Ancistrus
Har lite frågor om Ancistrus 1.när blir dom könsmogna? 2. Var kan man få tag på ancistrusar som är ca: 6 cm som är Albino eller super rot. 3.hur vill dom ha sitt kar inrett?
dom blir könsmogna när dom är 6cm och du kan hitta några i akvarielagret
glömde att dom vill ha gömställen och mycket växter
1.när blir dom könsmogna?
vid 6-7cm
2. Var kan man få tag på ancistrusar som är ca: 6 cm som är Albino eller super rot.
kolla med privat personer, t.ex. blocket och din lokala djuraffär ifall nån lämnar in en större, normalt sett så är dom ca 3-4cm när dom säljs.
3.hur vill dom ha sitt kar inrett?
mycket växter, rötter är ett måste då dom äter det och behöver det för matsmältningen, grottor t.ex. kokosnötter
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Ok tack för svaren
Finns det ingen som har svar på ungefär hur lång tid det tar för dom att bli ca 6 cm? Så olika fort borde dom ju inte växa.. (Nu menar jag inte exakt, utan mer om det tar några månader, ett eller flera år..)
Det tar nog några månader, exakt vet jag inte men om dom har ett stort kar med varierad kost tror jag att dom växer snabbare :)
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
dom växer snabbare om man matar dom 3gånger om dan.
Presic som #6 Skriver, varierad kost, mata 3-4 gånger om dagen och vattenbyte oftare! Eftersom om man vill att de ska växa snabbt måste mata på mer så måste man göra vattenbyten oftare för att inte vattenkvalitén ska bli sämre, annars kan de dö för ynglen är ganska känsliga.
//GuUuLd,
-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties
Tack för alla svar allihopa!!! vet ni om det finns nån odlare i Kristianstad, Skåne?
Då ska jag försöka få dom att äta så dom växer snabbare ^^ dom har ratat både tabletter, gurka, brysselkål och potatis :/ ca 3 cm är dom..
#11 har du testat broccoli?
Opps! Jag menade BROCCOLI och inte brysselkål =)
Nej, det och zucchini blir väl nästa test.. Men jag tycker att dom borde ha smakat på något om dom är intresserade av att äta :/
En sak och tänka på är att låta det ligga i akvariet åtminstone 24 timmar så de får tag i den. Jag lade i en broccoli igårkväll och nu är den snart slut och de har ätit som tokar. Sniglar, malar och en del av mina fiskar.
Det har jag gjort, men det ska ju inte vara i längre än 24 timmar, då sunkar det ner vattnet.. Dom har simmat rakt förbi "godsakerna" utan att bry sig. Men jag får fortsätta erbjuda dom och vänta och se, det kan ju tydligen ta ett tag för dom att komma igång med maten på ett nytt ställe..
Tänk på att många malar är mest aktiva på natten, så testa lägga i det på kvällen. Så kan du se om det hänt något på morgonen :)
Dom är nattaktiva och jag har testat att lägga ner maten på kvällen. Ingen skillnad..
Prova gärna räkor också. Jag menar inte levande små räkor utan sånt man köper. Det kan ju vara så att de har så gott om mat i akvariet så de nöjer sig med det och är inte intresserade av att äta grönsakerna du lägger i.
Jag misstänker att de har börjat ge sig på mina växter så skulle föredra om de äter det jag erbjuder ;) Ska testa med räkor :) men dom är väl inte köttätare? :S
Mja, räkor kan de äta ändå… vad jag har sett på mina =)
Kanske skulle testa sallad?
#22 Mina får en varierad kost med mygglarver av olika slag, fryst artemia och räkor. Det gillar dom!
jag brukar ge mina gröna ärtor till mina fiskar och dom äter som tokar fast då är det från frysen
Putt*När dom börjar få skäggstubb är dom könsmogna då eller? Vill gärna ha mer info om dom som ni vill tillägga så skriv gärna:)
Får man komma in och ställa en fråga?😛
Behöver man koka grönsakerna först innan man lägger ner det i akvariet?:)
Ja, allt ska kokas som inte redan är mossigt i konsistensen :) Alltså behöver man inte koka gurka. Men allt annat bör vara mosigt och mjukt.
#27 Man brukar se skägg när dom är 4-5cm och blir könsmogna vid 5-6cm ungefär.
#28 Ja man behöver koka grönsakerna innan, det gör dom mjukare och lättare att äta för dom :)
Okey:) jag har en på sex cm med lite skägg längst ner vid munnen är det en hane eller hona?
Är nog lättare att säga om vi får se en bild😉
Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.
Dynamitella
Va? Jag trodde bara man kokkade för att det skulle sjunka av sig självt. Sätter alltid aubergine och zucchini ner i vattnet råa em är ju inte mjuka likt gurkan alls men det äts upp….
Kanske ska börja koka det då?
Kokar ju annat som morötter, broccoli och brysselkål…Då det är så hårt i konsistensen "/
Äts det upp är det ingen fara :) Mjukheten är för att underlätta bara. Klarar fiskarna av hårdare mat så är det bara att köra på!
Kan man ge lite kokt morot till malarna?:)
Kanske ska pröva att lägga auberginen i varmt vatten innan så den mjuknar till lite då jag sett Ancistrus påt men snabbt gått ifrån den zucchinin mumsar den på nästan lika mycket som snäckorna sen ser jag ju inte hurpass den äter om nätterna men den tittar fram ibland på dagarna :) Kanske dem blir gladare av något mer lätttuggat :P
Putt* jag har läst att en Ancistrus hane inte kan para sig med en större hona är det sant?
OT men läste någonstans att Ancistrus är runt 6-7cm (=könsmogna) vid 6-9 månaders ålder :)
#37 tror inte riktigt på det, men det kan ligga nått i det tex att en nyligen könsmogen hane och en fullvuxen hona på 15cm kanske kan bli lite klurigt
39# Okey har en hane som är 8cm och en hona som är långfenad, hennes kropp är lika stor men fenerna är ju längre;)
Då tror jag inte att det ska vara så stora problem, kanske lite klurigt i början för dom innan dom lär sej hur man ska göra :P