Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettförlossning-bb-barnkammare
Läst 12807 ggr
-Cissi-
8

Ancistrus rom

Hejsan jag skrev för ett tag sen en tråd om mina Ancistrus och frågade om förslag på grottor, nu har jag fixat en gråtta själv och silikonade ihopp stenar.

jag satt ner den i förrgår vid 12 och inom en timme hadde hanen stängt in honan men såg först romen vid 11 på kvällen, han har varigt duktig och fläcktat hela dan igår men när jag vaknar idag så ligger rommen på bottnet men hanen fläcktar fortfarande. Rommen satt tidigare fast i taket av grottan.

Så tror ni rommen klarar sej? eller ska jag flytta den till en yngelkasse framför pumpen?

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

-Cissi-
1

Ingen? :/

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

GuUuLd
0

Jag skulle faktiskt låta den vara, är det första gången de leker så kan det vara av ovana som han råka slänga ut rommen, han kan också gjort det av andra anledningar t.ex att den inte är befruktad osv.

Men har de väl lekt så kommer de göra det igen, det är bättre att låta hanen hållas tillslut lär de sig.

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

-Cissi-
0

han har inte slängt ut den romen men den har trillat från taket han ligger ju fortfarande och fläcktar och vaktar så det får nog bli att jag låter den ligga kvar :)

Det är första gången dom lekt hos mej, vet att honan inte lekt tidigare men vet inte om hanen gort det då jag köppte han vuxen från affären. Han är 11cm med skägget :) och honan är ungefär lika stor (har inte mätt henne) och hon har bott hos mej i ca 3-4 veckor.

GuUuLd: vet du om det är ovanligt att dom leker första gången när dom är så stora? :)

GuUuLd
0

Har han den kvar i grottan så låt det vara! Ovanligt är det nog inte, har de inte haft någon enlit dem passande plats förut så är det helt enkelt det som saknats bara.

//GuUuLd, 

-IE Photography-

-Cissi-
0

Will do :) jag får hoppas på några små bebbar :)

Tack GuUuLd :)

[Evisen]
0

Säger som de andra: Låt det vara.. Så länge han ligger och fläktar så har det nog ingen betydelse vart romen är.

Ta bort glupska fiskar som gärna käkar små ancistrusyngel.

-Cissi-
0

#6 jag har bara guppys/ några av deras yngel samt en Dvärggurami i akvariet så det är nog inte så stor risk för dom att bli uppätna :)

[Evisen]
0

Guppys är av de mest glupskaste fiskarna. Tänk på att en fiskmun kan bli dubbelt så stor! Mina guppys hade kalas på nästan nykläckta ancistrusyngel och jag kunde inte göra något åt detSkrikandes.

GuUuLd
1

Hmm, nja chansen att guppys skulle äta nykläcka är väl inte så stor ändå.. Och den här hanen hade väl ändå rommen kvar i grottan även om den bara trillat ner eller fattade jag fel?

Hanen behåller ju sina nykläcka småttingar i grottan i iaf. en vecka och då är de för stora för att en Guppy skulle käka.. Det har då aldrig jag haft problem med iaf. och då har jag ju haft både vanliga Ancistrus yngel och andra l-malar..

//GuUuLd, 

-IE Photography-

-Cissi-
0

Rom klumpen är fortfarande kvar i grottan och inga fiskar får komma nära för hanen, mina guppys går med sina yngel som sagt och endel är så små att dom vuxna skulle kunna äta upp dom om dom ville men det gör dom inte och struntar fullkomligt i dom. Så jag tror inte chansen är så stor att dom skulle ta några mal bebbar. Men ska hålla koll på dom sen :)

[Evisen]
0

Jag kan bara utgå ifrån mina erfarenheter när jag hade fiskarFlört, Dina fiskar kanske är snällare än vad mina var.

Jag hoppas verkligen att du får ancistrusyngel, för det är jätteroligt att se hur de växer.

-Cissi-
0

Nu ni :) är jag överlycklig, syrran är här jag fick honan av henne och vi sitter och tittar på romen och konstanterar att vi ser små ögon ca 2 sek senare ser syrran hur dom rör sej och rommen börgar kläckas ^^ nu sitter det en hel del yngel på väggarna ^^

en bra julklapp måste jag säga :D

Nån som vet hur länge det tar innan dom är fri simmande?

