Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsydamerikanska-ciklider
Läst 1813 ggr
[Erik_92]
1

Tips på Ciklidpar

Hej! Jag har ett 375Liters som jag just nu har några malar, 4 blåciklider och ett härligt gäng praktbotior i. Jag har kollat runt lite efter ytterligare ett ciklidpar jag kan ha tillsammans med dessa och som ska trivas i lite varmare vatten. (27grader)
Har funderat lite på chokladciklider men jag borde kanske ha någon tuffare ciklid som kan säga ifrån när blåcikliderna blir lite större. Någon som har några tips/egna erfarenheter?

Eliinn
0

Finns de någon särskild grupp av ciklider som du är intresserad av?

Blå ciklider är ju från Sydamerika (om det är Aequidens pulcher du menar) om du tänkte följa på samma tema eller köra från någon annan världsdel? :)

Från Sydamerika har du ju t.ex. hantelcikliderna. Finns lite olika varianter. Trivs i 27 grader och är nog inte en mesig fisk. Har tyvärr inte så stor erfarenhet själv av just hantelciklider.

Annars finns de pappegojcikliden (den oranga hybriden) Tåliga fiskar som tycks överleva allt! Håller gärna ihop i par. Har ett par kvar som följde med mitt 500 liters som vi köpte 2006, de lever än och har överlevt allt… Blir aldrig av med dem, men kan heller inte göra mig av med dem då det vart med så länge. Tycker att det är en relativt fredlig fisk men utan att va mesig.Blir revirhävande vid lek.

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

[Erik_92]
0

Sydamerikanska ciklider ja, hade varit grymt kul med zebraciklider men det vågar jag inte testa att släppa ner.
Bra tips dock, får väl ta och kika lite i mina lokala zoo-affärer.

Eliinn
0

#3 Varför inte zebraciklider?

/Elin

[Erik_92]
0

#4 Jag har fått uppfattningen av att de ska vara väldigt arga, kanske är taskiga mot mina mindre praktbotior :(

Eliinn
0

#4 Jag har haft zebraciklider ihop med praktbotior en gång i tiden och det var absolut inge problem :) Praktbotiorna var små då också.
Men ja Zebraciklider är tuffa och tar stora revir i akvariet och går in med att det är störst bäst och vackrast…

/Elin

[Erik_92]
0

#4 Kanske är värt ett försök då, om man lägger i dem när de är små minskar väl chanserna för bråk :)

Eliinn
0

Det skulle förvåna mig om det blev nå problem faktiskt. De praktbotior jag haft iallafall har vart ganska tuffa de med, lite därför det fick byta hem tillslut.

/Elin

[Erik_92]
0

8# Mina är jättefega, 20cm bjässarna flydde som guppys när min lilla paletthane jagade bort dem..

Eliinn
0

#9 Jasså, var väl mina som var lite ovanligt kaxiga då kanske. Det hade en tendens att "putsa" de övriga fiskarna i gälllocken vilket såklart störde de utsatta fiskarna som försökte fly undan… Blev också jättebjässar och passade inte längre ihop med mina Malawiciklider.

/Elin

[Erik_92]
0

Nu har jag inskaffat mig ett litet par zebraciklider, mina blåciklider som är lite större markerar sitt revir ibland men i övrigt är det lugnt och fint! :)