Fiskar i en skål med vatten?
Som man kan se på filmer o sånt, att fiskar bor i en skål med bara vatten. Måste de ha akvarium med pump o allt? Det vill inte jag ha, ifall jag skulle tänka mig att ha nån fisk. :D
Tänkte något liknande sånhär - platakvarium ?
Vad hade du tänkt ha för fisk däri? Eller har du några funderingar än:)
#1 Står ju skål så jag tror TS tänker guldfiskskål då.
Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.
Är det ett plastakvarium du tänker på så blir det lätt repor o fult.
Har du inte haft fisk förut så är det här en bra tråd att läsa igenom innan man skaffar fisk. http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=787825
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
#2 Vilken som helst. Men har hört att de tropiska arterna behöver pump tror jag.
#3 Jag menar vilken ''akvarium'' grejj som helst, men jag tror att jag hellre har plast akvarium. Det är ju egentligen olagligt att ha fiskar i skål nu såg jag.
#4 Jag tänker göra rent ganska ofta. Har haft ett plastakvarium en gång i tiden när jag var mindre, men kommer inte ihåg hur det såg ut. :D
#3 Det var ju TS som skrev det :P
Varför vill du inte ha pump och så?
Det finns många fördelar, bland annat så trivs fiskarna mycket bättre sedan så blir akvariet mycket lättare att hålla iordning.
Fiskar är lika mycket djur som kaniner och hundar, de vill ha ett bra hem att bo på.
MVH//Patrik
#7 Har inget nära eluttag att ha det på isåfall. :P
Hur kommer det sig att du inte kan ha akvariet nära ett eluttag då?
Du kan ju alltid skaffa en billig förlängningssladd för att kunna koppla i sakerna.
Är man bara väldigt försiktig och noga med att byta lite vatten fram till växterna har tagit sig ordentligt.
Ska du ha ett akvarium utan pump så bör du ändå ha en ljusramp för växternas skull och timer på den.
Dock så bör du skaffa ett riktigt akvarium och inte en liten plastburk.
Om du vill så kan jag både hjälpa dig med hur du startar ett sådant och föreslå passande fiskar som du kan ha i det. :)
MVH//Patrik
Skål är verkligen inte att rekommendera :) Dels så är det olagligt med klotformade akvarier då de inte uppfyller fiskens behov, och dels så sköter folk dem fel.
Köper du en fisk till ett sånt kar så slutar det tyvärr ofta med att fiskarna dör väldigt fort. Och inte vill du väl sända dem till en säker död?
Det enda jag kan tänka mig kan passa bra utan pump vore en Kampfisk. En ensam hane. Men då behöver du en liten, liten doppvärmare och ett eluttag (eller förlängningskabel). Lika så behöver du MINST 30 liter stort akvarium/skål som du inreder mycket tungt med växter och gömställen. Detta eftersom en skål är rund och inte tillåter "skydd" i form av sidor man kan täcka för.
Också blir det allra allra minst 30% vattenbyte i veckan :) Du måste orka det, tänk på det bara.
Ja, men inte i en skål på 30 liter.
Nybörjare underplanterar sina akvarium och slarvar ofta med vattenbyten :) Det i kombination = dödsfall. Lika så stressar folk ofta igång små akvarium med för mycket fisk, och väljer gärna en Praktbotia och en slöjstjärt istället för att lyssna på råd att välja en tetra eller rasbora.
Så jag förbereder mig för det värsta scenariot :) Det är bättre att skrämmas lite än att vara positiv och ta död på deras fisk passivt.
Förresten. Inreder du såhär så kan du ju ha i stort sett vilka pyttesmå fiskar som helst. Exempelvis någon tetra, rasbora, räkor, Kardinalfisk eller liknande. Då tar växterna hand om de dåliga ämnena.
Jag sa inte att hon ska ha dem i en skål.
Det finns små akvarier och mycket små fiskar som diverse boraras arterna expempelvis.
Man kan ha sniglar istället för algätande fiskar och räkor som kan hjälpa till att hålla akvariet rent från matrester.