GuUuLd
0

Hanen brukar ha dem kvar i grottan ca. en vecka till gulesäcken är borta ibland lite längre :)

//GuUuLd, 

-IE Photography-

[RadioMG]
0

Innan var vi skit glada för ancistrius malarna att de fick yngel. Men NU är vi riktigt trötta på de, de ynglar av sig hela tiden.

-Cissi-
0

Tack #13 :)

#14 det blir nog att ta bort grottan lite så dom inte leker så mycket :P vill ju hällst få bort dom man har innan man får nya bebbar :P

anaprincess
0

Kan du inte ta kort och visa dom? :)

-Cissi-
0

Jag har kort på dom :) ska bara se när jag får tid att lägga upp dom :)

-Cissi-
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu kommer det några bilder

Först ut är killen med romen dag 2

-Cissi-
1

nr 2

ett litet yngel

-Cissi-
3

Nr3

Hanen med nykläckta bebbar

-Cissi-
4

Nr4 och den sista

Tagen igår :) ynglen är lite mörkare idag men har tyvärr inte fått nån bra bild på dom idag

[Hallonbåt]
1

Stort Grattis till småttingarna & tack för fina bilder. Har aldrig sett Ancistrus "från början" Glad

SanTob
0

Grattis :)

Vi har också nyss fått våran första kull med Ancistrus. För våran hona och hane tog det flera månader innan de lekte med när vi bytte till ett 240liters och stoppade ner hemmagjorda kokosnötsgrottor så lekte de på en gång :) Så nu har vi 23 miniatyr ancistrusar här hemma :)

Jessicahagstrom94
0

så söta :D följer gärna denna tråd om det blir fler bilder? :D

-Cissi-
0

#22  Tack :) när dom kläcktes så var dom bara som en boll med svans och ett litet huvud ^^

#23 Tack :) dom värkar vara lite kräsna (men Mycket lättare än andra malar), men så fort dom har en duglig grotta så leker dom :) jag försökte räkna mina bebbar och jag kom upp i runt 50 :p hoppas nästan att jag räknat fel :P

#24 det blir säkert fler bilder :) kanske kommer upp några idag till och med :) måste bara ladda batterierna :P

Man börgar se täcken på dom redan och gulesäcken är inte lika stor :) Jag tyckte jag var lite smart som byggde grottan så man kan se in i den :D hanen reagerar typ inget om man går förbi tror jag får tacka min lilla kisse för det för hon brukar sitta och titta på killen och "anfalla" han mot rutan och han bryr sej inte det minsta ^^

-Cissi-
0

Har ju föresten hört att när ynglen börgar simma runt så är det en del som råkar åka in i pumpen och fasna och dö, tror ni det skulle funka med att sätta en nylon strumpa över insuget som man gör med räkor för att minimera risken? jag är nog inte så gätte orolig för grottan är i andra änden av akvariet men endå, eller ska jag typ låta dom starkaste överleveva? och strunta i strumpan?

Dansken91
0

#26 vet inte vad andra rekommenderar men jag har gjort så, och det har fungerat bra. Men det blir igentäppt snabbt, så man får ta bort och göra rent rätt ofta.

-Cissi-
0

#27 ja jo det är det ju, får fundera lite på det :)

anaprincess
0

vad roligt att se bilder :D

-Cissi-
3

Nu kommer det lite fler bilder :) dom har växt en hel del på några dagar :)

4dagar gamla

-Cissi-
1

..

-Cissi-
2

Sista :)

abbas
0

så sötta , bra jobbat pappa Ancistrus :))

Fiskbiten
0

Söta! Hur gamla är mamman och pappan? Tänkte om dom blir könsmogna sent.

-Cissi-
0

#34 Tack :) hanen vet jag inte hur gammal han är då jag köppte han som "vuxen" från djur affären. Honan köppte jag 2009 som "bebis" och hadde henne i ett år ca och sen fick syrran henne och hon flyttade tibax hem till mej när hon la ner sitt kar i slutet på nov.

