54 liter salt
Har sett att det har tillkommit lite saltisar här på forumet.
Så jag tänkte jag kunde visa hur jag ganska enkelt konverterade mitt gamla 54 liters sötvattensakvarium till salt.
Och även vilka hinder jag gick förbi och vad jag lärde mig på vägen.
Så ta det jag skriver med en nypa salt ;) för från början var det mycket som inte var en ultimat setup för salt mest pga ljus(vilket jag var medveten om), men det kommer vi till senare :)
Jag tänkte skriva detta som en liten serie med ett litet steg varje dag (ungeför) hur jag startade upp det.
Här kommer första bilden på vad jag hade att utgå ifrån.
Följer gärna den här tråden
Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.
Följer
Följer :)
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Vill oxå veta detta :)
följer
vill också följa:D
följer ;)
Det här blir kul att följa då mitt saltkar bara var ett plug and play system. Nu kanske jag kommer att kopiera dig när jag startar mitt 20L nano salt 
Vad härligt att det var så många intresserade!
Nu kommer den spännande fortsättningen ;)
Jag fyllde på karet med salt, och jag kör utan osmos vilket jag fortfarande gör. Jag lät det sedan gå med pumpen och doppvärmaren igång under 1 dygn för att få rätt temperatur och för att verkligen försäkra mig att allt hade löst upp sig. Sedan mätte jag upp salthalten i vattnet för att se att det stämde, och med en salthalt på 1.023 så kändes det helt ok :)
Min tanke från början med detta var att se hur mycket som verkligen krävdes för att driva ett saltvattenskar, och vad som sedan var bekvämligheter. För när jag började så sa hälften att man behövde skummare och andra hälften inte, vissa körde med reaktorer, VÄS metoden, balling-metoden osv. och som nybörjare på salt så blev man ganska förvirrad. Men jag kommer in mer på det senare.
Följer!
_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_
Spännande!
-Rasmus 🌈
Klarar den där doppvärmaren av salt? och ska man ha en sådan pump med filter. Jag hänger inte alls med! Förklara gärna hur du tänkt allt =)
#12 1. Det saltet jag använder heter "Tropic Marin Pro-reef" kan lägga upp en bild på den också :)
2. En hydrometer av denna typ http://www.pwss.se/product.php?productid=15346&cat=1629&page=1 Den mäter densiteten av vattnet vid 25C :).
3. Det är ett innerfilter jag har där i och jag har plockat ur filtervadden som var där i och ersatt med ett fosfat-absorberande aktivt kol :)
#14 Doppvärmaren ska klara saltvatten (finns det sådana som inte gör det?) det stod det på förpackningen iaf :) Och innefiltret jag har fungerar även det i salt. Det är viktigt att kolla upp, då vissa pumpar rostar i saltvatten, och det är ju inte så jätte bra för fiskarna. Resten ska jag försöka förklara lite mer i mitt nästa inlägg.
Min Tanke när jag startade detta projektet var "How basic can you go?". Och jag utgick mycket ifrån vad jag läst och även sett vad andra har gjort. De problemen jag hört talas om tidigare var 1. hinna på ytan och syresättning av vattnet. Lösning: Vattenbyte 5 liter i veckan varannan ytvatten varannan bottenvatten. Sedan riktade jag utblåset på pumpen mot ytan så att jag hade vattenrörelse över hela ytan på akvariet (denna bytte jag senare ut då vissa koraller kräver mer cirkulation, men för fiskar och mjukkorall räckte detta bra) 2. för höga näringsvärden Lösning: Ofta och regelbundna vattenbyten (vilket är ganska lätt med ett litet akvarium) 3. Dosera näringsämnen till koraller Lösning: Många vattenbyten med ett bra salt.
Hoppas detta svarade på endel hur jag tänkte när jag startade, fråga gärna annars.
Nästa steg för mig var att åka iväg att handla lite levande sten. Jag skaffade ca 5Kg sten, enligt rekommendationen 1kg sten/10Liter vatten. LS fungerar som ett biologiskt filter kan man säga. Den ger bakterierna en yta att leva på och är samtidigt ett hem för en massa nyttodjur som hjälper till i nedbrytningsprocesserna i karet.
