Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 971 ggr
Mantissa
0

Inga täckglas

Någon som har erfarenhet av akvarier utan täckglas? Det är så sjukt snyggt när växter och inredning kan tillåtas att komma upp över akvariekanten. Men hur fungerar det med fiskar? Hur mycket lägre vattenyta än kant bör man ha för att de inte ska hoppa ut?

Twili
0

det beror på fiskarna, vissa kan ju hoppa sjukt högt o andra är lite klumpigare. det jag har mest nytta av täckglasen är två saker, 1. de håller värmen bättre i akvariet, å våra ska ha runt 25-28 grader. 2. har man en ramp som inte tål vattenavdunstning o skätt så är det viktigt att det skyddas.

~Alla marsvin förtjänar ett hem. Alla hem förtjänar inte ett marsvin~

Gurky
0

Har inget täckglas och har aldrig haft några problem med hoppande fiskar. En fördel tycker jag är att man kan hålla ner värmen, speciellt nu på sommaren. Vissa fiskar bör man ha täckglas till, andra fungerar det utmärkt att ha utan. Vad är det för fiskar du har?

Jojobella
0

Jag tycker också att det skulle vara så betydligt mycket snyggare utan täckglas (har ett nanokar på 30 liter) men jag har aldrig provat utan. Blir det inte väldigt stor avdunstning om man inte har täckglaset?

All you need is love...and a dog

Mantissa
0

Jag har inga fiskar alls ännu. Ska ha abborre är det tänkt och ev starta några mindre kar också som står i källaren. Men jag hade flera akvarier förr och både Kampfisk och guppysar hoppade ibland ut fast jag hade täckglas på (genom matningshörnet), så utan så känns det som att alla skulle flyga ur typ :S