När dom blir könsmogna vet jag inte och kan inte utala mej om det korekt. Men vad jag hört så blir dom könsmogna vid en viss storlek, vilken storlek vet jag dock inte.

-Cissi-
2

Idag ser jag ingen gulesäck längre och har märkt att dom börgar simma omkring mer i grottan och äter på väggarna skulle nästan gissa att det inte dröjer många darar innan dom får börga titta ut :)

En ny bild från idag :)

-Cissi-
1

En bild på mamma och pappa Ancistrus kan ni få oxå :)

anaprincess
0

Shit vad fort dom växer :) jätte kul att se.

-Cissi-
0

#38 eller hur :P känns som dom växt 3mm inatt :p och dom är på väggarna istället för att trängas tillsamans i ett litet hörn :)

abbas
0

#37 så kan de korsar  sig  båda vanling ansistruc och albino ,? jag viste inte det innan

hur blir bebar blandat eller ?, ser alla de mörka

-Cissi-
0

Ja dom kan få bebbar tillsammans. Albinon är inte en annan art lixom, dom har bara avsaknad av ett pigment och det är en sorts mutation :) jag har bara sett bruna bebbar i "min" kull, har hört och läst att det bruna anlaget är dominant och därför blir det främst bruna, så jag förväntar mej inga albinos :)

GuUuLd
2

När det kommer till färger så beror allt på föräldrarnas gener. Jag har aldrig köpt några albino själv men vårt ena bruna par får ca. 1/4 albinoavkommor, så i det paret har båda albinogener. Sen finns det även de som har albinoancistruspar som bara får bruna avkommor :) Så det kan bli en överraskning vad det blir för färg på avkommorna:)

//GuUuLd, 

-IE Photography-

[Hallonbåt]
0

# 31: Halleplutt så söta!!!

Jessicahagstrom94
0

men så söta små bebbar! och vilka fina föräldrar :D

-Cissi-
0

Tack GuUuLd nu har jag blivigt lite smartare :P

Tack #43 #44 :)

Märkte idag när jag tittade i akvariumet att en liten bebbe hadde rymt :p h*n var bakom pumpen helt i andra änden av karet. så jag tror att dom snart börjar titta fram ur grottan. Dom är ca 1cm nu oxå ^^

[Evisen]
0

Jätteroligt med bilder och att de växer så det knakarSkrattande.

-Cissi-
1

En liten uppdatering kanske skulle passa :)

I dag satt jag och fottade akvariet lite och tänke att det var några mal bebisar som fattades sen såg jag några små bebbar i akvariet på roten och pumpen :) nån dag tidigare så försökte jag mej på att räkna dom och kom upp i ca 40 men det var svårt efftersom dom rörde på sej och några gömde sej bakom pappa så jag tippar nog fortfarande på att det är ca 50st.

Hanen har börgat titta ut nu oxå korta vändor till lite lockande mat :P inte så konstigt att han är lite hungrig med tanke på att han inte gjort nått annat än att fläckta rom/bebisar och vakta dom i 20 dagar.

Några bilder ska ni få titta på med :)

Hanens akrobatiska talaner :P

-Cissi-
1

-Cissi-
3

..

-Cissi-
0

Bebisarna är utflyttade sen några veckor tillbax :)

Jag var bortrest förra torsdagen och kom hem i måndags och tror ni inte att det ligger en ny liten romklump i grottan, och den kläcktes till och med i går kväll ^^

En sak som förvånar mej lite är att hanen låter några bebisar från första kullen vara i grottan tillsammans med dom nykläckta

-Cissi-
0

I förrgår så flyttade jag den första kullen till ett annat kar på tillväxt för att ge den nya kullen mer plats att växa på, och jag räknade kull1 till 30! bebisar :)  kull nr2 får vi nog vänta och se hur många det blir :P

Tror att kull2 snart börgar leta sej ut :) pappan lämmnar grottan några gr pår dag och bebisarna börgar blir livligare och modigare :)

Kan ju säga oxå att jag har "införskaffat" en ny albino hane som jag tänkt para med min hona :) och se ifall det kanske kanske kommer några gula saker :P men jag förväntar mej inget.