Dessutom, om man inte har för mycket fiskar så brukar man klara väldigt bra från diverse nitrit-problem.
Dessutom så spelar det in hur mycket man matar, hur försiktig man är under uppstarten och så vidare, går man allt rätt så får man en bra bakteriekultur nere i bottnen som hjälper en att hålla akvariet under kontroll och man behöver inte hålla på med vattenbyten en gång i veckan när man fått till allt. :)
MVH//Patrik
Nej. Hon sa att hon ville ha en skål. Och därför utgick jag ifrån det :)
Vi har absolut samma åsikt gällande allt du skriver. På pricken.
Det enda jag inte vill göra är att uppmuntra en nybörjare att skaffa ett minimalt akvarium, eller skål för den delen. Det blir lätt komplikationer. Ts. låter inte påläst över huvud taget. Hade så varit läget hade jag säkert varit mer tillmötesgående och utdelat förslag likt dig :)
Tidigare har människor kommit hit med samma fråga, och jag har skrivit en smärre uppsats (i stil med vad du förklarade nyss), och fått slängt i ansiktet att "jag ska minsann ha slöjstjärtar" eller "men, jag ska inte ha växter, jag ska bara ha rosa grus och en ponny i akvariet".
Och därför har jag gått över lite till att rekommendera enklare djur till nybörjare (exempelvis snäckor och kampfiskar), eller större akvarium, helt enkelt.
Så jag är cynisk kanske :) Det var inte meningen.
Vad bra att vi har samma åsikt i alla fall. :)
Jag brukar alltid utgår från att människan som ska skaffa burken också vill invånarna väl. :P
Därför brukar jag skriva i stil med hur jag skrev i min första kommentar i den här tråden, erbjuda min hjälp och så. :)
Ber om ursäkt om jag var lite spydig gällande skålen.
MVH//Patrik
Jadå :) Ja, det är säkert bara det som skiljer oss åt. Du är lite optimistisk och jag är lite pessimistisk.
Ingen skada skedd (tror jag).
:)
#9 De är ju alltså jag som ska ha fiskarna, så de ska vara i mitt rum där jag har 2 eluttag. Om jag ska ha det på ett ställe där de finns plats så måste jag ha en sladd över mitt rum. De får inte bli för dyrt heller för vi tänkte spara till en resa, och jag och min brorsa fyller år snart. Så det kommer gå åt mycket pengar. :P
#10 Tänkte inte klot formade. Läste att syret i vattnet försvinner så man behöver byta vattnet var fjärde timme.
#13 Vill ha större fiskar, men får komma på nåt. :)
#15 Jag menar nu plast akvarium som jag skrev i #1 :D
Förresten så har vi ett gammalt akvarium som vi ska kasta (det går liksom inte att göra rent) vi har pump o allt i den tror jag.
Okej :) Jättebra.
Tyvärr så kräver ju stora fiskar mycket vatten. Mer än man tror :) En vanlig slöjstjärt ska ju ha minst 120 liter, gärna närmare 200. Det är inte vad jag trodde när jag började med akvarium.
Du kommer ALDRIG att kunna ha något i ett så litet akvarium förutom snäckor eventuellt räkor, ska du ha räkor så MÅSTE du ha någon form av ljus från en lampa eller liknande.
Snäckor räcker det med lite byte av vatten varje dag så att de får nytt syre.
MVH//Patrik
Hur många liter är det gamla på? Om det nu är på en 50L så är det en bra början på att ha akvarium. Varför inte prova att rengöra den om det är ett glas akvarium. O kolla att den inte läcker.
Om skiten sitter fast kan man skrapa med rakblad eller använda tvättsvamp typ scotch brite. Var försiktig med tvättmedel inga rester får vara kvar efter rengöringen.
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
Det är synd att filmer då och då har till exempel slöjstjärtar i just skålar. Ett sätt att folk "luras" att det går ju visst att ha för så hade dom i filmen vi såg. Alldeles nyligen jag såg just en slöjstjärt i skål som han till och med gett namn i filmen och matade i en scen.
