Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettnybörjarhörnan
Läst 2944 ggr
Sweetbebban
0

9/5 Vattenvärden?

Jag har en viktig fråga ang. Vattenvärden! Vilket vattenvärde bör jag ha om jag ska ha Gurami, menar då KH, GH, PH, NO 2 och NO 3? Det jag mest undrar är det där med hur hårt vatten Gurami vill ha? Mitt ph ligger på typ 7 och jag har 0 nitrit. Men hur hårt ska vattnet vara för att dom ska må bra( Blå gurami, dvärg Gurami och mosaikgurami)? Tack på förhand;)

kallepudas
0

Hej jag blev lite fundersam över dina nuvarande vattenvärden….o i nitrit? 

Bor det inga i akvariet & vilken test använder du dig av?

Har man invånare i akvariet så bör man ju ha nån liten nivå av nitrit eller så är jag helt ute & far🙂

[Jens]
0

Det är sant som kallepudas säger så frågan är om du ska börja starta ett akvarium och är lite osäker på alla dessa vattenvärden? PH-värdet för labyrintfiskar ligger mellan 6-7,5 och det är väldigt skygga fiskar så det behövs mycket växter och mycket gömställen samt mycket fredliga fiskar i samma miljö. Det är inte så lätta att sköta egentligen för de kräver lite mer. Du kan läsa lite om labyrintfiskar här: http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&view=article&id=52 Här har du också lite information om akvarievatten: http://www.zoopet.com/artiklar/index.php#akvarievatten Berätta gärna om du haft ditt akvarium länge eller om du är nybörjare och hur stort akvarium du har m.m. så kan man hjälpa dig mer på traven =)

xanna
3

Har man mycket snabbväxande växter så kan faktiskt nitrit- och nitrathalten bli i princip obefintlig.

I mitt paludarium så tillsätts nitrat var vecka i en del av gödslingen. Trots det så är inte halten mätbar.

Kanske är det för det konstanta droppandet genom flera nivåer av filtrering. Kanske är det för att det finns så mycket växter som tar upp det, men trots fiskar och räkor så har inte jag heller det.

kallepudas
0

#3 Nån sorts nitrit måste ju ändå vara mätbar…så hur man mäter & vilken sorts test kanske spelar in men ett totalt nollvärde har jag nog svårt att tänka mig att många har.

testet jag har här hemma har  ju en skala från

0

0,0025

0,05

0,1

0,2

och så vidare…..

testet är ett jbl Nitrit No2

[Seaside]
1

Jag kör med teststickor och på dessa får jag oxå 0 som det lägsta värdet på Nitrit, sedan är det glapp upp till 10…

MagArne
1

Jag kör på seras nitrittest och det ger aldrig utslag i mitt 120 liters. Men det är 8 liter filtermaterial och låg belastning på fiskar så vore jo konstigt annars om det gav utslag.

Så fungerar filtret som det ska och är tillräckligt stort för att bryta ner matrester och avföring så är det inte alls säkert att testerna ger utslag. Nitrat kan det ju tänkas bli kvar då det inte kan brytas ner i syrerika filter men det är inte alls lika gift som nitrit och dessutom en utmärkt gödning för växterna.

kallepudas
0

#5 Konstigt test…

0,2-1,0 mg nitrit/liter=fiskarna visar  vantrivsel,ömtåliga fiskar dör.

hade nog haft noll i alla mina kar med sådana stickor…visar värdet på 10 så hade man inte haft en fisk vid liv.

[Seaside]
0

#7 Jag tycker att det fungerar bra 🙂. Har tom känsliga räkor i mitt kar och alla invånare mår ypperligt! Har haft Nitrit på värdet 10 och 25 tidigare med samma test, då jag hade fiskar som skitade ner mycket - fick göra mer delvattenbyten och rengöra filtret oftare då, men firrarna mådde prima.

kallepudas
0

#8 då mäter ditt test bara på ett annat sätt än vad det jag har gör.🙂

Men ditt värde på nitrit 10 är dödligt så egentligen var det ju inte en 10 på en riktig skala….redan 2.0 är ju dödligt om du hänger med på hur jag menar.

Zureel
0

#5 kan det vara så att det är ett nitrat test du har? man kan ha mycket högre värden av det än nitrit i ett akvarium utan fara för fiskarna?

CelsiusT
0

#8 Det är inte så att det på något sätt är visat i annat format? Att det motsvarar 0,1 respektive 0,25?

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Seaside]
1

#9 Just så 🙂. Jag hänger med.

#10 Det är ett s.k "Easytest" som mäter No3, No2, GH, KH, ph och Cl2

#11 På Nitrit-avläsningen går det från 0/10/25/50/100/250/500

Men nu var det ju inte mig det handlade om - ville bara inflika att även jag har 0 på min Nitrit. Vi kanske ska återgå till att hjälpa skaparen av tråden; Sweetbebban 😉

Sweetbebban
0

Jodå har invånare i akvariumet det är på 220L, och har haft det i typ 2 år (fast haft mindre akvarium i några år innan) dock flyttade jag det för någon månader sedan och då tömde jag ut vattnet och så typ som en liten om start blev det. Jag har ingen nitrit i vattnet och har alltid trott att det var bra, det har inte kommit någon nitrit våg än sedan jag flyttade det.. Hmmm hur kan det hänga ihop då om ni nu säger att det ska visa lite nitrit?… Men hur hårt vatten vill guramis ha? Och skulle man kunna odla mosaik guramis i ett 60L akvarium eller är det alldeles för litet, alla säger olika men ville höra lite med alla er med:) Tack för svar:D intressant det där med olika stickor, jag mäter med JBL easy test där det både mäter nitrit Kh, Ph och Gh.;)

kallepudas
0

Ja det var jag som tycker att när man mäter så bör ju testerna vara utformade att dom mäter på samma nivå som man vill….

