Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1700 ggr
[Geekinblack]
0

Mitt 30L

Funderar på mitt 30L zolux kar som står i köket, om man ska skaffa nya invånare. Finns väl inte så mycket som kan gå i 30L men ändå.

Pojkvännen har fått upp ögonen för Kampfisk så det kanske blir en sån, men idag började jag fundera på dvärgklogrodor? Jag har letat och letat efter information men det finns knappt någe alls på internet! Är 30L för litet för ett par grodor? Tänkte eftersom dom bara är runt 3cm stora?

Zureel
0

Jag vet inte hur stort akvarium de behöver men har läst på flera ställen att man inte bör ha färre än 3 st tillsammans då de är sociala.

lelli
0

Är för litet, de behöver minst 100l

http://web.comhem.se/~u73609381/

[dynamitella]
0

"Minst" är kanske lite att ta i, däremot är det bättre med större. Ca 50-60 liter för tre småttingar går utmärkt.

Men inte ts. 30 liter. Så det är kanske inte så relevant :)

[Geekinblack]
0

Bra tack då vet jag! :) då blir det inga grodor i det karet :) en Kampfisk passar bättre isåfall :) 

Har dock ett 63 liters stående.. hm.. hehe…

[dynamitella]
0

Då var det löst ;)

Kampfisk och grodor coming up. Haha.

[Geekinblack]
0

den där web comhem sidan har jag försökt komma in på under hela dagen men sidan bara bryts för mig…

[Geekinblack]
0

Nee det funkar inte :/ zoonen funkar men inte web.comhem. Kan vara mitt antivirus som blockar sidan iofs för det kom upp en "sidan hade en trojansk häst" varning när jag klickade första gången och sen dess har det inte gått… aja, jag ska fokusera mer på att läsa om Kampfisk då det iaf lutar åt att det flyttar in en sån i köket i sinom tid :) såvida det inte finns nå annat kul :O

ElmerKrudd
0

#8 Kom upp samma för mig när jag försökte mig på den ..

¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤

wille_wille
0

#8 & #9

Så här står det på http://web.comhem.se/~u73609381/:

"AFRIKANSK DVÄRGKLOGRODA Den här sidan handlar om den allt mer populära akvariegrodan Hymenochirus Curtipes. Med följande information hoppas jag kunna ge akvaristen mer glädje av sina grodor, och grodorna en bättre livskvalite. MISSFÖRSTÅDD GRODA Ofta får man höra att dvärggrodan är skygg och känslig. Ett vanligt problem är att grodan måste tvångsmatas och den ger lite eller ingen glädje åt akvaristen där den ligger gömd dagarna i ända.

Allt detta är helt onödigt, och bringar naturligtvis även grodan en hel del lidande. Med rätt inredning och skötsel får vi en helt annan bild av grodan.

LIVLIG OCH SOCIAL

Sanningen är att detta är en livlig och busig krabat. Den är social, blir snabbt handtam och kommer när man "ropar". Genom små förändringar i ditt akvarium kan du snart uppleva dina grodor i dess hela prakt. Glatt simmande vid frontglaset, solandes mitt på sanden eller slumrande i vattenytan så bjuder denna groda alltid på trevliga och roliga stunder framför akvariet.

KUNSKAP OCH FÖRSTÅELSE

Genom att lära oss mer om våra grodor kan vi ge dom god livskvalite och tolka sjukdomssymptom. Vem vill egentligen ha en olycklig, sjuk groda som aldrig syns? Läs vidare på sidan med hjälp av länkarna till vänster och lär dig bli en skicklig grodskötare och tala med dina nya vänner!"

Jag vet att man egentligen inte ska kopiera rakt av men det borde vara lite mer ok om man skriver inom citattecken samt skriver källhänvisning?

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

[Geekinblack]
0

#10 Ahaaa tack :)

Ja annars har jag ju läst det nu så då kanske någon kan radera inlägget ;P

Krille12
0

#10 Det är lagligt att citera en text och skriva källa, det som är olagligt är att använda någon annans text som sin egen.

Medarbetare på Vetenskap.

[dynamitella]
0

Jag tycker att allt kan få stå kvar :) Vill ts. att tråden ska låsas går det bra.

[Geekinblack]
0

Tjaaa jag är tacksam och nöjd med mina svar! Du kan låsa tråden om du vill, annars spelar det inte mig någon roll om den är olåst :)

[Geekinblack]
0

Nu blev det en massa prat om eldbuksalamandrar i olika trådar här så jag läste runt lite och blev intresserad av dom också! "Även om arten är liten bör de ha ett akvarium stort nog för salamandrarna att kunna simma runt i. Trettio liter fungerar bra till någon enstaka salamander." då kanske jag kan ha två sånna? 😃

Här stod det en massa om dom :)

http://terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=amphibians&specie=c_orientalis

[Geekinblack]
0

Okej, vet int om någon hänger med i denna tråd längre, men jag känner att 30L är för litet för små salamandrar :/ kanske hoppar idén om killis i 63 litarn och har salamandrar där istället… 🤔

lelli
0

Ja 30 liter kan ju vara svårt att få till landdel och vattendel till salamandrarna 63 kan nog funka 😉 de är ju inte de mest aktiva djuren man kan ha och kräver som sagt utrymme. Men då mina nu fått bebisar så är det kul att titta på dem, och leta efter bebisarna.

[Geekinblack]
0

Ja just, du hade ju fått bebisar från dina :D ja jag tror det kanske kan bli bättre om jag skaffar ett par till 63 liter… skulle du kunna ta kort på hur dina bor? Å ge mig lite inspiration? :)

Simmar dom omkring eller är dom stillastående djur?

lelli
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

har ju bilder i min tråd. "elbukssalamander bebis" .

Kan kanske bli lite litet med 63, du får väll kolla att det blir bra.

Jag har inga fiskar med dem men några posthornssnäckor går med dem. Jag tror jag ska göra om till dem snart, har skaffat ett större kar som jag tänkte ha en stor landdel i då ynglen vill ha mycket land sen när de är ca 3-6 månader.

De vuxna kommer när man ska mata dem och jag handmatar dem 😃 De simmar omkring lite ibland när man kommer och tittar på dem, men annars är de ganska stilla. ju äldre de är ju mer är de i vattnet.

här är en bra sida:

http://terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=amphibians&specie=c_orientalis

bild på mitt akvarium

[Geekinblack]
0

så mysigt dom har det :D nej jag tänkte inte heller ha några fiskar isåfall… jo det var bl.a den där sidan som gjorde mig intresserad :) det är där det står att det går att ha någon enstaka salamander i 30L men det lät så litet :/