Jag köpte "inkörd" LS, vilket innebär att den gick i ett aktivt system när jag köpte den. Detta kan vara bra att veta senare när jag berättar hur jag startade upp med levande djur. Det finns väldigt många sätt att starta upp ett salt-akvarium och detta är det sättet jag valde så använd inte detta som ett facit, utan samla gärna egen information och välj det som du tycker känns bäst :)
När jag först startade så valde jag även att köra utan sand då jag vet att LS brukar släppa ifrån sig mycket skit i början, och även för att se hur mycket skräp det hamnar på botten när jag börjar ha i levande.
Först så lät jag dessa stenar bara ligga och så började jag mäta mina vattenvärden för att se hur detta skulle börja.
I detta läget mätte jag Ph, KH, PO4 & NO3.
Fortsättning följer.
#15 #16
Okej då förstår jag, du vill göra de så simpelt som möjligt.
Ja alltså man brukar använda doppvärmare i titan och inte ha en pump med filter. Man brukar ha en skummare som renar vattnet och bara en cirkulationspump i. Förstår inte hur de ska gå ihop men de blir ju spännande att se.
Ska du ha osmos vatten varje gång du byter vatten? Med tanke på att de blir så många vattenbyten.

Kul tråd! Blev jätteexalterad när jag såg att det börjar dyka upp mer och mer trådar om saltkar här på forumet. Hoppas att detta inte bara är en fluga :)
#18 Det står i #9 att det körs utan osmos.
#18 Jag förstår att du känner dig konfunderad då det inte är så här man brukar göra, vilket är anledningen till att jag skriver att allt jag gör från början inte bör användas som ett facit i hur man gör.
Dock så är det många som kör med pump med filter (i princis alla karantän system jag sett) när dom kör utan LS, eller rättare sagt så är det nödvändigt. Dock så använder jag inte filter utan har en strumpa med fosfat-absorberande aktivt kol. (det blir i princip som en "in-tank sump") Men tanken med LS är att den ska agera biologiskt filter. Det är anledningen till att det vanligaste idag är att köra utan filtermedia. Ett mekaniskt filter är helt enkelt bara ett krångel som klegar igen och som inte gör någon större nytta.
Skummare däremot är en ganska hett debatterad fråga, angående om den är nödvändig eller ej. Och det finns ganska skilda åsikter om det. Men om man vill köra med de flesta SPS och LPS koraller, så kräver dom väldigt låga näringsvärden. Om du då samtidigt vill ha många fiskar i så måste man ha något som drar ur näringen ur vattnet. Det enda som faktiskt får ur skiten ur vattnet är vattenbyten eller skummning. Här använder jag vattenbyten som näringsexport.
Yes jag kör utan osmos då vi har väldigt bra vatten där jag bor som är väldigt lågt på silikater och fosfat.
#19 Märkte det också, så tänkte jag kunde bidra lite :P
Samma här jag kör utan osmos jag har väldigt bra vatten här med men dock koppar rör så jag kör med kolfilter i facken för säkerhets skull, Många som jag snackat med tycker inte det skall behöver här uppe (Umeå) men de kör osmos för säkerhets skull.
Jag kommer troligast byta över till osmos när jag skaffar koraller men som sagt det kommer vara mer för säkerhets skull än nödvändigt.
#20 Som sagt de finns olika åsikter och erfarenheter. Och alla akvarister gör olika. De jag sätt och folk jag känner som har salt akvarier har skummare, sump, cirkulationspumpar, osmos vatten osv.
De där med icke osmos låter galet i mina öron då ingen jag vet gör så. Och dom som testat har fått problem med vatten värderna Men om ditt vatten känns bra så kanske de funkar.
Den typen du bygger känns som att de kan funka ett tag men är ingen långsiktig lösning. Men de ska bli spännande att följa! Om de går bra för dig och varit lättskött så kan jag tänka mig att starta upp ett 30l nanao på de viset.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Har inte hunnit göra några riktiga inlägg nu på några dagar. Hinner inte riktigt idag heller, men tänkte ändå bjuda på ett litet klipp på mitt lilla symbios par (detta är under matning om ni undrar över partiklarna som flyger runt :P)

#23 Åååh! Vill ha, vill ha!!!
#23 Oj, vad fint. Varför blåser det så?