alltså med nitrit så ska ju testen mäta mg/Liter..som den jag använder här hemma mäter ju på det viset..alltså en skala 0 till 0,025…….nästa nivå 0,05…sedan 1,0………

kan tänka mig att vissa tester så visar det Noll medans den jag har kanske visar på en nivå som den lägsta 0,025…

jag testade i mina kar….5 utav 8 kar…..brukar aldrig testa men jag fick förfrågan så fram med testet & gjorde mätningar….hade helt olika värden i alla kar….i två kar hade jag 0,1 i ett 0,05…..skillnaden är liten så på vissa tester kanske det endast visar 0.

kallepudas
0

http://www.akvariefisk.com/gurami.php

Här står det mjukt vatten….

Sweetbebban
0

Ja okej, hur kan det komma sig att du har så olika värden i dina kar? Är vissa nystartade och vissa inte eller beror det på något annat tror du? Ja det är nog olika på olika tester, men drar i alla fall slutsatsen att mitt vatten är okej när det har 0 nitrit, hoppas jag:D Okej tack vad bra att dom vill ha mjukt vatten då det är mycket mycket mjukt vatten i kommunen där jag bor;)

kallepudas
0

Att jag har olika värden i karen är inte så konstigt för vissa har högre belastning samt vissa har ingen filtrering alls & alla karen har olika filter samt att jag gör ju inte vattenbyten i alla 8 akvariumen på samma dag så jag är bara glad att jag har värden som är mätbara.

Så hade mitt nitrittest visat ett ett & samma värde..ja typ NOLL så hade jag nog reklamerat det där testet illa kvickt.

Många gånger hittar man gott om information om vilket ph,kh med mera som fiskar vill ha men Gurami var det värre med…eller så har jag letat på fel ställe.

MagArne
0

Det är svårt att få ett så lågt pH som 6 om vattnet är hårt så jag skulle tro att vattnet är relativt mjukt. Då man läser artbeskrivningarna och det står pH 6-7,5 så lär hårdheten variera nästan lika mycket.

Skulle tippa på att upp till medelhårt vatten under 10 °dH lär fungera bra.

Dock brukar de flesta vattenverk höja pH till ca 8,2 för att skydda vattenledningar mot korrosion.

[rolnor]
0

Det här med hårdhet på vattnet är väl inte så kritiskt? Har aldrig mätt och har aldrig haft några problem av detta. Däremot så har jag haft marmorguramis som stressat ihjäl tre pärlemorguramis så dom kan vara ganska knepiga ihop.

Sweetbebban
0

Okej tack för svar:) Jo då är det ju tur att dina stickor visar olika världen i dina kar kallepudas. Jaha okej, pärlgurami och marmorgurami är ju inte något av det jag vill ha i alla fall men tack för infot. Tror dock att det är väldigt individuellt det där, vissa har haft guramis som är guda snälla och vissa berättar om dom som bitit ihjäl alla, så får väll helt enkelt testa och se om jag får några snälla eller inte;) Min komun har väldigt mjukt vatten men då är det alltså okej? För man kan väll inte påverka det på något sätt?

MagArne
0

Du kan höja genom att tillsätta bikarbonat eller kalk. Ska du sänka så tror jag ett omvänt osmossystem är det bästa.

Men jag tror inte Gurami är så känsliga så det är värt att göra detta.

Taggeman
0

Dom har lättare att bygga skumbo i mjukt vatten. För bubblorna håller bättre utan att gå sönder. Det ser man om man tvättar håret i ex. regnvatten att det skummar mer.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

MagArne
0

#22 Ja, där sa du något mycket intressant 👍

Då låter det ju som om TS i stort sätt inte behöver göra något alls med sitt vatten. Möjligen sänka pH men det kanske sjunker till lagom nivå när det luftat ur sig samt med lite hjälp av rötter eller liknande.

Finns ju även bra preparat att köpa för att smidigt sänka pH.

Sweetbebban
0

Okej, tack:) Ja mycket intressant det där med mjukt vatten och bubblor:D Idag tog jag ph värdet och då var det typ 6.. Hmm det är alltid väldigt ostabilt och kan ändrats plötsligt är det normalt? Hur kan jag göra så att det blir stabilt och inte svajar? Jag gör nästan alltid jämna vattenbyte med lika långt mellanrum.

MagArne
0

#24 Ju mjukare vatten du har desto lättare svänger pH. För att få stabilare pH behöver du höja karbonathårdheten kH med bikarbonat. Det ökar dock pH också men är väldigt billigt.

Sen finns det buffrande salter som både kan höja och sänka pH så det håller ett ett bestämt värde enligt produkten.
http://www.pwss.se/product.php?productid=10094&cat=38&page=1
http://www.pwss.se/product.php?productid=10095&cat=38&page=1

Har ingen erfarenhet själv av Waterlife men känns lite dyr i längden till större akvarium.

Taggeman
0

När du byter ut vattnet så ha det nya vattnet i något kärl o låt det stå o mogna lufta bort kloret i ett dygn. Jag gissar du får mindre svängninar då. Man får även naturliga svängningar i Ph värdet det är lägre på morgonen o högre på kvällen o det beror på att det finns mera syre i vattnet på kvällen.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Sweetbebban
0

Jaha okej, ja jag vill inte ha för hårt vatten heller ju… Men jag byter vatten 1 gång i veckan o på samma dag typ alltid. Så gör det inget då om det ändras lite eller?