Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 4125 ggr
Mantissa
0

Insjö biotop - invånare?

Jag planerar en insjöbiotop med abborrar som enda "säkra" invånaren än så länge. Kanske bara blir ett gäng sånna, de är intressanta och vackra nog i sig själva.

Men jag skulle gärna vilja ha någon form av algätare också. Malar passar ju inte in, men kanske någon snäcka eller räka skulle kunna göra jobbet? Vattnet kommer vara surt och mjukt och hålla ca 18 grader. Några förslag?

Skulle även vilja ha tips på passande växter till detta projekt.

-Cissi-
1

Underbart projekt! Ska definitivt följas! ^^ Om du vill ha snäckor i akvariet så kan du ju plocka utifrån på samma ställe du tänkt få tag på abborrarna? utan för mej så finns det snäckor i å-kanten.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Mantissa
0

Kanske kan vara en ide! I "min" å som rinner här utanför finns både öring, aborre, någon gädda och musslor. Ska finnas (eller funnits?) flodkräftor också, men jag har aldrig set någon sån. Annars skulle det vara coolt med någon kräfta (ej vildfångad, men det finns ju uppfödare), men de kanske gör skada i akvariet? Inte för att de äter mycket alger men endå. Ska hålla utkik efter sniglar!

Nwmo
1

Följer! :) Hur stort akvarium ska du ha dem i?

- Emil

Mantissa
0

Åh jag vet inte exakt antal liter men runt 700 sa de. Jag fick det till skänks så jag har inte kollat det ännu. Används just nu som "växthus", men ska fyllas så snart pumpen är lagad (ska få ändan ur bara) så jag kan ta å vatten. Velar fram och tillbaka ang grus/sand/lera. Vill ha ganska low tech, men inte helt. Kan tänka mig ett bakgrundsfilter eller någon annan diskret lösning.

* hittade ett måttband på bordet när jag plockade av så jag passade på och mäta. Akvariet var visst bara 450 liter. Varav ca 90 liter går åt till substratet. De jag fick det av hade alltså ganska jättefel😛
..Nåja, skåda inte given häst.. och allt det där

Nwmo
0

Okej! Här har du lite info om Abborrar: http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1527&SOK=1 (Om du ville läsa på lite) ;)

- Emil

Nwmo
0
Nwmo
0

Flodkräfta: http://zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=62 (Den borde funka, tål ju tempen)

- Emil

Mantissa
1

Musslor verkar för svåra. Akvariet är ganska djupt så jag vill inte behöva gräva i botten efter dem för att plocka upp dem för matning "hela tiden". Den musselsort som skulle vara intressant för mig (flodpärlmussla) är dessutom fridlyst har jag för mig.

Nwmo
0

Okej :) Kräftor är ju lättare.

- Emil

TccT
0

Kräftor tar gärna fisk som är på botten om dom hinner nypa tag i den. Kräftorna och snäckor borde bli kräftmat. Annars funkar det men risk för att själva bli uppätna vid skalömsning då dom är mjuka. Finns dammsnäckor men kanske för små för abborrarna? Risken för griniga abborrar mot varandra och även andra finns oxå. Men dom är fina även om blir bara en abborre

Twili
2

https://www.youtube.com/watch?v=2ESpOPHen1g

vår sjöbiotop, växter, sten + vatten = allt ifrån sjön…

Abborrar är svåra att få att äta såvida de inte är riktigt nöjda. Annars är de ganska lika ciklider i beteendet, väldigt intressanta.

~Alla marsvin förtjänar ett hem. Alla hem förtjänar inte ett marsvin~

Nwmo
0

#11 F*n vad snyggt!

