂ„ med vatten o sten, men nu Ă€r den i och pumpar😉 ska ha i vĂ€xter ikvĂ€ll om jag hinner, sen i med djuren i helgen(söndag) hoppas de kommer trivas.

[Geekinblack]
1

#42 Aaa kom pÄ det sen nÀr jag postat inlÀgget att du förmodligen ska stoppa i en pump sen :) men jag lÀste nÄgonstans att vissa inte har det pga vattenflödet, men antar att det Àr frÀschast att ha en :)

lelli
1

ja jag har det iaf men inte sĂ„ mycket tryck pĂ„, har strömmen riktad mot rutan med sĂ„ blir det kanon 👍

lelli
1

Idag har jag matat med köttfĂ€rs, det var mycket omtyckt😉

lelli
1

En bild pÄ den lilla, vÀxer pÄ bra

lelli
1

En av förÀldrarna