Nu är dom hemma!
Idag åkte jag och hämtade mina efterlängtade Japanska eldbuks salamandrar. Det blev 2 st snyggingar som beställdes från Hornbach för 79kr/st. Det blev en liten lång restid hem pga inställd buss. Tog 3 timmar istället för 1tim 30min. Men det var värt det. Dom är iallafall pigga och glada. Såg att dom hade fått några små sår på ryggen och fötterna, men det läker nog snabbt. Lite bilder på dom och akvariet:
Locket är bara öppet för att jag skulle fota dom i bild #2

Fina😊
Kan även lägga till att dom bor med några guppys
men vart ligger hornbach. Jag bor i Ekerö.
Åh va sugen jag vart på att skaffa igen! Hade som yngre :)
#2 Vad fint du inrett deras akvarium!
#6 Om du Googlar så hittar du! I Sundbyberg eller i Botkyrka. Jag vet inte vilken som ligger närmast dig.
ok tack #16. Sundbyberg ligger närmast. Men finns det fåglar, reptiler/amfibrier, gnagare och fiskar
Tillbehör till nästan alla djur. Men det finns bara en fiskavdelning och inget mer!
jaha ok men är det bra priser för fisk avdelningen och tillbehören och finns det bra garantier för djuren och tillbehören.
Bra priser på alla tillbehör och på fiskarna. Mina fiskar som jag har köpt därifrån har levt länge
ok tack #13
haha så sött och fint 😊 blir nog något liknande när man ska försöka odla öronålen här hemma.
Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.
Hade dom små sår och skador när du fick dom? Det ska man abslout inte acceptera då svårt att veta varför och hur det kommer att gå för dom. Kna vara småsår som läker men problem oxå. Ta kontakt med affären idag och prata om såren du såg när du kom hem. Är det tån på vänstra foten? Väldigt svårt att säga men hoppas inte något som jag varit med om förr. Börjat med till exempel att tårna får sår och sakta försvunnit. Den gången var det parasiter och blev bra med medicin. Kan ju vara inkörsporten till bakterieangrepp annars. Men ta kontakt med affären idag om dom.
Kanske vattnet som inte kommit iordning om nystartat? Kom att tänka på den där grottan. Är den öppen på baksidan så dom kommer upp till ytan om dom simmar in i den så inte kan bli som en fälla?
#20 Ursöt liten krabat!
Hoppas salamandrarnas sår läker ut fint!
#4 Tack! #7 Dom är lätta att hantera och kräver inte så mycket. #8 Tack! #15 Hoppas att det går bra för dig med dina öronålar. Jag hoppas på att jag fick en hona och en hane så jag kan odla på dom när dom är äldre och när jag ar mer plats. #21 Tack! Hoppas också på att det läker fint.
Dina djur ser verkligen ut att trivas 🙂
Kan man ha sådana med killis? :)
- Emil
Hur går det med den skadade salamandern?
MM
#25 Ja, jag hoppas det. #26 Jag vet inte, dom kräver ju en landsdel. Men jag skulle kunna tro det #27 än så länge går det bra
Lite bättre bild på en av salamandrarnas skador. Skickade mejl till Hornbach om detta men har inte fått svar Äppelsnäcka ligger där då jag hittade den uttorkad på golvet då den smet igår när jag fixade till akvariet. Dom borde väl lukta äckliga om dom är döda? Den här luktar inte alls äcklig. Så ska se om den lever
Räcker ett 50/60l för två st och två killis? :)
- Emil
Kan du länka zoopets artbeskrivning? (Salamandrarna)
- Emil
http://reptiler.ifokus.se/articles/4d714e1ab9cb46221d0611d2-skotselrad-eldbukssalamander Eller http://www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=amphibians&specie=c_pyrrhogaster Detta gäller då japansk eldbukssalamandrar (Cynops pyrrhogaster) Mina bor i ett 60L kar med 5 små Guppys och en liten groda, så jag tror att 2 kilis går bra
Några speciella saker man bör veta? Hur stora blir de?