- Emil

TccT
1

Inte ofta det är svårt att få abborrar att börja äta. Kan reagera på något i kranvatten ibland så har man otur får AquaSafe eller liknande användas. Hoppas inte akvariet i länken är nystartat med all fisk och rejäla matning.

wille_wille
0

Hittade en bra sida där du kan se vilka fiskar som finns i Sverige:

http://www.finnake.se/fiskar/fiskar.html

Står inte så mycket info om dom men om någon verkar trevlig kan du ju alltid googla

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

TccT
0

#14  Bara en snabb titt på vetenskapliga namnen i den länken så finns det gamla och och helt fel.

wille_wille
0

Tänkte mest för att se vilka som finns, googlar man så brukar man väl använda populärnamnet (t.ex. abborre) eftersom dom ändrar de latinska lite då och då.

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Nwmo
0

#16 De ändrar det latinska för ofta :P

- Emil

TccT
0

Jo det är jobbigt med ändringar när det gäller akvariefiskar oxå när man väl lärt sig så ändras kanske både släkte och art. Nu ändras det väl inte så ofta ändå. Tycker att en sida som är aktiv med tanke på hans senaste uppdatering borde det vara koll på sånt oxå. Inte nyligen ändrade släkten och artnamn till exempel så ingen lär in gammalt som läser på den sidan.

Mantissa
0

#11 snyggt! Har du lust att lägga upp info om karet? Volym, filtrering, arter mm

Twili
0

#19 Vi har inte lagt ned mycket pengar på karet, vi ska endå sälja det snart. Det är på 400 L, och vi har en vanlig gammal pump i det som filtrerar o ger syre. Men skulle till andra som verkligen vill satsa hårt på biotop att skaffa ett riktigt bra filter, tex ytterfilter. Sjöar är ju väldigt fina o rena egentligen, i akvariet blir det lätt smutsigt, de bajsar ut väldigt mycket jämfört våra vanliga tex. sällskapsfiskar. Vi byter vatten ofta just för att vi har så dålig pump.
 Dieten är ganska svår faktiskt. Vi ger massor av mygglarver och mask, och ibland bröd (dock äter inte abborrarna bröd) men det krävs mycket av varje. + att brödet löses upp i vattnet och grumlar det. Så fundera igenom maten väl, såvida ingen här har bra tips.
 Arter är jag inte så duktig på, främst för att de ser så lika ut. Abborre, Gärs, + "mört"(olika sorters vitfisk..)

Taggeman
0

Här en länk om fiskar i olika miljöer att gå igenom.

http://www.maretarium.fi/mare/4_1_se.php

En fisk som jag skulle ha i svensk biotop är sarv en vacker fisk med röda fenor.  http://www.regeringen.ax/naringsavd/fiskeribyran/sarv.pbs

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

TccT
0

Det är inte svårt med foder. Storlek på fodret beror på fiskens storlek men koipellets, vanliga räkor i småbitar, fiskbitar, mysis, flingfoder, ärtor går bra men bröd kan man skippa för att inte skita ner vattnet.

Sarv, mört, björkna, löja, abborre, brax är dom fiskar som syns i videon.

Mantissa
0

Jag har en tjärn inte så långt ifrån mig som nästan är svartvatten. Den ligger delvis i en torvmyr så vattnet är supermjukt och surt (det är vattnet i allmänhet häromkring men detta måste vara extremt). Jag är jättesugen på att försöka återskapa just den tjärnen. Fiskarna där är även de annorlunda. Abborrarna är nästan svarta och gäddorna lika så. Men de kanske tappar den färgen när de får flytta till en mer upplyst miljö? Sedan har jag noll koll på vad som växer under ytan då det blir skitdjupt precis utanför landkanten. Det är ju mossar som växer ut en bit. Vit näckros finns det, men inte så lämplig i akvarium.
Alternativet som jag är mest inne på är att försöka återskapa en bit av den å som rinner längs med min tomt. Det behöver inte vara ett strömmande akvarium för det finns många lugna partier på ån som är nästan sjölika. Jag vil inte ha så mycket fiskar. Visst är det fint med liv och rörelse, men det är glest mellan fiskarna här i vattendragen (om man inte kommer mitt i ett abborrestim). Så jag vill ha bara en eller max två arter. Abborre+ ål skulle vara drömmen:)

Twili
0

#23 ål är fridlyst :-)

Mantissa
0

#24 Verkligen? Men de fiskar dem väll kommersiellt?

