Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1490 ggr
IdaStranne
0

För kallt?

Hej!
Min Kampfisk hane simmar runt i hela akvariet men håller sig periodvis nära doppvärmaren som står på ca 25,5-26 grader. Kan det var att det är för kallt? Ska jag höja värmen?
Läste även att de inte gillar strömt vatten från pumpen så har den ganska låg. 
Nu kanske jag låter lite efterbliven pga att jag inte är jätte påläst och inte kan avgöra om något är relativt eller inte men kan strömen ha med att de uppvärmda vattnen inte kommer runt?

MVH en djur o kramgalen Ida Galen
lifewithapaw.blogg.se - Bloggar om djur, natur, fotografering och mitt iv

Medarbetare på Bortskänkes och Chihuahua

CaptainBunchie
0

Testa att höja värmen lite, de vill ju ha 26-29 grader. :)

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

IdaStranne
1

jaha okej :3 såg på flera ställen 25-27grader men tack! Underbart att iFokus finns

Sweetbebban
2

Ja testa det, men om han fortfarande är kvar kanske han tycker om att hålla sig nära doppvärmare:) En av mina kampfiskar höll sig också vid doppvarmaren fast att jag hade temperatuen lagom, men han tyckte om att vara där endå. Det kanske är som vi meniskor vi tycker med att det är skönt att sätta sig o värma t.ex. vid ett element fast att det är varmt i huset:) Berätta gärna hur han agerade när du höjde värmen:) vad är det för Kampfisk? MVH Ebba:D

IdaStranne
1

Såg imorse när jag höjde att han byggt skumbo runt dopp värmaren. Hade för mig dom bara gjorde det om de hade en hona i karet med sig eller något sånt. Eftersom han höll sig kring doppvärmaren i ca 2-3 dygn innan jag skulle höja temperaturen så chansar jag på att han börjat bygga det den 29 april. 
Fick hem honom den 28april så det gick ju snabbt isf.

Köpte han i en fiskaffär där han bodde tillsammans med ca 20 andra fiskar. Det var bla. "fina" guppys, tetror och scalare och alla var friska och pigga. Kollade på honom den 24:e april och då var samma fiskar där och lika pigga å glada var de då, även min lille kille. Han är väldigt lugn av sig. I sättet så känns han inte som en Kampfisk xD

Kan slänga in en bild imorgon tror jag :)
Han är iaf en: Betta Splendens, fantail, pastel (Vit kropp och blå/lila fenor)

Sweetbebban
0

Vad kul!!!:) Ja, då är det bara att slänga in en hona till honom om du vill ha yngel:) Jag lovar kampfiskyngel är underbara:D

CaptainBunchie
2

#5 Ja fast så enkelt är det ju verkligen inte!
Kräver mycket påläsning och runt 40st akvarium.

_

Sweetbebban
0

Jo ja, påläst måste man ju vara så klart;) Men nej inte 40 kar skulle inte jag säga det är ju om du skulle börja med riktigt stor uppfödning:) Det räcker med 3 kar om du bara vill försöka få lite kullar som utmaning;)

CaptainBunchie
2

#7 Man måste åtminstone ha ett kar för varje, enskild hane. Honan kan släppa upp till hundratals ägg och det blir rätt många yngel = många hanar som måste gå separerade.

_

IdaStranne
0

Har tagit bort det fina skummboet 2 ggr nu under 2 dygn men sjukt va ensiv han ska vara då med att ha ett skummbo ;) nu när jag kom hem från praktiken så var ett där igen ;)

Kan man låta det vara sålänge tills jag skaffat hona och när hon kommer så tar jag bort det?

CaptainBunchie
0

#9 Varför ta bort det över huvud taget? Det gör la inget om han bygger skumbo. :)

Man måste ju absolut inte skaffa hona. Vet du vad det krävs för att kunna föda upp kamfiskar? Det är inget man gör av impuls utan kräver somsagt mycket påläsning och förberedelser!

_

IdaStranne
0

Pappa är väldigt påläst, Jag har lärare som är besatt av Kampfisk som mer en gärna hjälper mig. 2 av mina bästa vänner föder upp Kampfisk

Jag har ingen problem med information, tips osv.

Vill jag ha hane med honor så får jag väl ha det, eller?

Jag ska ha hona med min mesiga hane men det betyder ju inte att det kommer komma yngel direkt?
Min skola har 1 hanne med ca 4 honor + andra fisk sorter och de har aldrig fått yngel pga att de håller koll och tar bort osv. Det funker super bra för dom och då gör det förhoppningsvis det för mig också