Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettlevandefödare
Läst 3870 ggr
farido13
0

Svärdbärare död:( :(

Hej idag då jag kom hem från skola så tittade jag på akvariet och så såg jag min döda hane😢. Han dog pga åldern och hans fena var förstörd av åldern. Hans hona dog för några månaders sen. Hon dog av åldern också. Dom hade fått 2kullar. Jag är jätte ledsen då han var död.😢

MagArne
0

Tråkigt att höra. Hur gamla blev de?

Nwmo
2

Du vet väl att du inte kan ha Svärdbärare i ett 40l?

- Emil

[Jens]
2

Fena förstörd av åldern?

[ErikP]1
1

Fenan kan ha blivit biten på av andra fiskar efter den dog

mollylisa
0

Tråkigt att höra😕

[Jens]
0

Kan vara så och olyckligt att fisken dog. Alltid en sorg!

Nwmo
2

Synd men, du hade de i ett för litet akvarium, kanske har något med det att göra? :/

- Emil

farido13
0

nej han hade levt länge. Jag har alltid haft svärdbärare i det akvariet. Fast bara minst ett par inga mer.

Nwmo
1

Asså, det är sjukt litet för fullvuxna svärdbärare..

- Emil

Krille12
4

Har du svärdbärare i ett 40L?! Enligt zoopet behöver de minst 60L, men med tanke på deras storlek skulle jag säga minst 100L. Sen ska du inte bara ha ett par, hanen kan jaga ihjäl honan då (eller så har du mycket växter med många gömställen. Fast synd med hanen.

Medarbetare på Vetenskap.

farido13
0

alltså inte för att vara taskig men nån här iFokus sa att jag kunde det och jag har alltid haft ett par svärdbärare och jag hade inte så mycket växter men hanen gjorde ingeting. mot honan.

MagArne
0

Ska du skaffa några nya spännande fiskar till akvariet nu?

[dynamitella]
10

"Vi" är mycket noga med att peka ut felaktiga råd, eller vad man säger, för att undvika just såna här scenarion.

Jag personligen har berättat för dig ett antal gånger att svärdbärare kan vara både elaka och krävande fiskar som bör ha runt hundra liter. Ibland lite mindre, ibland lite mer :)

Lyssnar man på de flesta råden som ges så brukar det bli bra. Väljer man en enda persons råd utifrån vad man själv tycker passar, då blir det ibland knasigt.

farido13
0

ok tack dynamitella. #12 jag ska kanske men då ska det vara en liten fisk.

[ErikP]1
3

Farido13: Du ska väll inte skaffa fler fiskar? Du har väl redan Guppys och andra fiskar däri

lelli
1

Nu kan du ju ha en Kampfisk yngel där i 😉

MagArne
1

#8 Hur gammal blev han? Intressant att veta hur gamla olika fiskar blir.

murffi
0

går inte att lita hundra på zoopet har set flera fel på storlekar m.m där

farido13
0

#18 håller med dig.

#15 kanske vet inte kanske blir det inte.

#17 jag menar att jag har haft många svärdbärare som har levt i akvariet. men jag tror att den hära svärdbärare var 2-4 år vet ej.

MagArne
0

#19 Okej, jag tolkade dig som att den dog av hög ålder och blev då nyfiken vad som klassas som hög ålder på en svärdbärare.

CarlMH
0

#20 de kan bli uppåt 5år verkar det som
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=48529

farido13
0

alltså jag vet inte hur gammal han var

[dynamitella]
0

Då kanske du inte bör säga att han dog av hög ålder.

Vi sitter nämligen och tänker "hur vet du det?". Det kan ju ha varit nitrit, dåliga gener, mobbning, stress, dåliga vattenvärden, dåligt foder osv :)

farido13
0

jag sa till akvarielagret om hur han var och hade visat en bild på han och då sa dom att han var gammal

lelli
0

men vad intressant, kan man få se på bilden?

[dynamitella]
0

De kan inte från en bild avgöra dödsorsak som hög ålder.

Gammal var han säkert, det säger jag inget om. Men att han inte dog av andra orsaker än "naturliga" kan ingen veta :) Om du inte personligen hällde blekmedel i akvariet eller skakade påsen kan du ju sällan sätta fingret på exakt orsak utan obduktion.

Nwmo
0

VAR HAN RUNT 9-10cm?

- Emil

CarlMH
6

Tar ni verligen Farido på allvar fortfarande? 😟

Nwmo
0

#28 Han tvingar ju in stora fiskar i små akvarium.. Jag ville bara skriva lite :P

- Emil

CarlMH
0

#29 Ja men han bryr sig ju inte ändå …

Twili
1

Håller faktiskt med CarlMH här. Att ni inte gett upp.

Beklagar din fisks bortgång. Tyvärr så blir det ju så när man har djur, ingen lever lika länge som oss och vi måste ofta se våra djurvänner gå före oss innan vi själva följer efter. Det enda vi kan göra i vår mänskliga makt är att ta hand om dem så bra som möjligt, under så bra förutsättningar som möjligt för att ge dem ett långt liv.

~Alla marsvin förtjänar ett hem. Alla hem förtjänar inte ett marsvin~