Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: labyrintfisk
Läst 2274 ggr
Tuva_sjodin
0

Osäker på vad jag ska göra!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För ett par veckor sedan så bestämde jag mig för att köpa 2 st honor till min Kampfisk hane. Men nu i dag så fick jag ett besked om att min beställning har kommit och dom finns i butik. Självklart var det jätte kul och jag är ändå ganska taggad… Men problemet är att jag nu har läst lite och frågat lite och insett hum mycket ansvar det är. Jag är därför osäker på om jag ska ta det ansvaret och den tiden eller om jag ska säga att jag inte kan köpa dom. Om jag inte ska ta emot dom så vet jag heller inte vad jag ska säga! Jag menar dom har ju lixom redan beställd dom bara till mig och fixat allt! Hjälp!!

tack i förväg// Tuva!

wille_wille
0

Du skulle kunna köpa två plastbackar på t.ex. clas ohlson eller ikea på 20-30 liter och ha dom i tillfälligt och försöka sälja dom snarast möjligt.

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

plutopellis
5

I vilket fall bör du inte ha dom tillsammans. De bör endast gå tillsammans vid parning.. Så känner du så som du gör nu bör du avvakta..

Tuva_sjodin
0

Ok:)

[tlundegard]
0

Köp ett till akvarium ;)

Tuva_sjodin
0

Jaa men jag har inte råd.. Idag köpte jag fiskarna och än så länge går det bara bra!

plutopellis
0

Hur stort är karet? Det kommer sluta illa… Men lycka till..

millan2000
0

vad kan gå illa?är hanarna elaka mot honorna?jag har frågat lite i djurbutiker för jag har varit sugen på en kampfiskhane, har aldrig fått veta att det skulle vara dumt att ha honor med den. Man tror ju den vill ha sällskap…

[Seaside]
0

De heter vad de heter pga en anledning tyvärr…

millan2000
0

Trodde det bara var två hanar det gällde…det är ju vad dom säger i butikerna. Har aldrig blivit nåt köp eftersom jag har en riktig mix av olika fiskar som förmodligen en del av dom skulle gilla att bita i dom långa fenorna. Väldigt trist med tanke på djurbutikernas info och att det ofta säljs såna minismå akvarier till kampfiskarna. Inte så kul för honorna då…

mio_AH
0

För mig gick det jätte bra att ha 3 honor med min hane, dock visste jag inte heller innan att man inte kunde ha de tillsammans. :)

plutopellis
3

Beror på storlek på karet? Men ofta dödar hanarna honorna. Så enkelt är det, som ovan nämnt de heter Kampfisk av en anledning. Honor går oftast ha tillsammans men hanar ska gå ensamma och hade du läst på hade du vetat detta. Djuraffärer vill sälja och har oftast tyvärr väldigt fel :(

m4rkus93
1

förstår inte vad ni snackar om faktiskt jag har haft honor och hanar tillsammans hela tiden och dom lever frodas och mår bra kan va ett bet i fenan då och då men läker fort och dom är goda vänner jag tycker detta kring Kampfisk är en överreaktion har just nu Kampfisk hane och honor tillsammans

lelli
0

Jag har oxå tre kamphonor ihop med en hane, visserligen stoort akvarium, de har inte vissat någon som hels aggression mot varandra än iaf. men klart man har lite extra koll när man vet vad för fiskar man har ihop..

plutopellis
0

Hur har det gått?

Tuva_sjodin
0

14: Jag har tänkt att jag ska ha dom tillsammans ett tag och se hur dom reagerar. Hanen är lite småsur osv men men. Jag tog ut honorna ett tag, till ett annat kar så dom skulle få lite "vila". Men jag kör igen strax…

plutopellis
0

Småsur men han har inte anfallit? Det är ju positivt :)

Tuva_sjodin
0

Jaa:) Nu börjar honorna bli less på varandra och jag tror dom behöver lite större utrymme så jag funderar på att försöka släppa ut dom ett tag igen efter maten:)

MrJLundin
3

Nu vet jag inte om du har skrivit det tidigare, men hur stort är karet dom ska gå i tillsammans? För det bästa för fiskarna och dig är nog att försöka hitta en lösning som kan bli permanent, för fiskarna kommer bli stressade om dom blir flyttade för mycket.

hoppas att det löser sig för dig :)

[Seaside]
0

Det är säkert inga problem att lämna tillbaka dom ifall du inte kan ha alla i separata akvarium

Tuva_sjodin
0

19# Nee jag vet men jag tänkte att dom kanske skulle "vänja sig" efter ett tag:)

[Seaside]
0

#20 Vill inte verka negativ, men jag tror tyvärr att det blir svårt - speciellt eftersom dom bara är tillsammans korta stunder då dom flyttas i och ur…

Hoppas iallafall att det ska fungera för er!

plutopellis
0

Dom blir nog mer stressade av att få flytta runt hela tiden. Hur stort är karet? Tredje gången det frågas nu ;)

