regnbågs ciklid
Hej enligt zoopet ska regnbågs ciklider ha 100L dom blir bara 9 cm så det känns konstigt… men nu till min fråga om man bara skulle ha ett par eller möjligtvis 1 hane och några honor får se hur många isf skulle det fortfarande behöva minst 100L? låter stort för 2-4 fiskar typ nån som vet eller har nått förslag :D
Ja, minst 100 liter säger jag av ren princip. Det handlar inte jättemycket om storleken, utan om revir.
Men 9 cm är knappast litet. Det är ju "40 cm fisk" om du ska ha 4 st. Det är som med palettciklider. Du kan säkert ha hona+hane i 50 liter om du så behagar, men de behöver ju röra på sig och simma runt.
Du kan ju ha en hane och 1-3 honor, och några rasboror eller tetror. Så blir det inte så tomt.
det sista fatta jag inte vad du menade med…
Jag la till lite i min text för att förklara.
Vad jag menar är att om du har 4 vuxna fiskar på 8-10 cm vardera, så blir det ju 40 cm fisk som ska vistas i akvariet. Och det i sig är mycket. Att stoppa ner dem i ännu mindre vore inte så roligt kanske :)
ja jag har ingen aning det va därför jag fråga ;) så du tycker att ett par ska gå i 100L? känns så himla stort till ett par men ja det kanske det inte är
Nej, jag sa ju faktiskt en hane och en till tre honor :) De är haremsruvare (det vet du väl redan antar jag?).
Jag sa också att du kan ha andra fiskar.
Jag vet inte hur du har dina fiskar, men jag har så många som arten behagar att gå med, och sen fyller jag ut med andra arter :) Det är effektivt.
Detta är några av mina regler:
Tetror: Minst 10, gärna 20 st.
Palettciklider: Max 2 st.
Kuhliiålar: Minst 5 st.
Pansarmalar: Minst 10 st.
så skulle jag haft dom i mindre kar hade det endast vart dom ;)