Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettnybörjarhörnan
Läst 4403 ggr
matilda72
1

ljustid i akvariet

Undrar hur många timmar per dygn det måste vara tänt i ett akvarium för att fisk och växter ska må bra?

Matilda

Taggeman
0

10-12 tim nu på sommaren kan man ha släckt en 2 timmar på dan.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

MagArne
0

Jag testar med 7 timmar i mitt akvarium nu. Körde 10 tidigare men fick så mycket alger då.

IdaStranne
0

Detta var en fråga jag inte ens tänkt på =) Bra att få reda på sånt här. 
Jag har bara tänkt att på natten när jag sover ska det vara släckt och på dagen ska det vara tänt. 

#2 Vad har du för malar? om du nu har det?

MVH en djur o kramgalen Ida Galen
lifewithapaw.blogg.se - Bloggar om djur, natur, fotografering och mitt iv

Medarbetare på Bortskänkes och Chihuahua

MagArne
0

Nej, har inga malar. Har bara 2st viktoriamunruvare i mitt 120 liters. Hittar inte de fiskar jag vill ha för att kunna fylla på med fler.

Jag är bara hemma på kvällarna så för min del spelar det ingen roll om akvariet tänds kl 14 i stället för kl 11 så testar nu kortare ljustid men kör med väldigt starkt ljus den tiden det är tänt.

Sweetbebban
0

Jag har tänt på morgonen sedan släcks det mitt på dagen, sedan när dte varit släckt ågra timmar på dagen när alla i familjen inte är hemma tänds det sedan på eftermiddagen och är tänt tills kvällen. Detta funkar bra för mina fiskar och växter;) beror ju lite på!:)

Taggeman
0

Har man lite större kar så är dom här härliga att ha en 4-5stycken av.

Siamesisk algätare anpassningsbara med dom flesta fiskar.  http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=270

IdaStranne
0

Jag har 4 st Flundramalar, Vet inte det vetenskapliga namnet. 

Det är sjukt bra algätare, väldigt små. Jag byter ca hälften av mitt vatten 1 gång i veckan då jag bara har 1 Kampfisk. Men måste få sakt att jag ALDRIG sett alger i mitt kar! Dom är fantastiska!

I zoo butiken där jag köpte dom så kostade dom 49:- så de är ganska billiga :)

MVH en djur o kramgalen Ida Galen
lifewithapaw.blogg.se - Bloggar om djur, natur, fotografering och mitt iv

Medarbetare på Bortskänkes och Chihuahua

Taggeman
0

MagArne
1

#7 Jag byter typ aldrig vatten i mitt akvarium.
Jag är mer intresserad av att hitta uppkomsten av algerna än att hitta någon som äter upp dem. Ungefär som att laga en cykelpunka genom att ständigt pumpa däcket. Det går att cykla på det men problemet är kvar.

Jag tror att mitt problem är för starkt ljus och troligtvis ojämn CO2-nivå. Ska se om två nya lysrör kan hjälpa också då jag vet att två av fyra rör kan vara lastgamla.