-Cissi-
0

Nu håller bebbarna i kull2 att "rymma" :P

anaprincess
0

Åh mer bilder :D

Parvel
0

Hur länge fläktar hanen på rommen? :)

Elin Eliasson, Uppsala Läns Kaninhoppare

Medarbetare på Kaninhoppning ifokus

-Cissi-
0

#53 kommer snart :P

#54 Tills dom kläcks, men han fläktar även ynglerna tills dom är stora nog att klara sej själva. ynglerna kläcks efter 2 dar till 2 veckor har jag hört, hos mej tog första kullen en vecka exakt på sej att kläckas, den andra kullen vet jag inte när dom lekte men det var under en vecka iaf :) hur länge det tar tills dom är "fri simmande" vet jag inte riktigt :)

-Cissi-
2

Kommer 4 nya bilder Klicka på bilderna för större version.

Romen kull2, om man tittar noga så kan man se bebbarnas ögon. Han hade även adopterat ett litet Guppy yngel :P

-Cissi-
2

Nån dag gamla bebbar

-Cissi-
2

Storleks skillnad på kullarna :P dock suddig bild :/

-Cissi-
2

Tagen idag :)

-Cissi-
3

Okej en på den nya hanen oxå :P

-Cissi-
0

Jag måste bara fråga en sak och hoppas att nån ser det :P

Jag satt och försökte mej på att räkna mina småttingar ur kull2 som är ute och över allt!, och jag kom upp i 85! st :O och det var bara dom jag såg.

Hur många bebisar kan dom få egentligen??

-Cissi-
0

Putt Putt :p

anaprincess
0

Oj vad många :O

[dynamitella]
1

De kan få i alla fall 250 ungar :)

Men vanligast är mellan 40 och 100. Äldre par får ofta stora, stora kullar, medans nyligen könsmogna kan börja med så lite som 15 ägg.
Detta säger jag bara baserat på egen erfarenhet. Sitter med tre gula par och två bruna. Tyvärr producerar de gula bara hälften så många avkommor, om ens det.

GuUuLd
0

Har ett par som ger ca. 100-200st yngel/ kull men den honan är rätt stor och 5-6år gammal. Sen har jag 6st par L144 gul med blå/svarta ögon som jag haft sedan november och de producerar något liknande där ligger det dock konstant hane som ligger med rom så hur många yngel vi har vet jag inte men hela karet är fullt med smått iaf. :)

//GuUuLd, 

-IE Photography-

pluntan
0

Härligt tråd att läsa :) Och tydliga fina bilder!

Hade för några år sedan ett par i karet som fick smått, inget jag hade planerat för de. Visste inte ens att det var hona och hane. Men de la beslag på en lite ihålig dekorations bil. Efter vad jag läst nu så förstår jag att det är tack vare hanen som jag tror det var tre som överlevde.

Kan tillägga att de var inte så gamla när de fick smått så de kan ju också förklara varför de inte fick fler. Och att de säkert inte hade så optimala förhållanden. Men vill de överleva så kämpar de för det :)

Spännande!

-Cissi-
0

#64 #65 Hehe :P det är inte dåligt med bebisar dom kan få.

Jag tippar nog på att jag har runt 90 man kan ju inte se alla samtidigt, och det värkar som större delen klarar sej oxå :P dom har växt rätt så mycket sen dom lämnade grottan.

Är det för mycket att mata typ 2gr per dag i små portioner?

GuUuLd
0

Nej detr inte för mycket, små portioner och ofta är det bästa :)

//GuUuLd, 

-IE Photography-

-Cissi-
0

Vad bra :) då fortsätter jag så

farido13
0

Jag har en fråga hur länge tog det tills äggen kläcktes

GuUuLd
0

Det brukar normalt sett ta ca. 5-7dagar för rommen att kläckas :)

//GuUuLd, 

-IE Photography-

-Cissi-
0

#70 För min första kull tog det exakt en vecka och den andra några dar under en vecka iaf vet inte exakt då jag var bortrest då dom la äggen :)

-Cissi-
1

Mitt albino par har idag lagt deras första ägg ^^

Det ska bli spännande att se vad bäbisarna får för färger, "tyvärr" han hanen äggen i en kokos nöt och inte i grottan som jag gjorde åt den andra hanen, så det blir lite svårare att se utvecklingen på den här kullen om dom har lyckats att befrukta äggen.

