Är det sant?
Idag när jag var inne i djuraffären så började jag prata med en av personalen om mina räkor och ha sa till mig att man ej kan odla räkor i ett akvarium som det gått fisk i, stämmer det? Han sa att man kan ha räkor däri men att räkyngel ej klarar sig, utan de dör efter ett tag. Det var också förstort akvarium (30 liter)😕
Han rekommderade mig att köpa ett helt nytt nano-akvarium som det aldrig gått fisk i, deras pris var 1200 kr för ett 20 liters eller 30 liters (kommer ej ihåg riktigt.)
Rent skitsnack! Han borde nästan inte få jobba med försäljning över huvud taget.
Den enda anledning till att man inte ska ha fisk och räkor ihop är för att fiskarna äter räkbebisar :) Eller vuxna räkor också, beroende på fiskens storlek.
Men att du inte kan ha räkor i ett kar där fiskar tidigare gått, det är bara påhitt för att sälja dyra akvarium :) Jättebra att du frågade.
#1 Okej tack för svaret jag hade hoppats på, då slipper jag lägga de pengar (som jag igentligen inte har) på ett nytt akvarie när jag redan har ett som de går i och verkar trivas i.🙂
Måste bara inflika att det går att få räkbebisar i ett akvarium det går fisk i också. Jag har haft guppys i mitt räkakvarium under hela tiden det gått räkor i och räkbefolkningen har minst fördubblats (sen i julas dock). Räkorna jag har är Körsbärsräkor, väldigt lätta att få bebisar ifrån (får mer räkor än guppys här hemma).
Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.
Absolut :) Jag har också haft dem tillsammans. Men att odla räkor med ett syfte (exempelvis för att få fram dyra räkor eller speciella färger) så är det hopplöst att komma någon vart när man har fiskar som snor bebisarna.
Men ja, har man ett välplanterat akvarium och relativt små och snälla fiskar så är det absolut möjligt.
Ja jag kör kanske inte direkt på de dyraste snarare tvärt om, kör på Körsbärsräkor men imed att det är mina första räkor så vill jag ej chansa på att någon fisk äter upp dom. :)
Jag hade räkor och gyppyyngel tillsammans i ett 20literskar och det funkade utmärkt. När guppyna hade växt till sig lite, så slussade jag över dem till det stora akvariumet för de kunde börja käka räkynglena.
Så den säljaren du pratade med #0 borde uppdateras.Och tänka på att nöjda kunder kommer tillbaka, och inte bara tänka på försäljningssiffrorna.
Så kör på du med ditt "egna race*👍. (Och känner du dig osäker så ha räkorna för sig själva).
Ber om ursäkt för dubbelposten, min dator har sitt egna lilla liv idag. Så om någon vill radera detta inlägg så är det helt ok:).
#7 haha gör inget att du postade 2 ggr, är bara glad att du tog tid och ville svara på mitt inlägg. :)
Ja det får väl bli till en början att jag har räkorna för sig själva, men då finns det kanske risk att räkorna i yngelakvariet också få lite räkyngel. 🙂
Låter som ett riktigt fult säljarknep.. >:(
#9 Haha ja det tycker väl jag med (specciellt då jag är där väldigt ofta).
Fast vet inte redigt var han har fått det ifrån för han brukar vara väldigt bra och ärlig men visst han såg väl chansen att bli av med ett akvarie så han tog den:(
Dåligt sälg knep och det är bara strunt att räkor inte kan gå i stora akvarium har haft crystal reds i ett 90l utan problem det är snarare så att det är bättre med större yta men det funkar ju fint med mindre :)
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .