Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettnybörjarhörnan
Läst 2417 ggr
SofiaLoow
0

Hjälp Tjock mal

Hej!
Jag har tre malar som jag köpte för några månader sedan. Den största av dem är ca 5cm från topp till tå/nos till svans/huvud till sjärtfena… ja ni fattar nog ;) Nu när jag kikade in i karet så är den största plötsligt mycket tjockare om magen än den brukar.

Vad kan det bero på?

Jag har inga vattentester hemma så jag kan testa vattnet, ska ja göra ett vattenbyte ifall att eller vad tror ni?

Den kanske inte alls mår dåligt men jag har ingen tidigare erfarenhet av malar.

-Cissi-
0

Vad är det för art? om du inte vet kan en bild hjälpa :)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

SofiaLoow
0

Han i zoo butiken sa bara ancistrus…

Ska försöka lägga in en bild

SofiaLoow
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
SofiaLoow
0

Plankade denna från google, hoppas det är okej.
Två av dem jag har ser ut precis såhär, den tredje är bara grå

-Cissi-
0

Ancistrus är det :) om den stora är rätt så tjock om magen och inte har nån början på spröt på nosen är det nog en hona som har rom i magen och det är inget att oroa sej för :) man börjar se om det är en flicka eller pojke när dom är runt 5-6 cm

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

SofiaLoow
0

Aha! Va kul!
Det gick så himla fort för den att bli sådär tjock bara, det var det som oroade mig mest.
Hur ser jag könen lättast då? den andra börjar också växa på sig ganska bra men är kanske bara 4cm än så länge.
Den tredje rackarn växer långsammare och är väl bara 3cm. Kan det vara så att den 3:e är en annan sort eftersom den är så mycket mindre och helt annan färg?

Zureel
0

Ancistrus finns i flera färger och alla växer inte i samma takt.

-Cissi-
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kan ju vara att den 3:dje är en annan art men färgerna på ancistrusar kan variera rätt mycket :) Du kan ju försöka ta bilder på dina 3 så ska jag försöka hjälpa :)

Lättast ser man kön när dom är 5-6 cm och då börjar hanarna få skägg på nosen och honorna får inget eller väldigt lite. 

En bild på mitt albino par :) den mörkare är en hane.

SofiaLoow
0

Okej, de fiskarna jag har nu har bara varit impulsköp, det är nog dags att jag börjar läsa på innan jag går till fiskaffären ;)

Men om det nu är rom, hur länge dröjer det innan hon lägger den? får en fisk rom om det inte finns någon hane i karet?

Zureel
0

Nej impulsköp är bäst att låta bli, när jag precis börjat med akvarium stod jag i en akvariebutik och frågade personalen efter en mal till ett litet akvarium hade bara ett 60 liters då de sålde en segelfenspleco till mig som vuxen bör de ha 600 liter :(

wille_wille
0

#9 Hon kommer nog gå med rommen till du släpper i en hane. När hanen är isläppt dröjer det inte så lång tid innan hon släpper den (jag köpte hona utan rom och en hane, 3 dagar senare så hade dom lekt).

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

SofiaLoow
0

#8 Ja där ser jag "skägget"!

#10 Surt! Ibland känns det som att dom gör allt för att sälja det dom vill bli av med bara, finns såklart bra butiker också men man vill ju att fisken ska få ett bra liv!

#9 Då håller jag tummarna att den andra visar sig vara en hane när den vuxit lite till! :)

-Cissi-
0

Honorna brukar gå med rom hela tiden typ, hon kommer inte att lägga nån rom om det inte finns en könsmogen hane som hon kan leka med, då kommer hanen att locka in honan i en grotta och krama ur henne romen och sedan befrukta den. Efter det är klart jagar hanen ut honan och han kommer att ligga och fläkta på rommen och tillför nytt syrerikt vatten tills dom kläckts (ca 1-2v) och i ca 1 vecka efter tills dom kan klara sej själva.

Ancistrusarna vill ha rötter som hjälper med matsmältningen. Dom vill även ha grottor och gömställen.

Går dom i samma akvarium som dina slöjisar? isf om du skulle vilja testa på odling så tror jag att man behöver ha dom i separata kar :) annars finns det en chans att mal bebisarna blir mat.

SofiaLoow
0

Jo dom är i samma kar, alla får nog stanna där än så länge, har bara ett 12 liters som står oanvänt, skulle jag sedan få syn på några yngel så kanske jag kan fiska över några dit. Jag är inte "redo" för fiskodling än ;)

SofiaLoow
0

Och som sagt så vet jag ju inte än om jag har någon hane så jag tar det lite som det kommer :)

-Cissi-
0

tycker inte att 12l är så mycket till yngelkar.

Jo det är ju sant :) är bara att vänta och se