Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1296 ggr
mio_AH
0

behöver jag ha jordbotten?

Behöver man ha jordbotten om man ska använda pmdd och inte gör vattenbyten speciellt ofta? Jag gör vattenbyten ca 1 gång varannan eller vart tredje vecka, räcker det?

Läste att det fanns 2 olika sätt:

1: att man gör vattenbyten 1 gång i veckan och samtidigt häller i gödningen.

2: att man nästan aldrig gör vattenbyten och häller bara i gödningen när det behövs men det stod också att man måste ha jordbotten då.

millan2000
0

Jag har engelsk sjösten o det år utmärkt att använda pmdd. Jag mailade med haack's som säljer det o han sa inget om att man måste ha vattenbyte varje vecka el jordbotten. Du behöver ju inte ha i pmdd varje vattenbyte ens. Jag gör uppehåll nu då alger tyvärr också frodas märkte jag. Gå in på deras sida www.haack.se/pmdd eller maila dom direkt om du är osäker. Det gjorde jag,innan jag köpte det!

mio_AH
0

#1 tack då litar jag på dig ( och haack) för jag har med engelsk sjösten.

Det är från haack som jag köpte detta. :)

millan2000
0

Bara du blandat rätt, tar rätt dos osv så ska det gå bra :)

[tlundegard]
1

Varför skulle man behöva ha jordbotten när man har pmdd? Det är väl snarare tvärtom? Har man jordbotten så får de flesta växterna tillräckligt med näring genom rötterna, pmdd skulle isåfall vara till flytväxter eller växter som har lättare för att ta upp näring genom bladen. Gör du vattenbyten varannan vecka så kan du ju annars tillsätta dubbel dos pmdd vid vattenbyte, istället för enkel dos varje vecka ;)

millan2000
0

Detta står på haack's sida "Dosera sedan 10ml från varje flaska till 100liter akvarievatten(totalvolym) Tex 250liter akvarium bytt 35% av vattnet dosera PMDD med 25ml av varje flaska. " Så jag skulle inte rekommendera dubbel dos bara för att det dröjer en vecka längre med bytet. Man har ju i pmdd för att man byter ut vattnet. Det är nog inte så att akvarievattnet är helt utan pmdd bara för det går en vecka extra. Dessutom får växterna näring från skit o sånt i botten. För många verkar pmdd vara nåt oumbärligt. Har man ett väl fungerande kar o växterna ser friska ut så kan det vara så att dom inte behöver pmdd. Man kan få grönare än man ber om…

kallepudas
0

jag har igång 2 st jordakvarium & skulle inte våga mig på att göda dom med pmdd för då tror jag det blir övergödning & det är nog inte bra.

millan2000
0

Enligt haack så spelar det ingen roll hur ofta el hur sällan du byter vatten! Alltid enligt anvisning!! Meilsvar från haack's: Alltid enl anvisning ;) /Peter Therese Carlsson skrev 2013-05-16 18:22: Om man byter varannan var tredje vecka,bör man dubbla dosen då eller köra enligt anvisning? Med vänlig hälsning, Therese Skickat från min iPad

[tlundegard]
0

Man får väl göra som man vill. Jag vet de som kör enkla doser en gång i veckan, dubbla doser en gång i veckan, dubbla doser varannan vecka osv. Inget är rätt eller fel. Jag tycker att man först ska fråga sig om man behöver pmdd, sen hur mycket (enkel eller dubbel dos). Men doserar man enkel dos varannan vecka blir ju det i princip lika med halv dos varje vecka..

millan2000
0

Precis det jag sa att man kanske inte behöver pmdd om man har ett välfungerande kar. Däremot ska man INTE experimentera med gödningsmedlet. Om tillverkaren säger nej…varför skulle man chansa?! Tyvärr stämmer inte ditt resonemang…det beror ju på hur mycket o ofta du byter vatten… Men visst var o en gör på sitt sätt men det är INTE REKOMMENDERAT att dosera.pmdd annat än enligt anvisning!

[tlundegard]
0

Det handlar inte om att experimentera, det handlar om att räkna ut hur mycket av vilken näring växterna behöver. Alla växter har inte samma behov, allt vatten innehåller inte samma ämnen. Men som nybörjare är man nog ute på lite djupt vatten om man på en gång börjar tänka så. Jag utgår som sagt efter att TS gör rekommenderade vattenbyten varannan vecka. :) P.s. Tänk på tonen..

millan2000
0

Det var ingen ton alls,men om du kände dig träffad upplevde du säkert en ton,som dock ej fanns. Stora bokstäver i detta fall var för att POÄNGTERA! Inte skrika. Det är tillverkaren av pmdd som säger följ doseringsanvisningen. Det har inget att göra med om man är nybörjare eller ej. Har man växter med väldigt olika näringsbehov,ja då har man lite problem för det blir svårt att tillgodose allas behov då. Övergödsling är knappast bra. Många har fått rejäla algproblem o då handlar det om mörkläggning o storrengöring. De vanligaste akvarieväxterna klarar sig bra med den naturliga gödning som finns i karet. Nu lägger vi ner diskussionen, hon har fått var på sin fråga o år själv välja om hon vill följa tillverkarens doseringsanvisningar eller dina. Så vill du fortsätta dividera gör gärna det,men jag har sagt mitt färdigt i detta fall. Ps vill du som ställde frågan söka mer info,gå in på zoopet,där finns mycket kunskap att hämta. Alternativt maila haack själv,om svarar snabbt. Bästa rådgivningen får du givetvis från tillverkaren! Ds

[tlundegard]
0

TS: jag kan varmt rekommendera det här forumet: http://plantswap.se/viewforum.php?f=20 Där finns mycket nyttig information om i princip allt som har att göra med akvarieväxter. Länkade till kategorin som handlar om gödning :) Haack håller dessutom till där.