-Cissi-
0

Idag har bebbarna kläckts, när jag kom hem för en stund sen så såg jag några småttingar utanför kokosnöten och flyttade dom försiktigt till hanen :)

Jag är väldigt säker på att det är albino bebbar ^^ för dom tidigare kullarna har jag sett ögon innan dom kläckts på den här kullen ser man inga ögon och dom är väldigt ljusa.

-Cissi-
1

En sak som jag tycker är lite konstigt är att bebisarna från den andra kullen får gå in i nöten för den gula killen fast han inte är pappa till dom :P

Föräldrarna :) lite suddig men man ser iaf

farido13
0

konstigt?  min kompis malar hade fått sitt första kull och det var så att ungarna var utsprida i akvariet och akvariet var 108l. Fast jag tror att dom var stora nog att klara sig själva. Jag var med då för jag såg ynglet och både jag och min kompis och hans familj blev förvånade för det var hans och min första malyngel som var liten. Fast det var hans första malyngel.

-Cissi-
0

När dom kläcks är dom kvar i grottan i några veckor tills gulesäcken är borta innan dom kan klara sej själva. Jag skulle tro att din kompis yngel var äldre än några minuter, om jag förstog rätt.

Ja det är konstigt tycker jag om hanen låter några "stora" yngel koma in i hans grotta (speciellt oxå för att det inte är hans yngel sen en tidigare kull) när han har nykläckta bebisar som han skyddar från andra fiskar

farido13
0

Jag tror det du sa Om min Kompis malyngel

[dynamitella]
0

Bebisar som bebisar. De ser ingen skillnad på dem och tycker att alla är lika störiga.

Egentligen vore det rimligt om han motade bort alla yngel som inte var från hans nuvarande lilla kull. "kan du klara dig själv så dra".

Så du har nog bara en trevlig hane :) Trevligt att höra.

-Cissi-
0

#79 han är nog snäll han :) honan är oxå snäll hon brukar sitta och äta av bebisarnas mat och så brukar dom kräla omkring på henne :P utan att hon bryr sej :)

-Cissi-
0

Är det möjligt att hanen äter upp sina egna bebisar? jag plockade upp grottan men det fanns inte en enda bebis i den vad jag såg :O

[dynamitella]
0

Nej.

De har säkert flyttat ut :) Se dig omkring i akvariet i ett par minuter.

-Cissi-
0

Men dom är kläckta i tisdags och borde inte vara tillräckligt stora än :/

farido13
0

men kolla noga runt om du ser nån yngel

-Cissi-
0

#84 det är 2 dar sen dom kläcktes och gulesäcken försvinner på typ en vecka och dom behöver bli fläckade med syrerikt vatten tills dess minst, och jag är ytterst misstänksam mot att dom skulle klara sej i det stora karet ensamma när dom är så små.. Visst jag tänker kolla men tror inte att jag hittar nån..

wille_wille
0

Kanske någon annan fisk har kommit in i grottan och ätit upp dom? Mina praktbotior åt först upp ca 50% av rommen och sen alla yngel utom 2 :(

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

-Cissi-
0

Kanske.. köpte några nya guppys för ett tag sen men mina andra guppys har inte ätit mal bebisarna tidigare och hålet i kokosnöten är inte så värst stor :/ 

Har bara guppys med malarna och sandsnäckor och äpplen

[dynamitella]
0

Yngelna kan ha dött av en mindre nitritspik. Då fläktas dem ut döda av pappan och äts upp :(

-Cissi-
0

Naw :( för jag hittar dom ingenstans så dom är nog borta..

lite surt för det tog nästan 2 väckor för den nya hanen att förstå hur han skulle göra innan det kom rom..  får väll vänta tills dom är redo igen..

-Cissi-
0

Igår fick jag malarna att leka igen och hoppa nu på att den här kullen klarar sej :) 

Lite kul hur honan funkar, inför den första kulen med den nya hanen så tog det ett tag men sen så flyttade jag kokosnöten som är hanens till framför grottan jag byggde i sten, och så tog det ett tag för dom så hade dom rom, tog bort grottan i sten efter dom lekt.

