Paletter och andra fiskar!
Hej!
Jag skrev ett inlägg för någon vecka sen eller två, om mitt ena akvarium där jag bara har 13 paletter och en Ancistrus. Tråden verkar ha försvunnit ihop med hela cilkiddelen. Så nu ska ja försöka göra en ny tråd, vill gärna ha nått mer än paletterna.
Akvariet är på 180 liter. Min tanke från början var att ha paletter och thomasciklider. Men jag har inte fått tag i några thomas och fick ta hur många paletter som jag ville ha utav en kompis mamma. Paletterna var då ännu mindre än vad de är nu, 1-2cm stora var de. De har ju vuxit lite men inte så mycket under det halvåret jag haft dom. De har börjat få lite färg men jag vet inte om det går att se könsskillnad nu redan. Ska försöka lägga in lite bilder på dom.
Jag skulle gärna vilja ha någon fisk som håller till vid ytan/mitten då paletterna mest är vid botten. Jag har kollat lite på Kongotetra, skulle det fungera tror ni?
Något annat förslag på vad som skulle kunna funka?
Mvh Linn
Jag kom åt grupper som inte skulle tagits bort, så dessa är tillbaka igen, ciklider inkluderat :)
vad bra! :)
Mvh Linn
Puttar lite!
Mvh Linn
Kongotetra hade nog funkat, en annan rätt pigg stimfisk som funkar bra med Paletter är tigerbarber!
#7 Tack för ditt svar! Ska kika lite på dom också :) Det är så tråkigt just nu, med så lite fisk som sällan syns..
Mvh Linn
Jag skulle ha skaffat ett rejält stim med tigerbarber! Både gröna och vanliga, tycker att det är vackert att kombinera och det är ju samma sorts fisk så de stimmar ihop trots olika färger. Många är negativa till dessa "fenbitare", men jag har nog aldrig haft roligare fiskar! Har man ett större stim så tar de ut sina "aggressioner" på varandra (=kivas om rangordningen i stimmet). Dessutom så blir de väldigt lekfulla sinsemellan, underbart roliga att titta på enligt mig. Paletter är ganska revirhävdande fiskar, med tanke på att du har 13 st (som jag f.ö. Tycker låter ganska mycket, men aldrig haft sådana så kan inte svara på det) så ska du nog ha någon tåligare stimfisk som kan stå emot. Tigerbarber är riktigt robusta :)
#9 jo jag tycker också det låter mycket, men dom är sällan framme alla samtidigt och den största börjar väl bli runt 4cm nu men dom flesta är runt 2 cm långa så dom är ju inte särskilt stora alls. Dom har sina egna ställen i akvariet men man ser att dom kan tjafsa lite ibland om någon kommer för nära någon annan.
Mvh Linn
#10 det kanske funkar nu, men det kommer nog inte funka när alla blir könsmogna :/ men du kanske har tänkt sälja/skänka bort några sen?
Kan rekommendera kilfläcksrasboror, kopparbarber, drottningrasboror, kardinaltetror, rödmunstetror etc. Alla tetror går i regel bra. Lika så barberna.
Paletter är oftast inte roviga av sig, utan bara territoriella. Alltså kommer du bara kunna behålla två stycken. En hona och en hane. Det finns ingen chans i världen att alla kan stanna kvar i akvariet. Jag vill påstå att det inte ens går att ha två par :) Jag kan inte ha mer än 1+1 i mitt 540 liters akvarium då de jagar ner varandra och slåss.
Däremot äter mina och de jag känners inte och skadar inte andra fiskar. Inte ens Endlers Guppy eller platybebisar (om de inte simmar rakt in i munnen på dem, dvs).
Så prova på en rolig fisk du gillar :)
Jag vet inte riktigt vilket kön det är på dom så än kan jag inte göra mig av med dom. Men när dom blir könsmogna kommer jag inte ha kvar alla, vet ju att det inte kommer fungera.
Får kika lite och se vad jag hittar för fisk att ha där i då :)
Tack för era svar :)
Mvh Linn
Måste säga att du har inrett väldigt fint :)
#14 Tack :) Jag är inte så bra på att inreda akvarium men är rätt nöjd. Gillar dock inte att vallisneriorna växt fram till rutan, dom ska bara vara där bak. Men det får vara så länge. Växterna mår inte så bra så vill inte möblera om så mycket tills dom tagit sig bättre. :)
Mvh Linn
13# Det är mycket lätt att könsbestämma paletter. De som är vända så att man kan se dem på din andra bild är två hanar, på din tredje bild har du en liten hona. Rekommenderar inte heller mer än ett par när de börjar leka.
