Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 1920 ggr
Ninja
0

Färggentik hos snäckor

Är det någon här som har koll på hur färger ärvs hos snäckor? (främst posthorn, men även äpplen är jag lite nyfiken på.. är det skillnad eller likvärdigt mellan arter?)

Jag har fått uppfattningen att det inte är helt autosomalt utan snarare polygenetisk, men funderar lite om vissa färger är dominanta eller recessiva, eller som det helt enkelt blir en blandning av färger.

T ex om ett brunt posthorn korsas med ett blått, blir det både bruna och blå snäckor då (andelen beror på vilket av dem som är dominant samt att den dominanta färgen är heterozygot/bärare av den recessiva)

-eller-

ärvs färgerna polygenetiskt så att det bara blir dassigt färgade varianter av föräldrarna?

Ninja
0

Puttar lite. Är det någon som vet? Annars får jag väl prova och se vad jag kan dra för slutsats. :P

[dynamitella]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är nog både och :) Brunt verkar vara dominant, då allt du parar med brunt blir dassigt eller brunt.

Men jag vet inte. Såhär kan ett korsningsschema se ut här hemma:

Renodlad blå x renodlad rosa = Rosablå/dassiga avkommor, men också  nästan precis lika blåa och rosa som föräldrarna. Deras andra generations avkomma börjar dock tappa färg och gå åt egna håll. Trots detta dyker en perfekt blå eller rosa upp efter 5-6 generationer åt dassighet. Så generna kan ligga dolda.

Ninja
0

Åh, vilket toppenfint korsningsschema! Är det du själv som gjort det? 🙂

Det låter ju polygenetiskt. Dvs att även om färgen ärvs autosomalt, så är det mängden polygener som avgör hur nyansen är. Många polygener (som är resultatet av renavel) ger starkare, klarare färger. Att det dyker upp fina exemplar efter några dassiga generationer kan bero på att föräldrarna båda haft en viss mängd polygener för färgen som gett utslag hos avkomman.. 

Ja, lite funderingar från min sida. Men då har jag lite koll, tack!

[dynamitella]
0

Ja, jag slängde ihop det innan. Tyckte att sniglarna blev hemskt charmiga. Haha.

Men det är inte någon exakt vetenskap bakom det. Utan det förklarar bara lite hur mina blir :) De blir i regel dassiga efter en eller två generationer, men kan ändå bli "klara" i färgen om det finns tillräckligt med dominanta anlag hos föräldrarna tillsammans.

lelli
0

Jag har rosa och bruna posthorn, några bebisar blir brunprickiga, några helbruna, och några rosa.