Igår kväll satt jag tillbaka sten grottan framför kokosnöten och flyttade försiktigt den väldigt tjocka honan dit och dom lekte direkt :) och nu på morgonen har dom rom som hanen fläckar på :)

-Cissi-
1

Hm.. flyttade kull nr 2 idag till ett annat kar och passade på att räkna dom samtidigt. Hadde ju försökt räkna dom tidigare och såg då 85st idag räknade jag dom till 121st O.o

CarlMH
0

Oj va många 🤔… va ska du göra med dem sen då?

-Cissi-
0

Blir att sälja och om jag inte får alla sålda får jag gr dom till en djurbutik

-Cissi-
0

Nu blir jag snart galen på hanen, igår kollade jag in i grottan och typ hälften av rommen var borta det såg ut som den kläckts men det fanns inga bebbar och han har fläckat ut rom från grottan som jag har satt i en kasse framför pumpen för att försöka rädda några iaf.

Har varigt lite osäker på ifall rommen har varigt befruktad men såg en ryggrad på några av äggen så några ägg måste vara befruktade iaf.

I morse så låg alla ägg utanför grottan >< och såg ryggrad på dom oxå rå dom åkte oxå ner i kassen.

Funderar på ifall hanen bara är klantig eller ifall han inte vet hur man gör… otroligt frustrerande iaf, får hoppas att några av dom kläcks framför pumpen ist

GuUuLd
0

Ibland om t.ex inte alla vattenvärden osv stämmer så kan de slänga ut rommen, även om han blir störd för mycket kan han göra så. Det är med all sannolikhet något som inte är bra enligt hanen men vad är svårt att svara på, de gör ju bara likadant som de hade gjort i naturen.

//GuUuLd, 

-IE Photography-

-Cissi-
0

Suck, ja jag kan ju inte göra så mycket åt det får kolla vattenvärdera och så, och hoppas att det blir bättre nästa gång

farido13
0

alltså det är konstigt att han inte tar hand om sina bebbar. Det känns som att han inte vill ta hand om dom

-Cissi-
0

Idag har det kläckts ca19 bebbar av dom jag plockade upp i ett yngelklar fick "förlösa" en del som inte verkade komma ur ägget själva och då väntade jag ändå ca2 timmar innan. Får hoppas att dom klarar sej utan pappa.

Hur länge ska dom få stanna där innan jag vågar släppa ut dom i det stora karet?

-Cissi-
0

Några bilder

Har jag rätt i mina misstankar om att det blir albino bebbar? eller det kanske är för tidigt att se än?

-Cissi-
0

.

GuUuLd
0

De är ofärgade när de är nykläckta :)

//GuUuLd, 

-IE Photography-

-Cissi-
0

Jo det var ju dom bruna oxå men dom såg jag ögon på innan dom kläcktes det har jag inte gjort med kullarna efter mina gula malar och dom här ynglerna ser jag inga ögon på heller :P

Hur länge tycker du att jag ska låta dom vara i yngel bunken?

farido13
0

men det var kanske inte en bra ide att sälja den andra hanen

-Cissi-
0

#103 Han är såld och borta det är inget att göra åt finns alltid nya man kan köpa.

Jag har tänkt att jag testar ett par kullar med han och om det inte funkar då heller så får jag hoppas att en av malarna jag förhoppningsvis köper av GuUuLd är en kille och får "ta över"

niklassandgren
0

hej! 

Jag har haft två ancistrusar förut som fick 7,8 kullar:)!

Men tyvärr så dog hanen av en uppsvällning i hela kroppen…

Men nu har alla mina yngel blivit stora och könsmogna!

tror också att en av "ynglena" är dräktig!

men jag har en fråga till dig Cissi!:): Hur se man att de leker?

