Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 4642 ggr
[Jens]
0

Elefantsnäckor - bäbisar?

Jag har fyra elefantsnäckor. Kan jag ha den oturen att det är fyra stycken av samma kön? Kan vara så men jag är dock nyfiken på om det finns någon som har erfarenhet av att föda upp bäbisar av elefantsnäckor eller har lyckats få det. Hur gick det tillväga?

Hell
0

Jag hade två av samma kön. ;) Sen rätt värden för elefanter då, inte under pH7,5, lite varmare i karet 26 - 27 tror jag, Hur och sen mata på. Hur länge har du haft dom? Vad är det för färg? Lite beroende på tror jag det tar 3 - 4 veckor för honan innan ungen "föds". Ungarna är små minikopiorna av föräldrarna, och så länge du inte har något i akvariet som vill äta upp dem kommer det gå bra.

Vissa färger är även svårare än andra.

På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr

[Jens]
0

jag har 'gula' och det är ca 25-26 grader i akvariet. Hur ser deras ägg/klasar ut?

-Cissi-
1

Äggen läggs ett och ett i akvariet, så kan kanske vara svåra att hitta.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Hell
2

#2 och #3

Äggen läggs inte i akvariet, utan i honans skal. De har som en liten flik vid skalet, när ungen är redo (~1 cm stor) kommer äggpåsen släppas ut genom fliken, ungen befrias från den lilla slemsäcken och kryper ut ur den, ser ut som en liten miniatyr av föräldern. :) Jag ser ofta att mina honor har släppt sin unge på att det sitter fast en liten vit, genomskinlig slemhinna i en växt. 

De gula är lättodlade, så har du av olika kön borde det inte vara något problem. Hur många centimeter är de? Det tar ett tag innan de blir könsmogna.

[Jens]
0

Men då undrar jag om inte jag har sett dessa 'slemmiga' sakerna i akvariet. Jag såg när jag skulle flytta en rot där det satt två st slemmiga saker under roten som jag inte kunde lista ut vad det var. Kan det månne vara ägg? Jag ska se om jag kan ta en bild och återkommer.

Tack så mycket för all info jag har fått av er alla! Det gör att jag förstår lite mer om dessa fina snäckor!

Hell
1

Är det en ny rot och det är en större hinna/slemklump kan det vara en proteinhinna från roten. Äggsäckarna är väldigt små och försvinner snabbt. :)

-Cissi-
0

#4 Ah :P tänkte att det kunde vara så som men sandsnäckor, men kollade i Snäck lexikonet och där stog det att dom lägger dom en och en :P

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .