Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 846 ggr
TccT
1

Svenska amfibier

En tråd här på forumet, låst nu, handlade om det är ok eller inte att ta in rom av salamander. Det finns dom som tycker att alla trådar som handlar om sånt ska tas bort. Jag tycker däremot raka motsatsen. Andra som funderar på att ta in rom/yngel lär sig genom att läsa i just såna trådar om det är tillåtet. Någon som lärt sig det till exempel här kanske i sin tur lär någon annan som tänker göra så.

[dynamitella]
1

Det är därför jag inte tar bort trådarna, utan bara låser de som går över styr :)

Bra sagt. Sånt borde stå. Jag ska mecka ihop en artikel sen som förklarar lagen i detalj, och vad som är okej och inte.

TccT
0

Skulle "odlade" salamandrar, eller andra, dyka upp till salu måste det ju gå att bevisa bakåt att dom är lagliga efter djur fångade innan fridlysta. Vill man ha nåt så går väl tyvärr allt att få tag i. Kanske finns någon park som är med i nåt projekt eller har tillstånd ändå som får fram ungar. Men tror knappast dom säljer eller kanske ens får sälja till vem som helst. Ett bra sätt är i och för sig att fota bland annat magens mönster ibland som skiljer sig hyfsat bra.

[dynamitella]
0

Samma sak med klockgrodor. Bombina bombina går knappt att få tag i (men går.. ja), medans det ändå är en hårt utrotningshotad art i Sverige.