Vet ni hur stora dom är ungefär när de bildar par?
Mvh Linn
Absolut. De är säkert könsmogna inom kort också (om inte redan).
Snygg hane. Jag gillar det blåa framtill på ryggfenan.
#19 Men dom är ju hur små som helst! :O Honan är väl typ 2 cm bara.. Max 3 cm..
Mvh Linn
Mina fullvuxna honor är ibland bara 3 cm :) Ibland 4.5, ibland 3.
Också är de båda vackert utfärgade. Detta gör de bara när de börjar bli könsmogna. Du borde inom kort se små slagsmål i akvariet då de skapar revir och par.
Rekommenderar dock inte att du behåller den lilla mörka. Den behöver ett nytt hem för att få sin färg och må bra. Stackarn är mobbad :)
okej, han har varit där väldigt länga. dom har sina egna platser i akvariet. Tror jag bara har en hona :( Har räknat dom flera ggr både igår och idag och jag får dom bara till 10 nu..
Mvh Linn
En liten fråga bara, om jag skaffar ett stim at någon sort, kan man köpa 5 först och sen köpa 5 till efter ytterligare en vecka eller en månad? Eller är det bättre att köpa 10 på en gång och sen köpa till fler?
Mvh Linn
Man kan köpa fem i taget :)
Så bra! :D Det kanske bara är i början man ska göra så, startade akvariet i höstas och har lite problem med alger men det börjar bli bättre nu :)
Har hittat iaf en som vill ha paletter av mig (egentligen två men den andra kommer mata sina rovfiskar med dom). Synd att det bara är hanar, vad jag kan se iaf. Är osäker på någon liten, ska försöka ta bild på den ikväll så får ni säga vad ni tror det är.
Hur vet man när dom har bildat par?
Mvh Linn
Man kan ju självklart köpa alla på en gång också ;) Man märker nog ganska tydligt när de har bildat par, då skapar de troligtvis revir för att förbereda lek.
Jag får kika lite vad dom har så får jag se hur många det blir :)
Jag har kollat lite på Purpurhuvudsbarb, Tycker den är fin. Tror ni den skulle funka? Vet inte hur pass vanlig den är men den kanske är svår att få tag i. Vill helst inte köpa fisk här i stan men kanske blir tvungen ändå..
Mvh Linn
Den funderade jag också på till mitt förra akvarium, men den fanns inte när jag skulle köpa fisk så tog tigerbarber istället ;) tror den funkar alldeles utmärkt :)
Tror också att man kan kombinera purpurhuvud med tiger om man vill, har för mig att jag har läst att de stimmar ihop. Men ett stort gäng med bara purpurhuvud skulle nog också vara fint :)
Okej, enligt zoopet så ska inte purpurhuvud vara fenbitare, men tigrarna är ju det, skulle det bli konstigt om man har dom ihop då?
Mvh Linn
Varför skulle det bli konstigt? Tigerbarber är enligt min erfarenhet fenbitare när de är osäkra, vilket de kan bli om man har för litet stim, men det finns många olika uppfattningar om dem. Men så länge du inte har några "klenare" fiskar med långa fenor (som tex Guppy, Kampfisk, scalarer eller gurami) så borde det inte vara något problem. Vad jag vet så går som sagt purpur och tiger ihop och palettcikliderna behöver du nog inte vara orolig över, de ska ju vara väldigt tuffa (även om de inte är elaka mot andra fiskar). Känner du dig ändå osäker så skippa tigrarna och kör bara purpur, det blir nog också fint. Jag kan ju inte garantera något, skriver bara enligt mina egna erfarenheter och det jag har läst.. Däremot så skulle jag inte våga ha några klenare, små fiskar ihop med paletter, med tanke på vad jag har läst om dem. Men som sagt, jag har aldrig haft paletter (funderade bara på det), så kan inte komma med egna erfarenheter där.
Okej jag ska fundera lite på det :) Kommer nog bli av med endel paletter ikväll så det blir nog bra! :)
Mvh Linn
Nu har jag bara ett par kvar! Dom var inte lätta att få tag på så all inredning är urplockad.. Men nu kan jag möblera om sen, ska bli kul :D
Mvh Linn
Riktigt snyggt! :)
#38 tack :)
Mvh Linn