#21 Vi har kastat det gamla. Men det gick inte att göra rent, för det hade stått med gammalt vatten i några år. :P
Nej, nej och åter nej. Kampfiskar ska inte sättas i något mindre än 20 liter. Närmare 35 liter är perfekt. De ska också ha doppvärmare då de är varmvattenlevande fiskar.
#25 Jaha, vad dåligt att dom säljer sånna då… Den här är ju nära 20 liter.
Annars kan man ju ha en mindre fisk i 17 liter. :)
Affärer säljes guldfiskskålar också, och ändå är det inte lagligt för hållning av Guldfisk. Man kan inte lita på sånt.
Jag kan inte rekommendera att du köper något mindre än 20 liter. Som sagt. Helst närmare 30-35 liter. Du ska ju lyckas hålla vattnet stabilt också. Ju mindre vatten, ju större chans för att det blir fel vattenvärden och fisken dör.
Och. Som jag sa, så måste du ha både växter och doppvärmare. Och växter behöver ljus. Så det är både lampa och värmare som behövs, har du fixat eluttag?
Jag förstår mig inte på en del människor hur de tänker. Inte illa ment men så här tänker jag. Jag är väldigt mån om hur mina fiskar mår och när jag ser en tråd som handlar om Kampfisk så vill jag helst undvika att läsa för jag vet att Kampfisk ska helst vara ensam och inte för litet akvarium eller för stort för det säger de flesta men hur lever de i naturen? Är det gölar eller är det stora sjöar?
Sedan är de dom som vill sätta en fisk i en skål eller ett miniakvarium? Jag själv skulle sova dåligt, må dåligt och få ångestbesvär att tänka på att man har lagt i en fisk i ett så litet akvarium. Det är som att ställa sig i en garderob och vistas därinne.
Jag har ett stort akvarium och det är för jag vill se fiskarna simma ett bra tag innan de hamnar på andra sidan akvariet. Nu när jag har 375 liters akvarium så tycker jag det är för litet och funderar på ett dubbelt så stor men det återstår att se om jag gör någon affär utav det. 😉
linneakangas, ett råd. Spara pengarna istället för du skrev om att du ska ut och resa och dessutom ska din bror fylla år så då skulle det gå åt en del pengar. Spara pengar efter dessa två händelser och köp dig ett större akvarium och det behöver dock inte vara 375 liter utan kanske 65 liter. Har sett komplett nytt akvarium med pump, doppvärmare, lysrörsarmatur för 995 kr och det är ett bra pris tycker jag. Det är från en riktig fiskaffär.
Det är jättejobbigt med små akvarium för det ska skötas mycket mer än vad ett större akvarium. Man tror inte det men det är sant.
Jag hoppas att jag har fått dig att tänka om 🙂
Jag vill ha ett akvarium som är lätt att göra rent. Ska man springa o bära på ett 65 liters akvarium varje dag?
Du behöver inte göra rent akvariet om du har rätt sorts fisk, mal, växter, ljus m.m. Det enda du behöver tänka på är att göra vattendelbyten och kanske suga upp skit från botten nån gång då och då. Resten sköter sig självt. Nåväl, göra rent pumpen också men sånt där har du säkert läst om. :))
TS: när man gör rent sitt akvarium byter man bara ca 30procent av vattnet ca en gång i veckan och suger upp eventuellt bajs från bottnen och gör rent pumpen när den suger dåligt. Man ska aldrig rengöra hela akvariet Tex skuta ur och tömma allt vatten :)
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
#32 Okej, men vilka fiskar finns det som klarar sig utan pump och allt sånt där? Jag vet att det behövs lite saker så man kollar vattnets ph värde osv…
#33 Men om man inte har pump o de så behöver man göra rent varje dag, har jag läst. För annars försvinner syret. :D
#34 Tror Dynamitella svarade på den frågan tidigare. =)
Men eftersom jag är nybörjare så tänker jag mig inte alls ett stort akvarium.😮
Jag vill nu att du svarar på mina frågor innan jag lämnar tråden :)
1. Kan du dra en sladd så att du kan få plats med både en lampa och en pump?
2. Har du plats för ett 30-40 liter stort akvarium?
Om så är läget kan jag rekommendera allt du behöver och rätt sorters fiskar :) Det finns olika att välja på i den volymen.
