corydoras panda, dvärgkulfisk
Kan man ha dvärgkylfisk ihop med Corydoras panda? Någon som har erfarenhet av dessa två arter ihop?
Jag skulle inte rekommendera det.
Även om dvärgkulfiskar kan gå bland andra "vanliga" fiskar är det väldigt stor risk.
Den enda fisken som ska stort sett fungera är otocinclus.
Jag skulle inte chansa, för fiskarnas bästa.
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
#1: Chansa på vad? Jag har visserligen två figur 8:or och inga dvärgkulisar men de simmar runt tillsammans med flera corydoras adolfoi (till skillnad mot panda) och det är absolut inga problem och stortrivs tillsammans. (^_^)
Är dvärgkulfisken mer aggressiv än figur 8?
#2 Nu måste jag fråga, vi har diskuterat snäckor tidigare. Men frågade inte då. Hur ser dina ut var hittar jag denna figur 8.🤔 Nyfiken ju…
TS, Har ingen erfarenhet av pandor. Vi har ett ganska nytt dvärgkulekar igång sen början av April. Begangnat kar där det följde med ett gäng halv vuxna Platy. Efter nån vecka började kulorna stressa dem och nypa i stjärt fenan. Flyttades till annat kar.
Men sonen ville ändå ha mer liv och jag något som städar. Så vi har nu Zebrafiskar, en mindre Ancistrus och en Borneo sucker. Det går jätte bra!🙂 ( innan någon säger det, ja jag vet att Ancistrus blir förstor till slut, plats finns i det större karet när det är dags! 😉) Kulorna har växt till sig och börjar bli könsmogna vad jag förstår. Små gnabbas när de "jagar" i varandras revir ibland. Men ofta tar det en spanings runda i samlad trupp! Så poängen jag vill komma är att det kan funka fint, men jag vet inte säkert. 🤪
De råd jag har fått om man ska ha flera arter (många avråder dock helt!) är välj långsamma/lugna eller riktigt snabba fiskar och defenitivt kortfenade!
#3: Kan inte ta bilder på mina firrar med min superkassa kamera eftersom de är i farten hela tiden och är så otroligt nyfikna på kameran. De vägrar stå stilla. xD Men hittade en fin bild här.
Köpte mina från Stavres Zoo här i Trollhättan. Han brukar ta in sådana då och då. Riktigt härliga krabater. Akvariekällaren i Örebro verkar också ha sådana. Hör runt lite om du är intresserad av sådana. :D
"Dwarf Puffers are definitely not community fish and are best kept in a small species setup. Some people do keep them in larger community tanks with success, but it is not recommended. Dwarves are vicious little critters and will nip the fins off just about any other fish. They are capable of killing tank mates much larger than themselves with their relentless picking and nipping. Also, their small size can cause them to be eaten by larger fish. If you're going to keep dwarves, plan to provide them with their very own tank."
- http://dwarfpuffers.com/
Tycker det är otroligt onödigt att ta den risken somsagt. Om det inte fungerar är det du som släppt fisken till döden eller gjort att skador uppstår. Och är man medveten vid detta tycker jag nästan det kan klassas som "djurplågeri" då man vill sätta ihop fiskar som i regel inte går tillsammans. Om ni förstår vad jag menar? :)
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
#5: Jag förstår precis vad du menar. Men samtidigt måste man också ha det i åtanke att alla fiskar har olika humör samt att mycket beror på akvariestorlek och inredning. Jag har haft mina kulisar ett bra tag och de går hur bra som helst ihop med mina corydoras. Men nu som sagt är det figur 8 jag talar om. Har ingen erfarenhet av dvärgkulfisk så ska kanske inte lägga mig i.
Du har absolut rätt i att det är en risk man tar, och om man ska försöka med dessa två ihop och det inte fungerar så får man sära på dem och ha varsitt kar till corydoras och kulfisk. :)
Har läst på http://dwarfpuffers.com/ och fått råd här bla av BlossaTossa mfl som säger dumt att chansa. Men jag har även hittat trådar och filmer som visar motsatsen att det går att blanda och långt ifrån alla dvärgkulor blir aggresiva mot egen art eller andra fiskar. Vissa har dem tom med räkor och Mosaikgurami. Men det blir få överlevande räklingar.
Har även nu hittat en akvarist med butik som har över 30 års erfarenhet inom akvaristik. Det var även honom vi köpte kulorna av. Lyssnade på hans råd och förslag innan vi köpte de andra fiskarna.
Vi har välplanterat, rötter, stenar, mossa, flytväxter. De får mycket snäckor och varanan dag ungf frysta mygglarver. Provat levande mygg vid ett tillfälle. De älskade det sen vägrade de frysta i en vecka. 😃De är nöjda och bryr sig som sagt inte ens om de andra invånarna. Inte ens när zebrafiskarna snor mygglarver mitt framför munnen på dem!