Då var man fast igen!
Efter att jag fått ett väldigt stort skrivbord av en slump så bestämde jag mig för att starta upp mitt lilla 54 liters akvarium igen.
För några år sedan hade jag tre stycken akvarium i olika storlekar, som jag sedan tröttnade på ett efter ett.
Nu sitter jag dock här och med förtjusning tittar på akvariets fyra invånare, tre platys och en liten mal, och funderar på vad som mer ska få bo där i så småningom. Först hade jag tänkt bara platys och guppys för enkelhetens skull. De ynglar ju även av sig och jag tycker det är skoj med "bäbisfiskar".
Men jag funderar även på zebrafiskar, men då ska man ju ha ett rejält stim för att det ska vara fint. Ni som vet är zebrafiskar duktiga på att äta yngel? Jag såg även kakaduaciklider i affären, fast 54 liter är kanske för litet för ett par? Bara en väldigt lös fundering.
Undrar om det här inte slutar med att jag startar ett större så småningom 🤔
lurvponnyn.vimeddjur.se
Jag vet inte om zebrafiskar är duktiga på att äta yngel men dom är väldigt bra på att hoppa ur akvariet! Jag hade 5st, 4 hoppade ut genom hålet man skulle dra sladdar genom (typ 2 x 5 cm).
Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.
Zebrorna är hög-hastighets-fiskar också :) De simmar hela, hela tiden i väldigt snabba hastigheter (jämfört med annan fisk). Alltså är 54 liter i regel inte för litet i volym, men för litet på längden.
Till slut står zebrorna såhär: http://www.youtube.com/watch?v=E381CoymOT8
Så du kan absolut prova :) Men jag råder dig att tänka på en lite lugnare fisk.
En fisk som är lik, men dubbelt så liten och lugn, är galaxyrasboran. Mycket trevliga små fiskar.
Kakaduor kan kanske fungera så smått. Men då får det vara inrett såhär med växter så att de inte känner sig hotade: http://www.plantedtank.net/forums/pHosting/f/1194_Tank_3_11_101080Pb.jpg
Tack för era svar, då kör jag på min första tanke med guppys i alla fall :) Om jag skulle haft sebrafiskar så hade jag ändå velat ha ett stim på minst 15 stycken och då börjar det redan kännas trångt i akvariet.
#2 Menar du något speciellt med växterna eller bara att det ska vara väldigt mycket?
lurvponnyn.vimeddjur.se
Jag menade bara mängden :)
#4 Aha, då funderar jag på det tills det har växt tills sig i akvariumet. Ganska lite växter än så länge men det är som sagt nystartat och jag hoppas att det växer till sig snart.
lurvponnyn.vimeddjur.se