- Emil
#35 Dom blir runt 15 cm stora. Man ska mata dom helst 2 gånger i veckan, annars kan dom bli överviktiga. Jag ska börja mata dom på söndag med mygglarver. Ha en land del Dom vill helst vara 2st så dom inte lever ensamma Växter. Temp: 15-20 grader. Om det blir över det som på somararna så kan du ha en fläkt som når vatten ytan. Eller ta en flaska med vatten och stoppa in den i frysen. Sen när vattnet är fryst så stoppar du ner den i vattnet så kyls det ner lite.
Ingen doppvärmare Pump är bra att ha så det inte blir så smutsigt
Jag ska nog skaffa Kinesiska.. Om jag ens skaffar någon salamander :P
- Emil
Ok. Kan det vara så att dom inte är i vattnet för att dom har såren? Det kanske gör ont när dom är i vattnet. Läste att om dom är ovanför vattenytan mycket så ska man undersöka värdarna. Tycker ni att jag ska göra det?
Kolla upp värdena! :) De kanske fortfarande vänjer sig vid den nya miljön? :]
- Emil
Då ska jag göra det. Dom har varit i vattnet mer än igår iallafall.
Jag har dåliga och bra saker jag vill säga. Vi börjar med dom bra: Jag hittade en Amano räka i mitt kar! Jag sålda alla mina räkor för 1 år sedan och denna rackaren klarade sig :) Dom dåliga sakerna: Inatt så gick båda upp till salamandrar himmeln :(. Troligtvis pga såren. Ledsen när jag hittade dom livlösa nere på botten i akvariet. Nu får jag se om jag har garanti på dom och om Hornbach beställer in nya. Det såg verkligen ut som att dom led av dom här såren. R.I.P :(
#43 Beklagar! Verkligen tråkigt! Men visst borde affären kunna beställa hem nya till dig - med tanke på att såren fanns redan vid inköpet är det ju uppenbart att detta inte var ditt fel.
Grattis till Amanon! 🙂
synd för salamandrarna. 😕
Tråkigt men hade en känsla av att inte var "bara" skador. På senaste bilderna syns det ju att såren var ruggigt stora.
😕
Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.
Salamandrar är väldigt känsliga, har dom blivit fel behandlade under färden från grossisten till akvariet så kan det gå illa.
Ett citat från Zoonen.
När det gäller att handskas med sin salamander måste man vara mycket försiktig eftersom deras hud är mycket ömtålig. Saltet och värmen från vår hud kan vara nog för att skada djuren. Måste man ta i dem är det lämpligt att fukta handen ordentligt i det vatten som redan finns i salamanderbehållaren. Kom också ihåg att salamandrar är groddjur och att det bland dem är vanligt med giftigt hudsekret. Var alltså noga med hygienen. Tvätta händerna direkt efter att du hanskats med ett groddjur.
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
Minst lika viktigt att skölja av händerna innan om man måste hålla i till exempel salamandrar. Man kanske har tvättat så lite rester av tvättmedel, diskat, hårgelé och så vidare. Kan ju räcka med en enda gång med otur. En bra sak kan vara såna där blåa skurhandskar eller engångshandskar som man oxå har vatten på först såklart.
Jag vet att man måste rengöra händerna innan man tar upp dom. Men dom som jag hade har jag inte tagit upp med händerna. Rörde inte dom innan dom dog. Men nu sitte jag på bussen och ska hämta dom 2 nya som har kommit in
Nu är jag hemma med dom nya salamandrarna som kom med utan skador:). Man ser skildnad mellan dom förra och dom här. Det är att dom förra vägrade vara i vattnet mesans dom här hoppade ner i vattnet på direkten.
Det låter ju lovande ser fram emot att se en bild på de små rackarna :)
så sööt❤️