Kokosnöt grotta :D
Blev så otroligt inspirerad av en träd här på forumet om att göra kokosnöt grottor. Så ja, köpte mig en kokosnöt idag ^^
Man ska inte tala om hur svårt det är att ta sig igenom det hårda skalet och sen även igenom kokosdelen.
Och kokosnötsaften är banne mig icke god! Usch å fy! Inte ens det vita "hjärtat" heller.
Men men, åter till ämnet :D
Åkte upp till min kära far och där blev det att ta fram stora borren ;) Trodde nästan han skulle borra sig i foten där ett tag, för det är svårt att hålla i nöten och borra så han använde fötterna som stöd.
Ett hål blev det, och så tog vi ett stämjärn och en vanlig skruvmejsel (platt alltså) och började gröpa runt, för det lossnar ju delar av det så det går ju reltavit lätt att få ur allt det vita.
Sen filade han runt hålet så det blev mjukt, då gick det ju sönder lite också, men gör inget, filade mjukt där med förstås så fiskarna/malarna inte skadar sig på kanterna.
Så har jag nu kokat nöten i ca 15 minuter för att koka bort eventuella bakterier från butiken och övriga bakterier :)
Och till sist så placerade jag nöten i akvariet. Å fiint blev det allt!
Bilder kommer också givetvis :D
Hoppas det va ett hjälpsamt tips på att göra kokosnötgrottor för er som inte vet hur man gör eller så ^^

Kanske man skulle ta och göra sig en sån? …. 

#3. Ja gör det :D Det va lättare än vad jag trodde när man väl gjort hålet. Sen va det bara att ta i lite o gröpa så det lossnade av sig själv en del :D

Ska man inte ta bort luddet utanpå? :O Typ med sandpapper?
Så får jag också prova att göra :) Det blir ju bra mycket mer plats än en halva!
#7 Jag har också hört att luddet ska vara farligt på något vis, men mina malar och räkor älskar att plocka på det, så jag har låtit mitt vara kvar.
Jag fick för mig att det kunde vara farligt då det är vasst och kan skada fisken, men inte farligt på något annat sätt. Men jag kan ha fel… Fast tror jag kommer vara lat och låta mitt vara kvar också för tycker det är fint så. Sen tänkte jag täcka ena med mossa och då kanske den fäster bättre med stråna kvar 

Läste någonstans att det inte va farligt med stråna och det kvar. Mest bara att man skulle fila kanterna runt hålet för de kan vara vassa och fiskarna och malarna kan skära sig på det. Dessutom har jag ju kokat den så då finns det ju inget farligt kvar i stråna on det skulle va så. De fullkomligt älskar den ^^ hoppas malarna kommer leka och lägga ägg i den :)
Aha, men den va fin! :) funderar också på att göra en grotta men har inte alla "medel" som behövs :P men om det funkar för er att inte sandpappra den så borde det fungera för mig också! :)
Vad kul att de gillar den !!!
Kan se en kokosnötstrend här….

Tack :) ja men gör en sådan. Billig också, har du inte någon vän eller släkting som har borrmaskin med hyfsad stor borr? Jadå, lär nog funka utan att använda sandpapper. Men koka den gärna en stund :)
Typiskt :( fanns ingen kokosnöt på Ica idag. Är ju inte riktigt säsong ;) ska kolla i en annan affär senare i veckan eller till helgen..

Jag va tvungen att fråga vart kokosnötterna låg när ja va där. För de låg inte bland vanliga frukten.
Hoppas någon annan butik har :D

Imorgon blir det att införskaffa fler kokosnötter för att grejja med så de är klara att sätta ner i de nya karen som kommer under nästa vecka :D
Wiiiie!!
Jag glömde kolla när vi var och handlade 

Rackarns!! Du får ta det nästa gång, skriv upp det på en post-it och lägg i plånboken :D
Gå gärna in och kolla min lilla guide som jag gjorde om mina kokosnötter!
:D
Fint! Ska göra detta :)
- Emil
#20 Såg att Hornbach i Göteborg hade massa olika varianter på kokosnötbygge för akvariefiskar för rimligt pris.