Tuva_sjodin
0

vet inte exakt liter men Inte stort

plutopellis
1

En ensam hane ska gå i minst 20 liter ska man sedan ha i honor i hopp att det ska gå bra bör det ligga på i alla fall 100 liter.. Tyvärr tror jag att det var ett misstag att köpa honorna. Men jag tycker att det bådar gott att han inte dödat dom än så om du har möjlighet till ett större kar så snart som möjligt och inreder med massor av växter och sedan ett gäng växter till och nån rot som gömställe så bör det gå bra.. Annars kanske du ska fundera på att lämna tillbaka dom..

m4rkus93
0

100 L ja om man har dålig möblerat

Tuva_sjodin
0

Jag har funderat på det :(

plutopellis
0

Hoppas det löser sig för dig :) uppdatera gärna hur det går :)

Jaguar_
0

Att bara ha en kamphane och en kamphona i ett akvarium är inte något bra alternativ, om man inte har för avsikt att låta dem leka och sedan flytta isär dem. Hanen är nämligen aggressiv även emot honan, speciellt om hon inte är lekmogen. En hane och flera honor går däremot bra, eller en hane, en hona och många fiskar av en annan art.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

[dynamitella]
0

Väldigt ofta går det inte att ha en hane bland honorna alls, oavsett mängd honor. Lika så går inte vissa hanar att ha med fisk över huvud taget.

Exempelvis min egen, Egon. Ett jävelskap till fisk är han :)

Jaguar_
0

En kamphane som växt upp och sålts isolerad, i en egen behållare, är oftast inte lämplig för sällskapsakvariet, utan bör fortsätta hållas separat, då den antingen kan bli för aggressiv mot andra fiskar, eller tvärtemot direkt skräckslagen.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

m4rkus93
0

#29 jag vet inte hur många Kampfisk hanar du har haft men själv tycker jag det låter som få… dom går att ha med honor utan problem sedan finns det självklart dom som inte går men dom flesta funkar utmärkt jag hade just en hane som dog av ålder hela sit liv har han gått med andra fiskar och även honor ibland jag har även 3 hanar här hemma nu som just nu går med honor… och 1 av dom går även med annan fisk utan problem där med jag har även en hemma hos mina föräldrar som går med några honor och annan fisk jag ser inget problem bara man har så att honorna kan gömma sig OM hanen någon gång skulle bli lite för på annars simmar dom snällt brevid varandra utan problem jag har vissa i 54 liters kar och ända upp till 220 L utan problem jag har haft problem 1 gång med att en hane har vart för på på honorna så jag slängde i 5 st så visste han inte vart han skulle börja så han gav upp nu går han med 2 honor utan problem och är hur snäll som hellst jag själv känner att detta med kamphanar ofta överdrivs en smula

Jaguar_
0

Kan väl säg att jag har haft Kampfisk med. Köpte två honor men det var honorna som slogs om honom för att de båda var mogna och när de var klart vem som var starkast vinnare gick hanen på hennes sida och jag fick plocka bort ena honan. Det blev ganska lugnt, men han var ju fortfarande aggro mot henne även att de lade rom och allt. Fick även ta bort henne sen och låta hanen sköta sitt och i eget kar. Funkar inte.

Som med oss alla. Alla har en personlighet. Detta gäller även djur. Och djur är inte människor. Det är något man måste lära sig. Om du tycker synd om att den är själv i sitt kar kan det hända att denna ensamma fisk vill vara ensam för att trivas som bäst för det är sådan den rasen är skapt.

Har haft en till kamphane efter detta och han gick med Platy och andra fiskar. Gick jättebra. Han var lite mesig 😃

[dynamitella]
2

Jag har haft 6 kamphanar :) 5 av dem var aggressiva och den 6.e blev dödad av två honor.

Så jag har nog haft riktig otur. 

Men jag håller på att lära min Egon nu att andra fiskar inte är mat eller fiender. Lät en guppyhona föda hos honom, så akvariet vimlar av bebisar nu, och han rör dem inte (inte heller modern).

Så med lite tur går det att lära dem :)

m4rkus93
0

just nu har jag 4 st och har nog förs dessa haft närmare 10 st utan några problem

pluntan
0

Känner att jag måste kommentera eran diskussion. Tycker att det är viktigt att man skriver att kampfiskar ofta inte går ihop med varandra och verkligen precisera vad som krävs för att de ska göra det.

Det kanske avskräcker en och annan från att ha och odla en sån sort, eftersom det kan komplicera mer än vad man trodde från början.

Dessutom, de flesta kar jag ser hemma hos andra människor innehåller väldigt sällan många gömställen och mycket växter. Alltför ofta ser man en eller två plastväxter och en dekoration.

Däremot kan jag tycka att man skulle kunna försöka avla på de där snälla kampfiskarna och se om man kan få fram en vacker och mer tolerant fisk :) 

Och så hoppas jag verkligen att det ordnar sig för ts :)