Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 1962 ggr
akvarie-love
0

AKUT problem med yngel!

Nu är det den tredje som har fått "spetsig stjärtfena". Jag vet ej vad det beror på men alla som fått det har varit hanar… ca 3 månaders guppys. Den ena var yngre och tappade typ sina fenor och stjärten var spetsig den var den första som dog (ej hemma född). Den andra var äldre och fick spetsig stjärt väldigt fort och vi tvingades koka den för att den bara la sig ner och rörde sig inte och nu den tredje har fått spetsig stjärt på en dag?! Han är äldst ca 4-5 mån köpt i affär och nu fattar jag inget! Är det en sjukdom eller har jag gjort något fel eller är dem bitna?

[Evisen]
0

Jag har haft likadant med mina guppys och de försökte jag få må bättre med salt i karet.

Hittade en rätt bra länk där det står  om lite sjukdomar.

http://www.guppys.se/sjukdomar.html

akvarie-love
0

Jag har även Kejsartetra x5, en vanlig yngre mal, Sewellia, pansramalar x3, två platys och en massa yngel klarar de andra också det här? Eller ska jag ha de sjukaste separat?

[Evisen]
0

Det var så länge sedan jag hade sjuka fiskar, men jag har för mig att merparten av fiskarna tål vanligt salt. Dock är det lite värre med snäckor och räkor. Växterna kanske inte heller blir så glada.

Bästa vore om du googlade runt lite och kollade så jag inte lurar dig. Eller om någon annan kan ge dig bättre tips.

akvarie-love
0

Ska medicinera alla guppys i mitt akvarium nu.

Marsvinsmamman
2

Hopklibbad fena kan bero på bakterier, låg vattenkvalitet (har du kollat nitriten?), ålder mm.

Min erfarenhet är att lindrigt fenklibb läker ut bra med salt i vattnet, OM  inte fisken samtidigt är neråtböjd eller har insjunken buk. Då är döden ett snart faktum, enligt min erfarenhet. Testa du att medicinera med bredspektrig medicin om du vill.

Men, när du ska avliva nästa gång, så koka inte fisken levande! Det är inte det humanaste sättet att avliva fisk på. Att raskt mosa fisken eller slå ihjäl den i en påse och därefter mosa huvudet är det sätt som troligtvis ger fisken den snabbaste och smärtfriaste döden på.

Du kan läsa om avlivning av fisk på tex zoopet, om du vill veta mer detaljerat.

Hoppas dina guppys blir krya och att du får bukt med problemet! Lycka till!