Ja, det ser lite kaotiskt ut med den stormen :D Att det måste blåsa för att transportera runt partiklar och så vet jag, men det ser aningen hårt ut.
Med det sagt ser det jättebra ut :)
#25, 26 Det är för att få en bra cirkulation genom stenarna och för att inte få några stilla partier i akvariet. Sedan är det på den platsen där två strömmar som möts, så det blir rejält turbulent just där :P
Sedan har jag en Tunze Nanostream 6015, som ska vara till kar från 40-200 liter. Men sedan är denna ganska ny, så det kommer inte vara så mycket efter ett tag. :)
Ska försöka ta tag i detta och skriva lite mer om ett tag. Men får blir efter helgen :)
Så, nu ska jag försöka mig på att skriva en fortsättning på detta.
Har bla. haft dop för min dotter, och mycket att göra på jobbet.. Men nu har det lugnat ner sig lite. Så nu kan jag nog hinna skriva lite mer här.
Det jag köpte var ju som sagt inkörd LS, vilket innebär att det redan har en aktiv bakteriekultur (i princip samma sak som att sätta i ett inkört filter i ett nytt system). Så det kortar ner inkörningen av det nya systemet och minskar även den potentiella nitrit-spiken som kan bli. Därav så började jag sakta med lite levande redan efter 1,5 vecka.
Det blev 1st blåbenad eremit och 3st Pepparmintsräkor.
Hade lite glasrosor på LSen där av papparmintsräkorna, då dom sägs äta det. :)
Väldigt spännande ser fram mot att se hur det utvecklas :)
Tass :3 Ska själv göra om ett kar till salt så ;)
- Emil
Får nog ta och ta tag i denna tråden och visa hur min "slutliga setup" såg ut på detta karet, för som jag har lämnat denna tråden så finns det många frågor kvar :) Men tyvärr finns
Det finns 3 punkter som inte räckte till med hur det såg ut från början.
1. Belysningen. Där byggde jag en egen ramp med 3st T8 rör på 18w och 1st på 15w, vilket är lite overkill. Men rampen hängde ca 20cm från vattenytan så det behövdes(dock inte på bilden). Man brukar i vanliga fall säga att man bör ha ca 1w/liter vatten i ett korallakvarium. Men det beror på mycket annat med, typen av belysning och hur höga akvarium man har osv..
2. Cirkulationen.
Cirkulationen är väldigt viktig i saltvatten av många anledningar. Bland annat så är gasutbytet vid ytan väldigt viktigt, både för korallerna och för de övriga djuren. Men även för att transportera runt mineraler och näringsämnen i vattnet. Detta löste jag genom att sätta in en Tunze Nanostream 6015. Denna blev dock lite väl stark med hur det såg ut i karet då, så fick möblera om lite för att det skulle bli riktigt bra :)
3. Filtreringen.
Denna punkt hade jag egentligen inte behövt ändra(vad jag hade märkt tills dess iaf), men tyvärr så gick mitt innefilter sönder efter ca 1 år i sötvatten och 5-6 månader i saltvatten.. Så jag tänkte att om jag ändå skulle köpa ett nytt filter, så kan jag lika gärna köpa en med inbyggd skummare. Så jag köpte en billig Rio nano skimmer, vilket inte är någon värstingskummare. Men den gjorde det den skulle, dock så tog det någon vecka innan jag hade fått den att skumma ordentligt och den var lite svårinställd. Men för det priset så klagar jag inte ;)
Och så bjuder jag på en bild på min gröna funghia som jag hade i det karet.
Har du clownfiskar? :)
- Emil
Fint
Kan du försöka skriva vad allt kostade?
Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.
#40 Yes ett par ocellaris clowner gick i det akvariet.
#42 Det beror på vad du vill veta..
Tunze pumpen kostade 290:- plus frakt
Skummaren kostade kostade 295:- + bensin :P
Belysningen byggde jag själv, och jag experimenterade en hel del med den med bla. LED lysrör till T8 armatur osv.. så den la jag nog sammanlagt ca 2000:- på.. Men det kan man komma undan billigare :)
Sedan är det ju koraller, sten, tester, preparat, salt osv.. Vilket jag inte ens har vågat räkna på.. Men mellan 5000-8000:- är nog inte omöjligt :P