Doppvärmare?
Min plan var att byta ut eventuell pump mot doppvärmare om hon ändå vill ha Kampfisk :) Samma uttag.
Tråden kan låsas, då jag tappade intresset för fisk nu.
Undrar vem som klickade på 'bra inlägg' för det var nog ändå inte menat hoppas jag. =) Jag hoppas verkligen att du tar upp ditt intresse för akvariefiskar igen men med ett nytt tänk och att du ger dig på ett akvarium i större volym än du hade tänkt dig från början. Akvarium oavsett storlek är mycket arbete bakom som många missar och inte minst kostnad. Små akvarium kräver mer arbete än ett större akvarium och större akvarium kostar desto mer att underhålla. Det finns väl inte någon hobby som är underhålls- eller kostnadsfritt? Välkommen tillbaka när du känner för det, linneakaangas.
Om jag ska ha fiskar så vill jag ge dom ett bra liv med det som krävs. Men det kan jag tyvärr inte nu. Inte tillräckligt med plats här hemma. Jag förstår nu att 1.9 liter är väldigt lite. Men då kan man ju undra vilken/vilka fiskar dom hade tänkt ska vara i det lilla akvariet?
#42 Vilket inlägg menar du som blev till ''bra inlägg''? :)
Det är inte tänkt att fisk ska vara däri :) Det är ett idiotiskt, hjärndött företag som tillverkar dem. De struntar i svensk lagstiftning och djurplågeri, de vill tjäna pengar.
Här har du utdrag från L80.
I japan säljer man sköldpaddor och andra djur som nyckelkedjor. Det är ungefär samma tanke bakom det hela. Pengar.
#41 Det var den jag menade. Att de som klickade på 'bra inlägg' för att du tappade intresset är inte så bra men de menade nog inte så. Hehe! Ja, jag blir skitsur när jag ser dessa små akvarium i butikerna och jag säger också ifrån. Jag blir förbannad men försöker behärska mig och förklara för dem att det är olagligt och jag tänker inte fortsätta att handla i deras butik om de fortsätter sälja dessa små akvarium vilket har gett effekt. De två närmsta butikerna jag har tillgång till har tagit bort det ur deras sortiment för jag har blivit vän med de som driver butikerna och de förstår vitsen med fiskar, växter, snäckor m.m. =)
#44 Förstår inte heller varför dom döpt akvariet till ''paradise'' tror inte fiskarna tycker desamma. Tack för länken! :)
#45 Jaha haha. :D Kanske får upp intresset nån annan gång. Jag brukar aldrig se fiskar visas i sånna små akvarium. Men de säljer fortfarande dom.
linneakaangas, Då ska du vara stark och visa för dem i butiken vad som är rätt och fel. Ta reglerna från jordbruksverket och visa dem! =))
#47 Japp det ska man ju göra! :)
En liten fråga till, hur gör man med sina fiskar när man är borta? Låter man någon annan ta hand om dom eller vad brukar ni göra? :)
Jag brukar be mina grannar se till dem.
#49 Okej, tack. :)
JensW:
Ett mindre akvarium behöver inte betyda mer jobb, det beror på hur mycket växter och fisk man har, sedan är ju inte en pump eller en värmare ett måste heller.
Det beror på hur varmt det är i rummet och så. :)
MVH//Patrik
För en nybörjare är det. Vi rekommenderar alltid pump till nybörjare, större akvarium och mycket växter.
Det är lite av en plikt. Om vi säger som du, att det visst absolut går och "såhär gör man..", så skippar de ofta några steg och tar död på djuren.
Då är det enklare att referera till större akvarium och tåliga fiskar i kombination :) Så blir det bra. Vi håller nog alla med om att det går att ha ett lowtech nano som knappt behöver röras alls. Men det går inte att svänga ihop med 300 kronor i fickan och ingen kunskap :)
Aaah…
Jag förstår hur du tänker :P
MVH//Patrik
#51 Ahh, jag ser att du fick ditt svar. =)