// Niklas Sandgren

125 l växtkar

35 l blandat :)

-Cissi-
0

Dräktiga blir dom inte utan honan bär på rom och efter hanen har kramat ut romen befruktar han den :)

Ehm ja du kan bara svara för hur det har gått till här,och har bara haft 2 levande kullar av 4 men förhoppningsvis så överlever den här kullen "Nr 4":)

Hos mej spärrar båda fiskarna upp sina fenor och "dansar" typ, hanen följer även efter honan och försöker locka in honan i sin grotta.

GuUuLd kan nog svara lite bättre :P

-Cissi-
0

Hej hopp :) tänkte säga att ynglerna är utsläppta för ett tag sen och dom är albinos :) har dock fått ta bort en del då dom var missbildade :/ men har väll ca 10 kvar eller så.

Kommer troligen försöka få lek på föräldrarna idag och se ifall hanen vill ha kvar äggen eller inte om inte så får jag tänka om lite 🤔

Roxie
0

Hur länge väntade du innan du släppte ut dem?

// Sofia

-Cissi-
0

Lite mer än vecka dom var så olika i utvecklingen en del hade redan blivit riktigt smala och hade använt upp gulesäcken och vissa hade fortfarande lite gulesäck kvar och krokiga var en del oxå :/

Roxie
0

Ah okej! Fick yngel i slutet på förra veckan. flyttade över dem direkt till ett yngelkar så fort de kläcktes. De har fortfarande gulesäcken kvar, så de får stanna några dagar till :)

// Sofia

-Cissi-
0

Man behöver inte flytta på dom från pappan om han tar hand om dom :) Du kan nog vänta med att släppa ut dom tills gulesäcken är helt borta .

Roxie
0

Ah, höll på med massa annat samtidigt som jag skrev så det blev ganska kasst förklarat!

Grejen var såhär. Rommen satt ganska olägligt och mer än hälften hade lossnat och låg på botten i andra sidan av karet. Pappan låg och fläktade de som fortfarande satt fast. Äggen som var lösa flyttade jag till yngelkaret. När sedan de övriga äggen kläcktes hos pappan så var guppysarna på dem och tog ett par stycken, eftersom de befann sig såpass synligt. Därför fick resten också flytta till yngelkaret. Annars hade jag absolut inte flyttat på dem :)

// Sofia

-Cissi-
0

Okej då förstår jag bättre :)

niklassandgren
0

#107 När du skriver att du ska försöka få dina malar  att leka, hur menar du då

// Niklas Sandgren

125 l växtkar

-Cissi-
0

Jag har skrivit det i #90 :)

niklassandgren
0

Okej. Tack😃

// Niklas Sandgren

125 l växtkar

-Cissi-
0

En liten uppdatering igen då, när jag satt ner grottan sist så lekte dom inte tror att det beror lite på att honan inte var så tjock som hon brukar vara när jag försöker. Jag tog bort sten grottan i tisdags för att jag tyckte det var onödigt med den där när dom inte lekte ändå. Igår kväll såg jag honan självmant gå in i grottan till hanen men tänkte inte mer på det nu när jag har kommit hem och haft en chans att titta i akvariet ser jag hanen fläcka på rom :) deras sista chans att få smått.

Tror att alla yngel som jag lyckades rädda är döda har inte sett nån på länge men vet aldrig.

-Cissi-
0

Idag har dom kläckts, plockade upp några ägg som han hade fläckat ut som har legat i yngelkar och 2 st såg friska ut när dom kläcktes så plockade ur dom ur yngelkaret och förde över dom till pappan så han får fläkta på dom så jag slipper :P dom andra fick bli fiskmat..

-Cissi-
0

Har sett nu idag att han har släppt ut 3 yngel :) Så det värkar som dom klarar sej :)

Sweetbebban
0

Blev det albinosar?:)

-Cissi-
0

Jepp :) När jag har kollat in i grottan så har det dock inte varit så många som föregående kullar.

Sweetbebban
0

Åå så sööt;) Ja det brukar ju bli lite mindre ynel av almino faktiskt, men dom är ju så fina så stort grattis:D

[Seaside]
0

#121 Men halleplutt! 😍 Stort grattis till de små!

-Cissi-
0

Tack så mycket #122 #123 :)

#122 jo det är ju möjligt, men inget jag hört om faktiskt. Däremot har jag hört att dom ska växa långsammare

farido13
0

grattis

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.