Sleggyman
0

Om det är flytdy du är ute och knallar på så va väldigt försiktig. Heltplötsligt kan det de vika och du hamnar under den samtidigt som hålet du föll igenom sluter sig ovanför dig. Det hände mig när jag var liten men jag hann få tag i en grästuva innan jag försvann. Ändå så hann jag försvinna upp till halsen på 1 sec.

Mantissa
0

Jodå jag är van myrar, jag vet riskerna. Har hittills bara kommit ner till höften jag ;P

Taggeman
0

Har du inte små öringar i svartvatten tjärnen?

Här lite fakta om fiske i norr region.  http://www.lansstyrelsen.se/gavleborg/SiteCollectionDocuments/Sv/publikationer/2011/Fiska_i_Gavleborg_webbversion.pdf

Man kan fiska ål i sötvatten under vissa förhållanden. Jag kan tänka mig att du kan ha ål ett tag o sen släppa ut där du tog den.

Eller göda upp den till 60cm  o ha den som mat 😂

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Mantissa
0

Nej i tjärnen finns ingen öring vad jag har sett. Bara abborre och gädda (verkar inte ens finnas mört!). Däremot har jag bäcköring i ån här ute. Men bara små, när de blir stora simmar de upp till sjön 2 km längre upp:)

Det verkar som att ålen är undantagen förbudet här uppe, men att den måste vara över 65 cm lång för att få fångas. Lite stort att ha i akvariet kanske:) Inte för att jag trodde det skulle gå, har heller aldrig sett en ål här men har hört av grannar att det ska finnas småålar i nån bäck häromkring.

[tlundegard]
0

http://www.lansstyrelsen.se/vastmanland/sv/djur-och-natur/fiske/Pages/Rodlistade_arter.aspx Tycker att det är idiotiskt att ålen får fiskas, då den faktiskt är hotad, och uppmanar er att inte äta ål (om ni nu gör det). :(

TccT
0

#30 En lite lustig sak som fortfarande står om ålen på deras sida är att det går att få dispens av Fiskeriverket som inte finns längre. Det går att skicka meddelande om man ser nåt fel på sidan så jag gjorde det. Skriver det så inte andra oxå gör det så dom får flera såna meddelanden

Mantissa
0

Jag vet inte ens om det är riktiga ålar de har sett i bäcken här uppe. Det ska vara "ålyngel" och mig veterligen så fortplantar sig bara ålar i sargassohavet? Eller är det bara en viss sorts ålar?

-Cissi-
0

Du kan kanske inte fånga nån ål och se ifall det värkligen är en ål då? utan att den tar skada, får man göra så förresten?

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

TccT
0

Nejonögon kanske?

Mantissa
0

#33 Får göra en expedition dit i sommar och se om jag får tag i någon

#34 Nej den finns inte här vad jag vet

pluntan
0

Apropå ål, vad jag hört så planterade man in en massa ålar i svenska sjöar. Men de hade svårt att föröka sig. Därtill har man byggt masssa dammar, särskilt vid små industriorter så ålarna har inte kunnat vandra. Så har du sett små ålar ska du vara glad, för i mina öron låter det helt otroligt. För enda jag hört är att de inte förökar sig i våra sjöar som du själv säger.

Iglar är också avlånga när de simmar, snok simmar i vatten fast med huvudet ovanför.

pluntan
0

googlade lite fort, tydligen är ålen steget innan att klassas som utrotad :( Men den ska fortplanta sig i sargasso, sen vandrar 3 åriga ålar upp i insjöarna här och växer på sig, sen vandrar den tillbaka mot havet för att göra bebisar och det är då på vägen ut som vi fiskar upp den.

Förövrigt verkar det inte vara någon som än riktigt vet allt om hur det egentligen går till, det är det jag skrev nu som vi än så länge vet om ålen :)

O japp, abborrar är snygga fiskar. Ryggfenan sticks lite bara ;)