Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettförlossning-bb-barnkammare
Läst 5968 ggr
Parvel
0

Genmutationer - långa fenor.

Jag undrar vad ni vet om för olika "slöjmutationer". Låna gärna en bild  och infoga :) Jag vet tre iallafall.

Tre olika zebror.

Slöjancistrus

Två mutationer av Neontetra på en gång, sjöjfenor och ballong.

Skriv eran åsikt om de långa fenorna!

Elin Eliasson, Uppsala Läns Kaninhoppare

Medarbetare på Kaninhoppning ifokus

Mantissa
1

Jag undrar varför sjölvarianterna får en kortare och mer böjd rygg? Vet man vad man gör när man avlar såhär eller är det rentav djurplågeri? (fundersam)

sallad
0

Långa fenor tycker jag ör okej ifall fiskarna kan simma normalt, men "ballong mutationer" är lite överkurs…

-Rasmus 🌈

[dynamitella]
1

Pansarmalar, kardinalfiskar, rosentetror, fantomtetror, fjärilciklider, guldfiskar, odessabarber, kopparbarber, guppys, danios osv kan ha slöjfenor.

Det är inte en mycket ovanlig mutation, som man kanske tror. Det gäller "bara" att någon väljer att odla på genen.

Jag känner att det är okej så länge fisken kan röra sig relativt normalt. Och därför "försvinner" alla ballong-typer och groteska former för min del.

Mantissa
0

#3 Men om det innebär en form av skolios som hänger samman med slöjmutationen så kanske man borde låta blir?

[dynamitella]
0

En vanlig tetra med slöjfenor har spikrak rygg precis som en kortfenad.

Ser du? http://reefbuilders.com/wp-content/blogs.dir/1/files/interzoo-4/longfin-neon-tetra.jpg

Var du fått det ifrån vet jag inte. Bilden på neontetran är missvisande i tråden då de inte ska se ut så i ryggen. Den är deformerad :)

Mantissa
0

ok!

slöjancistrusen såg skitcool ut!

MagArne
3

Slöjstjärten är ju en mutation av guldfisken med dubbla stjärtfenor.

Själv tycker jag mest det är smaklöst med dubbla stjärtfenor, balongkropp och ibland även utstående ögon.

Jag vill ha det så naturligt som möjligt, gärna snudd på viltfångad då det är fisken naturliga beteende och lek jag vill se.

CaptainBunchie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såg själv några "long fin" röda danios på zoo idag. De hade blandat vanlig/long fin, fast bara några få long fin.

Tyckte det var "lagom". Längre än så ska man inte gå.
Fisken var riktigt pigg och snabb och verkade må susen, så än gjorde inte fenorna något ont. :)
Resterande mutationer ser ju helt bedrövligt ut. :/

Och hur är det egentligen med slöjstjärtarna, de finns väl vilda också?

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

tesselituss
0

Veiltail oscar….

Kram /Tess

tesselituss
0

Veiltail oscar, kompisen i brasilien odlar dessa…

Kram /Tess

MsNattiz
2

Här hemma odlar jag på ribbonguppys (även kallade giessener guppy).
Honorna är lika fertila som vanliga guppys men dock blir alltid hanarna sterila då de inte kan använda sitt alltför förlängda "paket", men är förutom det lika friska och rörliga som vanliga guppys.

Guppyfreak 86
0

Jag tycker det är lite groteskt med långa fenor, däremot att odla fram nya färger tycker jag inte är så farligt och dessutom intressantare! Jag vill dock helst ha vildformer! Visst kan det vara roligt att skapa en ny färgvariant, men jag föredrar ändå originalet! Det är ju så de ska se ut! :-)

pluntan
0

Har suttit och tittat på mina sorgmanteltetror, de ser inte ut som på bilderna man hittar om man söker :( De här har nu när de har vuxit till sig lite, fenor mer som slöjstjärtar. Tur att de lever i fångenskap, för i det vilda hade de nog gått åt ganska fort som mat.
Men gissar att det säljs bättre när de har mer fenor. 

Så hädanefter när det ska köpas fisk får man se till att man verkligen vet hur firren ska se ut, tror att de flesta sorterna kommer avlas på fenor.